• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

BusigaSyrran skrev 2018-10-23 17:08:12 följande:

Någon som vet hur länge bör man kämpa på med immunbehandlingen via Dr.D innan man går vidare?

Vet de är olika men kanske finns ett snitt över hur lång tid de brukar ta med behandlingen? Precis som de säger att de tar ca 12 månader att bli gravid i snitt.

(Försöker naturligt)

vi gav det 6 månader med immunsupport och naturliga försök, sen hade jag inte mer tålamod. Men D var noga från början med att det i vårt fall skulle handla om att vänta in rätt cykel när kroppen lugnat sig och min hormonella obalans lagt sig. Han trodde vi skulle lyckas utan ivf/ÄD om vi bara var tålmodiga..
  • Zwillinge86
    Jazie skrev 2018-10-23 15:36:30 följande:

Ni som erfarenhet av kontakten med Dr.D.

Kämpar för att inte bli stressad över det här just nu och tänker att ni kanske har något råd eller bra erfarenhet att dela med er av.

För ett tag sen skrev jag att jag blev stressad av att jag inte fick svar på provsvaren. Den gången hörde han av sig, beklagade dröjsmålet och jag fick besked om att han tyckte att mina värden hade sett bra ut. Eftersom jag känt lite immunsymtom beslutade vi dock om ett nytt blodprov snart därpå.

De senaste provsvaren skickade jag för 12 dagar sen och utan kommentar från honom. Och ja, jag har accepterat att det nog bara är så bra att proverna ser bra ut och att han då inte ser behovet av att skriva. Den "strategin" från honom i sig är helt okej och väcker inte så mycket stress.

Det jag däremot tycker är rörigt är att jag inte vet hur jag gör vidare med provtagning och sånt när jag inte får något svar från honom alls. Har ingen plan för hur ofta jag ska ta blodprov utan det har ju tidigare beslutats i vår mejlkontakt.

Har mejlat igen och bett om vägledning, om det inte är väl tidigt att sluta helt med prover? (Är i slutet av v.9 bara). Om jag ska ta med viss regelbundenhet t ex och mejla honom?. Inte heller det har jag fått svar på... Så ja. Känner att jag står rätt utan honom just nu. Kanske behövs det inte men ja, känns ändå inte bra... Och jag kämpar för att inte bli upprörd, bli kritisk mot honom eller gå igång på det för jag försöker verkligen ha tilltro till allt i det här. Tro på att det ska kunna gå. Tilltro till läkaren. Etc. Vilket såklart är en minst sagt psykisk utmaning när man haft 6 missfall och hela, hela tiden nu undrar om fostret lever eller har stannat av...

Har inte betalat fortsatt kontakt vid graviditet. Bad honom direkt vid plus om faktura men inte fått nåt svar om det heller. Ska jag bara föra över pengar?! När betalade ni? Kan det vara så galet att han inte prioriterar att svara mig för att jag inte betalt?

Hur ofta tog ni blodprover när värdena kanske såg rätt stabila ut?

Tog ni provet annars på eget bevåg?

Jag vill börja med att säga att jag lider med dig, du ska såklart inte behöva stå utan vägledning och det är ju hemskt att bara sitta och vänta på instruktioner. Särskilt när man vet hur fort hans instruktioner kan svänga. Svårt att inte känna stress och psykisk påfrestning då!

Med det sagt tror jag att en anledning till att han inte prioriterar dina frågor kan vara just att du inte betalt för support efter plus. Helt och hållet hans fel dock, även om det drabbar dig. Jag upplevde att han var väldigt snabb med att kräva den betalningen för att fortsätta svara. Kan du skicka ett mail med bara fråga om fakturan, och specificera det i ämnesraden?

Sedan när fakturan är betald tycker jag verkligen att du ska kräva att han svarar dig på frågan om du inte ska kunna förvänta dig feedback på varje inskickad XL-chart. Och om inte får han ju förtydliga att tystnad betyder att allt är bra. Och då blir det ju av största vikt att han förmedlar en generell plan för hur du ska tänka vidare med provtagning och dropp efter varje icke-svar. Stå på dig, du betalar ju för supporten! Min erfarenhet är att man alltid kan förvänta sig respons varje gång man skickar sitt dokument, men kanske inte på samtliga frågor utöver det. Men det var ju länge sedan jag var patient nu.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-23 18:51:30 följande:

Men jag förstod som att de inte kan ta bort infektioner helt genom hystoskopi heller?

Det vet jag inget om, har bara fått svaret att alla fynd är åtgärdade och det inte finns någon anledning för mig att oroa mig att infektionen ska komma tillbaks av sig självt.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-23 20:56:11 följande:

Ok men om man får missfall igen då? Kommer det inte tillbaka då?

Vet du om det finns någon forskning gjord på detta med mensblodtest och hystoskopi vid barnlöshet?

Jag ska börja med antibiotikan imorgon.

Såklart kan ev infektioner genom ex STD åter uppstå, men då pga ny smitta inte den tidigare. Lika så kan såklart nya missfall ge upphov till ny ärrvävnad, men det är ju inte gamla problem som kommer tillbaks utan samma problem av nya graviditeter. Alltså, jag behöver inte oroa mig för att infektioner/ärrvävnad breder ut sig på nytt av sig själv utan då krävs nya orsaker. Så ny hysto för mig skulle först bli aktuell efter ytterligare upprepade missfall alternativt om jag fick anledning att tro att jag blivit smittad av någon infektion, men då torde rejäl antibiotikakur räcka. Dock är det ju så att de allmänna goda effekterna av hyston inkl implanteringssnitten avtar efter ett tag, upp till 6mån är vad Serum sagt till mig också.

Vet tyvärr inget om forskning på Serums metoder, det finns desto mer att hitta om reproduktiv immunologi. Men kanske kan Serum tipsa om något publicerat inom området.
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-23 22:19:52 följande:

Ok lite märkligt ändå att det rekommenderas mensblodtest här i tråden rätt friskt men så vet ingen om det hjälper.

Hela den hör tråden bygger ju mer eller mindre på individers erfarenheter av att ha testat (med svenska mått mätt) okonventionella metoder. Följer man den några år, alternativt orkar läsa ikapp från start så bildar man sig ganska snabbt uppfattningen om att många lyckas genom dessa metoder även om de har många misslyckanden bakom sig. Och det räcker ofta för att man ska våga prova, men självklart är det viktigt att veta att metoderna är långt ifrån en garanti. Så frågan du ställer är relevant, även om jag tänker att man som läsare själv får sätta sig in i bakgrunden till tipsen. I början hänvisades det mkt till fertilitetsguiden där all fakta inkl forskning fanns samlad. Nu referens det inte dit lika ofta då personen som aktivt och med brinnande intresse skötte sidan har lämnat stafettpinnen vidare. Men läs där om du inte redan gjort det, störst chans att du hittar vetenskapligt underlag kring dessa områden där.
  • Zwillinge86
    Jazie skrev 2018-10-24 08:19:51 följande:

Tack för ditt svar.

Ja, egentligen känns ju allt det här självklart med vad man tycker att man ska kunna förvänta sig men det är något i kontakten med honom som gör att jag rubbar lite på det. Och inte vill gå på för hårt för att hålla en god relation.

Har iaf mejlat nu och bett igen om en faktura. Väldigt tråkigt om det är deras uteblivna faktura, eller att han inte isf påpekar det, som ev gör att svaren blir sena. Men jag testar detta och mejlar honom ännu en gång efter det. Och får väl vara mer krävande på svar då.

Vill inte ens tänka på vad som kan ha hänt med immunförsvaret under den här tiden för det är en för jobbig tanke.

Heja dig! Hoppas du får svar snart. Försök, även om det är svårt, att inte lägga fokus på sådant utanför din kontroll. Du gör vad du kan för att lyckas behålla graviditeten, att oroa sig för vad som ev missats gör dig bara ledsen. <3
  • Zwillinge86
    Emma30 skrev 2018-10-24 10:02:22 följande:

Imorse tog jag de först tabletterna av Azithromycin o jäklar vad ont i magen jag fick efter 1h. Efter 2 h rann det ur mig.. o nu krampar det fortfarande en del..

Har inte köpt probiotika än ska göra det under dagen. Men det skulle ju tas vid lunchtid så det hjälper väl inte antar jag.

Precis så där var det för mig och min sambo också. Det blev lite bättre längre in i kuren men jag fick ändå alltid kramper när jag tog Azithromycin. Varken probiotika eller omeprazol hjälpte tyvärr. Men håller tummarna för att det hjälper dig.
  • Zwillinge86
    Guppi1234 skrev 2018-10-25 06:43:09 följande:

Tack, jo jag vet det. Men det jag är oroad för att det bara står om liknande resultat bland djur, och inte människor. 

Jag vet att jag reagerade på att jag hittade väldigt lite info, men inte att det mest stod om djur. Att det saknas info om dessa fynd kan väl förklaras med att det inte är särskilt utbrett att testa för detta. I Sverige är inget av bacteria load, hidden chlamydia eller Ureaplasma något man testar för. Jag har gjort flera STD-test genom åren och alla har kommit tillbaks negativa. Dock tyckte jag att jag kunde hitta lite info om att det ändå kunde ha en påverkan på fertiliteten om man har oproportionerlig mängd bakterier i livmodern. Fanns en del att läsa om Ureaplasma samt att jag hittade vissa svenska artiklar om klamydia som inte upptäcks vid screening.
  • Zwillinge86
    Majron78 skrev 2018-10-25 20:28:31 följande:

Tack, vet vad han heter skrev fel i första stycket bara...

Jag har ju betalt över 20 000kr redan men inte fått svar på 2 månader så har ingen lust att betala mer utan att veta.

Även om det är individuellt är det väl ändå ungefär samma mediciner, eller?

Funderar på att ta bara Intralipid och ev trombyl på egen hand.

Har man bara betalt fram till plus så brukar han om man ställer frågor efter att man blivit gravid fråga om man är intresserad av fallow up fram till förlossning innan han besvarar vidare frågor och då får man helt enkelt ytterligare en faktura. Vad gäller det generella så är det att de allra flesta får fortsätta behandla med samtliga mediciner graviditeten ut. Det som ev glesas ut är droppen, men det styrs ju verkligen helt av dina FBC. Vi är många som av olika anledningar valt att trappa ut framför allt kortisonet tidigare på egen hand, men jag tror inte att jag hittills läst om någon i tråden som inte ordinerads immunsupport långt in i graviditeten, även om doserna kanske kunnat minskas. För egen del skulle jag aldrig våga minska medicinerna innan den största missfallsrisken är över, och för mig var det viktigt att veta att bebisen teoretiskt skulle kunna överleva innan jag vågade sluta med medicinerna. Så vecka 23 var den magiska gränsen för mig.
  • Zwillinge86
    Majron78 skrev 2018-10-26 05:04:43 följande:

Mailade Dr D igår kväll så hoppas han svarar då!

Det jag tyckte var konstigt med behandlingen var att det ingen var någon skillnad på mina prover alls före och efter Intralipiden.

Tar redan 3 vaginaltabletter med Lutinus och Progynon morgon och kväll. Ska fråga gyn vad hon säger.. eller vågar jag bara öka dosen själv?

Tack så jättemycket för tipset!!!

Med utländska mått mätt är 3st vaggisar/dag lite. Jag hade alltid spottings vid mina ivf:er/ÄD (även i naturlig cykel) och har blött alla mina graviditeter. När jag de senaste gångerna dubblat dosen har jag inte haft spottings innan plus samt mindre blödningar. Har du lågt progesteron som jag kan högre dis behövas, men sällan svenska läkare ordinerar det. Utomlands finns det sprutor att köpa samt utrogestan som inte är syntetiskt progesteron och därför tas upp bättre av kroppen om jag förstått det rätt.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!