Jazie skrev 2018-10-23 15:36:30 följande:
Ni som erfarenhet av kontakten med Dr.D.
Kämpar för att inte bli stressad över det här just nu och tänker att ni kanske har något råd eller bra erfarenhet att dela med er av.
För ett tag sen skrev jag att jag blev stressad av att jag inte fick svar på provsvaren. Den gången hörde han av sig, beklagade dröjsmålet och jag fick besked om att han tyckte att mina värden hade sett bra ut. Eftersom jag känt lite immunsymtom beslutade vi dock om ett nytt blodprov snart därpå.
De senaste provsvaren skickade jag för 12 dagar sen och utan kommentar från honom. Och ja, jag har accepterat att det nog bara är så bra att proverna ser bra ut och att han då inte ser behovet av att skriva. Den "strategin" från honom i sig är helt okej och väcker inte så mycket stress.
Det jag däremot tycker är rörigt är att jag inte vet hur jag gör vidare med provtagning och sånt när jag inte får något svar från honom alls. Har ingen plan för hur ofta jag ska ta blodprov utan det har ju tidigare beslutats i vår mejlkontakt.
Har mejlat igen och bett om vägledning, om det inte är väl tidigt att sluta helt med prover? (Är i slutet av v.9 bara). Om jag ska ta med viss regelbundenhet t ex och mejla honom?. Inte heller det har jag fått svar på... Så ja. Känner att jag står rätt utan honom just nu. Kanske behövs det inte men ja, känns ändå inte bra... Och jag kämpar för att inte bli upprörd, bli kritisk mot honom eller gå igång på det för jag försöker verkligen ha tilltro till allt i det här. Tro på att det ska kunna gå. Tilltro till läkaren. Etc. Vilket såklart är en minst sagt psykisk utmaning när man haft 6 missfall och hela, hela tiden nu undrar om fostret lever eller har stannat av...
Har inte betalat fortsatt kontakt vid graviditet. Bad honom direkt vid plus om faktura men inte fått nåt svar om det heller. Ska jag bara föra över pengar?! När betalade ni? Kan det vara så galet att han inte prioriterar att svara mig för att jag inte betalt?
Hur ofta tog ni blodprover när värdena kanske såg rätt stabila ut?
Tog ni provet annars på eget bevåg?
Jag vill börja med att säga att jag lider med dig, du ska såklart inte behöva stå utan vägledning och det är ju hemskt att bara sitta och vänta på instruktioner. Särskilt när man vet hur fort hans instruktioner kan svänga. Svårt att inte känna stress och psykisk påfrestning då!
Med det sagt tror jag att en anledning till att han inte prioriterar dina frågor kan vara just att du inte betalt för support efter plus. Helt och hållet hans fel dock, även om det drabbar dig. Jag upplevde att han var väldigt snabb med att kräva den betalningen för att fortsätta svara. Kan du skicka ett mail med bara fråga om fakturan, och specificera det i ämnesraden?
Sedan när fakturan är betald tycker jag verkligen att du ska kräva att han svarar dig på frågan om du inte ska kunna förvänta dig feedback på varje inskickad XL-chart. Och om inte får han ju förtydliga att tystnad betyder att allt är bra. Och då blir det ju av största vikt att han förmedlar en generell plan för hur du ska tänka vidare med provtagning och dropp efter varje icke-svar. Stå på dig, du betalar ju för supporten! Min erfarenhet är att man alltid kan förvänta sig respons varje gång man skickar sitt dokument, men kanske inte på samtliga frågor utöver det. Men det var ju länge sedan jag var patient nu.