• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

daisy80 skrev 2018-09-05 16:37:08 följande:

Jag har idag fått svar på mensblodtestet. Det visade att jag har någon sorts clamydia (kanske det man kallar hidden clamydia?) och jag och sambon ska nu ta antibiotika. Någon som vet om denna antibiotika (tror det är samma sort som flera i tråden ätit) funkar ihop med dr D:s medicinering? Mailade serum men har inte fått svar än. Vill gärna komma igång med kuren så snart som möjligt. Tack på förhand!

Jag var inte patient hos D när jag tog min antibiotikakur från Serum, men jag har i flera år följt Ds protokoll ändå (gjorde min immunutredning 2014) och jag körde på som vanligt med mediciner och dropp även under antibiotikakuren.
  • Zwillinge86
    lill111 skrev 2018-09-05 17:03:39 följande:

Oj då stackare... så illa var inte min! Men min liknade mensen både till smärta och konsistens som när jag var som mest fertil... alltså nästan som att spola tillbaka tiden ...mensen kom som en störtflod efter precis som du beskriver lite ljusblod...

Mejlade peny idag, för jag har fått så jäkla ont i mina bröst direkt efter äl alltså nästan i två veckor....

Phuuu.... men hon sa att det är bra, tyder på god äl.. !

Hoppas att din smärta avtar.. mejla peny annars! Jag är sååå nöjd med min beh då mina spottings är helt borta...! Kram

Tack för att du delar med dig, känns tryggt att det inte verkar helt ovanligt att få ordentlig mensvärk. Är lite bättre nu, har tagit mig upp ur sängen iaf. Tycker kanske att blödningen avtagit lite också så kanske var min värsta dag idag. Blev bara så överrumplad över den kraftiga smärtan när jag inte hade ont efter själva ingreppet. Men å andra sidan vet jag inte vad de pumpade i mig under de det dygn jag låg på intensiven, jag kanske fick smärtstillande då med. Har kontakt med Ioannis då han varit mkt mån om mitt mående efter traumat jag gick igenom pga problem med narkosen. Har mailat honom imorse, men inte fått svar än.
  • Zwillinge86
    Ädelstenar skrev 2018-09-08 13:18:26 följande:

Jag har skickat inte mensblodsprov och väntar på svar från det. Hur lång tid har det tagit för er?

Sen tänkte jag på det här med hysto. Lider av upprepade missfall och funderade på om det kunde hjälpa. Har nu googlat en del och hittat studier som visar att det inte gör det. Att grupper som fick hysto inte hade bättre resultat än grupper som inte fick det. Vad tror ni? Är det ovärt att göra det i mitt fall kanske? Någon som vet vad det kostar?

Det beror kanske på vad det är för hysto, den i Sverige kan inte jämföras med de utomlands. Så en studie om hystons effekter för fertiliteten beror ju mycket på vilken typ av hysto som avses....

Jag har just varit och gjort hysto hos Serum i Aten (vilket tyvärr fick oväntade konsekvenser, men de är ovanliga så jag hade extrem otur) och de hittade mycket ?skit? i min livmoder. Jag hade både två polyper, död vävnad från tidigare graviditeter(missfall) samt en infektion som ev var kronisk. Allt detta åtgärdades vid själva hyston plus att implantionssnitt utfördes för att öka chansen till infästning. Inget av detta har någon svensk läkare någonsin varit i närheten av att upptäcka och då har jag försökt få barn (och senare syskon) i över 7 år inkl 4 ivf:er och 4 ÄD vilket resulterat i 6st graviditeter och 1barn, alltså 5st missfall. Min livmoder eller slemhinna har aldrig varit nåt problem enligt alla utredningar jag gjort, det är äggkvaliteten man skyllt på. Jag har i flera år sökt för spottings, mellanblödningar, blödning vid samlag mm utöver själva fertilitetsproblemen men inga fel hittats. Nu är det ju långt ifrån säkert att hystonr vår (enda) lösning, men med tanke på fynden är det ju inte konstigt att jag har de problem jag har.

Jag vill inte påverka någon att varken göra eller avstå hysto, men bara statistiken i denna tråd visar att det i många fall räckt för att lyckas.
  • Zwillinge86
    Ädelstenar skrev 2018-09-08 21:15:05 följande:

Jag vet inte vad det var för hysto, men det var utomlands någonstans. I den undersökningen hade slumpmässigt delat upp kvinnor med upprepade missfall i två grupper. Ena gruppen fick göra hysto och ena inte. Efter det gjorde allihop ivf tror jag det var, och andelen som blev gravida och även andelen som fick levande barn var i stort sett identisk i de båda grupperna. Det fick ju mig att undra om det verkligen är värt det. 

Vad menar du förresten med att hyston fick oväntade konsekvenser för dig?

Okej :) vet inget om faktiskt statistik vad gäller hysto, men har varit tillräckligt länge i tråden för att ha sett många lyckas som innan hyston inte gjort det. Av själva hyston är biverkningarna i allmänhet inte så farliga vad jag förstår, men jag hade inte tagit komplikationer av narkosen i beräkning. Jag samlade tydligen på mig massa vätska under narkosen och de var tvungna att intubera mig för att andningen påverkades. Och där nån stans hamnade vätska i lungorna och jag blev inlagd på intensiven med övervakning så det var ett ordentligt trauma att vakna upp själv i ett annat land och inse att man behöver intensivvård. Nu var läkaren som gjorde hyston och avd.personalen fantastiska, men det var en hemsk upplevelse som jag hoppas att alla andra slipper. Har aldrig stött på nåt liknande i denna tråd, och läkaren hävdar att jag dragit en nitlott som fått en så ovanlig komplikation. Men jag har haft tur och återhämtat mig snabbt, även fast jag flög hem tidigare än jag lovade när de skrev ut mig.
  • Zwillinge86

Ädelstenar: vad gäller högt prolaktin så kan det störa möjligheten att bli gravid då prolaktinet är högt när man ammar och i regel inte ägglossar och därmed är det ju inte optimalt när man vill ha ägglossning. Men jag har fått fortsätta ta medicin mot högt prolaktin även en bit in i graviditeterna så det är nog inte bra om det är för högt då eller stiger för snabbt heller.

• Zwillinge86
    Ädelstenar skrev 2018-09-09 14:18:29 följande:

De två första gjorde jag på Cypern och den senaste i Danmark. Det är i Danmark jag går nu och där jag tänkt göra frysåterföring om nån månad.

Vilken klinik i Danmark går du hos :)
  • Zwillinge86
    Skogskantarellen skrev 2018-09-14 07:21:36 följande:

Har gått på 20 mg Prednisolon efter dr Ds ordination inför färsköverföringen. Men der tog sig ej. Så jag inväntar mens. Han svarar ej på mitt mejl om jag ska tvärt sluta med kortisonet eller trappa ner stegvis. Hur gjorde ni? Vill ej ställa till det med kroppen. Nästa hormonstimulering är om två mens, och till dess ska jag väl inte fortsätta knapra kortison?!

Mvh

S

Du ska aldrig sluta tvärt, alltid trappa ner. D brukar vilja att man halvera dosen var 3:e dag, men beroende på hur hög dos och hur länge du tagit kortison kan du behöva trappa ner ännu långsammare.
  • Zwillinge86
    Ädelstenar skrev 2018-09-20 11:02:34 följande:

Tack! Är det möjligt att hämta ut utländska recept man fått på mejl? Jag har frågat flera apotek tidigare och fått höra att nej, det behövs originalrecept i pappersform...

Jag fick ut mitt via mailat recept, men bad även om original för säkerhetsskull.
  • Zwillinge86
    Ädelstenar skrev 2018-09-23 19:09:02 följande:

Jasså! På vilket apotek? Skrev du ut och tog med det då?

Japp skrev ut i färg och tänkte att det här går aldrig med den så uppenbart inklistrade signaturen. Men apotekspersonalen (apotek hjärtat på vårt sjukhus) var supertrevlig. Jag pratade dock sjukt mycket så hon kan ha kommit av sig och varit så fokuserad på att göra rätt i datorn att hon inte ägnade en tanke åt att receptet inte var ett original. Jag har tidigare haft problem just på sjukhusapotek, men de verkar mer vana nu. Kan också tillägga att originalet som sen kom på posten hade samma inklistrade signatur så det såg inte mycket bättre ut det ;) Ett annat tips är att testa ett apotek (hjärtat har funkat bäst för mig) i ett mångkulturellt område då personalen där verkar mer van vid att expidera utländska recept.
  • Zwillinge86
    Ädelstenar skrev 2018-09-24 17:45:37 följande:

Ja strul har jag också haft. Fick receptet på posten idag och gick till kronans apotek där jag fick tvärnej för att det inte fanns någon doseringsanvisning på receptet. Testade att gå till Apoteket istället och det tog 1,5 timme (hon skulle ringa dit och kolla av och det var lång telefonkö, sen skulle hon manuellt skriva i allt osv.) men jag fick till slut ut det mesta av medicinerna... Skulle haft 44 tabletter av ena sorten men fick bara 40 för det fanns inga förpackningar med 44... Hon sa "det brukar inte göra något att missa 4 ändå"  Så nu har jag alltså inte alla tabletter. Vet ni om det gör något?

Vad konstigt att det är så olika. För mig räckte det att jag visade behandlingsplanen från Serum. Receptarien skrev då ?enligt ordination? på etiketten, inga problem.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!