Ädelstenar skrev 2018-09-08 13:18:26 följande:
Jag har skickat inte mensblodsprov och väntar på svar från det. Hur lång tid har det tagit för er?
Sen tänkte jag på det här med hysto. Lider av upprepade missfall och funderade på om det kunde hjälpa. Har nu googlat en del och hittat studier som visar att det inte gör det. Att grupper som fick hysto inte hade bättre resultat än grupper som inte fick det. Vad tror ni? Är det ovärt att göra det i mitt fall kanske? Någon som vet vad det kostar?
Det beror kanske på vad det är för hysto, den i Sverige kan inte jämföras med de utomlands. Så en studie om hystons effekter för fertiliteten beror ju mycket på vilken typ av hysto som avses....
Jag har just varit och gjort hysto hos Serum i Aten (vilket tyvärr fick oväntade konsekvenser, men de är ovanliga så jag hade extrem otur) och de hittade mycket ?skit? i min livmoder. Jag hade både två polyper, död vävnad från tidigare graviditeter(missfall) samt en infektion som ev var kronisk. Allt detta åtgärdades vid själva hyston plus att implantionssnitt utfördes för att öka chansen till infästning. Inget av detta har någon svensk läkare någonsin varit i närheten av att upptäcka och då har jag försökt få barn (och senare syskon) i över 7 år inkl 4 ivf:er och 4 ÄD vilket resulterat i 6st graviditeter och 1barn, alltså 5st missfall. Min livmoder eller slemhinna har aldrig varit nåt problem enligt alla utredningar jag gjort, det är äggkvaliteten man skyllt på. Jag har i flera år sökt för spottings, mellanblödningar, blödning vid samlag mm utöver själva fertilitetsproblemen men inga fel hittats. Nu är det ju långt ifrån säkert att hystonr vår (enda) lösning, men med tanke på fynden är det ju inte konstigt att jag har de problem jag har.
Jag vill inte påverka någon att varken göra eller avstå hysto, men bara statistiken i denna tråd visar att det i många fall räckt för att lyckas.