• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hre: den sprutan ser ut som något taget ur en frankenstein film ! Strongt gjort av dig att fixa det på egen hand !

Acceptans hmm... När vården för fertilitet ser ut som den gör i Sverige så är det ett "lätt" svar. Känns som om man stannat upp i utvecklingen här hemma. Man är så rädd på de flesta ställen att prova något som inte stödjer forskning som är minst 10 år gammal. Därför kommer man inte fraaaamåt. Det man har att erbjuda är så begränsat att man snabbt når det som svenska läkare anser vara "acceptans". Skulle dr d eller dr g eller nån de andra framstående läkarna säga att "det är bara att acceptera?". Nä.. Även om pengar styr så försöker de hitta lösningar. Inte bara peka med hela handen mot bakdörren...

Håller med dig helt o hållet. Acceptans ska komma ifrån en själv. Inte något påtvingat från läkare som vill hitta en snabb utväg. Sen kan man ju sätta upp en inte gräns för när och hur mycket man vill göra. Men den gränsen ska vara helt självvald!

• Solkattan

Mom: efter hyston i höstas där de sövde mig o tog bort en polyp plus hyperplasia så var jag hur pigg som helst efteråt. Efter äggplock och överstimuleringssymptom så var detta ingenting. Var själv förvånad hur lite det kändes ! Inget forsande blod eller så...

Men det kan kanske vara olika ? Jag flängde dagen efter runt på stan i Riga och kände absolut inte av något ... :)

• Solkattan

Ni som är medicinskt kunniga ...

Min mamma har haft väldigt mycket värk genom åren. Är inte den som trakasserar sjukvården i onödan ( inte som sin dotter då ). Nu har de kommit fram till att hon har atros. Knappt 60 år fyllda. Nu i dagarna hade hon så ont så hon besökte akuten. Fick där morfin tabletter som hon bara kräktes av.

De tyckte att hon skulle gå till vc o ta kortison spruta i höften. Min tanke var då att jag har ju ett lager av kortison tabletter... Hmm.. Skulle dessa kunna hjälpa henne när hon får sådär vrålont ? Nån som har koll ?

Kanske lider av atros ? Vad är "lämplig" dos ?

• Solkattan

Tack för era svar om atros o kortisontabletter! Ska förse modern med en grek ask tabletter. Problem nummer 2 är att få henne att ta dem... Men ... Har man ont så man åker till akuten så lär man väl ändå testa? Fast hon är ju envis som en röd gris. Så olika där. Jag tar alla mediciner som "föreslås". Medan hon slänger in sina i kaminen o eldar upp dem.... ( med motiveringen att det där är onödiga "saker").

Började igår så smått planera inför 10:e återsättningen. Kliniken som vi har vårt sista ägg på har infört avgift på 4000 kr även då återsättning uteblir för att ägget dör. Känns lite som om jag redan nu kan kasta in 4000 kr. Haft 2 celliga ägg som dött förr där. O det här är sista ägget i batchen. Oddsen känns låga. Tur att Tjeckien o embryodonation väntar i april...

• Solkattan

Då så har förskräpningskassan sagt sitt... Ni kan ju få läsa svaren ... Så ingen ersättning här för vård utomlands.. ( iof. Vad trodde jag hahaha.. *ironisk*.

• Solkattan

Hoppas man kan förstora o se?

I allafall var det ett stort rungande NEJ !!!

Vad menas med att Chicago blood test inte är godkänt enligt FDA ?

Blir rätt sne på att prednisolontabletter ej är aktuellt i det försäkrade parets fall... Nänä.. Men jag har ju fått det utskrivet här hemma för två år sedan ???

Och fragmin inte heller är aktuellt. Senaste budet från ivf kliniken var typ att ta dessa sprutor en graviditet ut !!?

Nä just nu kan de köra upp son byråkrati nånstans där bak!!!!

• Solkattan

Jz: jag sökte ersättning i efterhand för immunutredning hos dr d. Köpte med il från honom o la in detta med. Fragmin/cleaxane och kortisontabletterna betalade jag utan deras inblandning. Iof skickade jag väl med dr d:s behandlingsplan... ( därav deras kommentarer om dessa ). Så glad att jag snart lämnar detta uland i fertilitets sammanhang. Så förbannat konservativa så det gör ont i magen.. ! Nä känner mig ännu mer nöjd än tidigare att åka till Tjeckien i sommar !!!

• Solkattan

Jz: jo en ynka kvar här "hemma"... Förhoppningsvis i månads skifte feb/Mars...

Ska se om jag kan klippa in texten mer synbar ...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!