• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Sista delen ...
  • Solkattan

Är det någon annan som också fått svar ifrån FK angående ersättning för vård i efterhand gällande immunutredning ?

Är det här deras standard svar ?

Blir förbannad över deras ... Vill du överklaga beslutet ska du senast skicka in 24:e feb !! Va f*n det tog dem över ett halvår att ge mig ett besked varför ska JAG endast få 2 veckor på mig??? Vem är myndigheterna till för ? Inte för oss medborgare ... Snarare en bunt byråkrater som ska ha jobb !!! Hur ska man kunna hävda någonting emot dem? De med dussintals jurister o legitimerade läkare. Som att slåss med en väderkvarn ... :(.

Känner mig så less o trött ... :(.

• Solkattan

Zin: sambon tycker att det är konstigt att man skriver att FDA inte godkänt Chicago Franklin labbet ... Alltså en amerikansk myndighet "förlitar" man sig på då ? Men vad heter motsvarigheten i EU ? Kan de ha godkänt Chicago Franklin labbet ? Hur kan dr d få använda sig av det ? Är det godkänt i Grekland ? Skickar man inte prover från flera ställen i Europa till det labbet ?

Det verkar överlag inte duga med några forskningsrapporter. No matter .. Det finns inga "bevis" och alltså inte evidensbaserad vård. Och så nämner de Falun. Ja ja ... Tack överförmyndar sveige att ni inte kan godkänna ägg/spermie donation utanför universitetsskukhus världen ... Grr.. Hade det varit möjligt så hade jag för längesen skrivit in mig i Falun !!!

Tycker det borde finnas fler som fått svar på sina ansökningar .. ?

På måndag tänker jag ringa till FK o höra mig för lite mer. Kan inte släppa det så lätt ..

• Solkattan

Lillbob: det är ju just det som är problemet... de tester man gör här hemma går ju inte in på "djupet". Det kan vara så att man inte hittar just klamydia bakterierna när man endast gör en topps test. Utan man måste kolla mer "nogrannt".
    Själv fick jag negative på clamydian men positivt på ureoplasman.
    Jag litar i detta fall på serum och labbet. Äter med glädje antibiotikan och hoppas bli kvitt uroplasman!
    Googlade på ureoplasma. Och det kan vara så att man får in den i livmodern via katetern då man gör äggåterföring. Alltså den kanske inte fanns där ifrån början..
    Men som alltid har man ett val. Men efter x antal år i svenska systemet så misstror jag det mesta ... här hemma.
    Intressant o höra vad svensk testet visar...

• Solkattan

Då har man ringt FK. Handläggaren ska ringa tillbaks inom 2 dagar.. suck. Alltid denna väntan. Mailade Franklin labbet och frågade lite försynt om FDA "godkännande".. eller om de hade nåt "godkännande" hos EMA (motsvarigheten i EU). Samt vilka länder/kliniker de samarbetar med för övrigt i Europa...
    (Om det nu är någon klinik i europa som man i Sverige faktiskt bugar sig extra djupt och vördnadsfullt för).
    Får se om de vill svara på mitt taffligt skrivna svengelska mail.. :)

• Solkattan

Blåvinge: Ahhh!
    Så intressant! Känner så igen mig....!! Karpaltunnelsymptom har jag också! .. ledvärk.. feber ibland utan orsak... så "allt" kan förklaras med ueroplasman...? (inte allt kanske men en stor del..).
    Jag kör ju endast med 25 dagar med doxyferm. Hoppas verkligen den kuren biter på mig o sambon...!
    Och så dessa tidiga missfall... har ju senaste ggr konstaterat missfall på nästa exakt samma sätt. Men samma HCG nivå. Med 9 fina ägg. Kan inte tro att alla dessa varit såååå dåliga. ( som svensk sjukvård då hävdar .. ALLT beror på dåliga ägg ...hmmmm).
    Hur många ägg har du återsatt..? eller kör du på "vanliga" sättet?
    Tänker du göra en "re test" efter din kur för att kolla om allt är borta..?

Jag var just inne o kollade lite på FASS. Måste ju förbereda mig inför FK ..
    Läste vad det stod om Prednisilon. Alltså ,, what?

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori  C.

Reproduktionstoxikologiska effekter har visats i djurförsök för kortikosteroider (se avsnitt Prekliniska suppgifter). Relevansen för människa är okänd. Efter långtidsbehandling har hos människa och djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet. Under graviditet bör därför kortikosteroider ges efter särskilt övervägande.

Fertilitet

Djurstudier har visat att kortikosteroider försämrar fertiliteten (se avsnitt Prekliniska uppgifter).

Prekliniska uppgifter

I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). Efter långtidsbehandling har hos djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt.

Kortikosteroider har visat sig minska fertiliteten när det har getts till råttor.

I jessu namn... ! Vad är det för studier de har letat fram med råttor??!!
    Kan ge mig på av tio råttstudier med kortison så "valde" ut dem mest "skrämmande"... sen att 9 andra studier visade på typ motsatt sak..? Hmm..??

• Solkattan

Walda: Den sista frågan kanske jag kan svara på. Att hysto så vitt jag förstår är "bäst" att göra precis efter mens. Då är "sikten" är som bäst inne i livmodern.
    Om man har problem att förutsäga när blödning kommer att ske (tex vid PCO) så kan kliniken skriva ut preparat som startar blödning. Kanske inte alla klinker som gör?
    Priset för hysto i tex Riga var 750 euro. "Billigare" om hyston visade att man inte hade något som var tvunget att sövas för. (tex borttag av polyper mm).
    Sen kan ju en hysto ge svar på annat. I mitt fall så fick ut att 1. Jag har endometriel hyperplasma 2. Mina äggledare är båda förstörda. Den ena helt "kaput".
    Även det att man faktiskt gjort vad man själv kunnat för att finna felet. Men visst .. det kostar. Men är man i IVF branschen så kostar ALLT.. mycket.

Jag fick förslaget om hysto efter två misslyckade äggåterföringar med immunsupport (fragmin, trombyl, kortison, il-dropp, omega-3 mm). Visserligen frågade han tidigare om jag gjort hysto i Sverige... men jag tyckte personligen att jag ville testa med immunsupporten innan jag gick på "nästa" steg...

• Solkattan

Walda: Nu är ju jag "färgad" för stunden... skickade innan jul in mensblod till Serum kliniken i Aten/grekland och fick till svar att jag hade ureaplasma. Har också ett barn sen tidigare och blir också gravid de flesta ggr vid återföring. Det är inte samma stora kostnad som hysto. Och ju mer jag googlar på dessa smååå ynkliga bakterier.. desto mer finner jag egen "evidens" för att här är jag något på spåret!
    www.ivfserum.com/infection-screening/
    Som sagt.. min egen filosofi. Har gjort test här hemma på clamydia/ureaplasma och inte fått att jag haft dessa. Det lömska är ju att dessa bakterier kan härja fritt utan att man ens vet om det. Inga symptom. I åratal... :(.
    Enligt forskningen har en stor del av befolkningen dessa bakterier "därnere". Utan att det gör någon större skada. På ncbi finns det en del forskningsrapporter där man jmf spontana aborter mellan två grupper. Och vad jag kan se så kommer de flesta fram till att spontana aborter (tidiga missfall) är vanligare i den grupp som man hittat mycoplasma/ureaplasma...
    Så har man "skiten" .. varför inte försöka bli av med det...? En faktor mindre..?

• Solkattan

Då har jag börjar rulla igång bollen inför sista äggåterföringen på svensk mark.
    Och som vanligt blir det "krångel". Jag hade telefontid igår med läkare angående att jag ville utröna på vilket sätt återföring borde ske på. Gjort 3 olika varianter tidigare vid FET (femanest, pergo + älspruta, naturligt). En "lätt" fråga i sig. Men sen "råkade" jag nämna min utflykt till Riga och hyston som visat på endometriel hyperplasia. Och det tog visst skruv nånstans hos läkaren!
    (jag har ju det senaste året byt universitetssjukhus så de på "gamla" universitetssjukhuset har ju noll koll vilka resor jag företagit mig det senaste året).
    Han tyckte det var allvarligt att man funnit detta och kunde inte sätta tillbaks något ägg utan att få reda på resultatet av undersökningen.
    Men stopp stopp...! Jag har alltså på eget bevåg rest utomlands och SJÄLV upptäckt detta. Och nu blir helt plötsligt svensk sjukvård intresserad??
    Min hemmaläkare (den som gör VUL inför IVF/FET) tyckte för 2 månader sen att "endometriel hyperplasma är inte så ovanligt" .. typ "inte nåt att bry sig så mycket om".
    I Riga så var det mer att "Bra om du direkt kan köra på med behandling... sannolikt återkommer hyperplasia inom några månader".
    Kan nämna att jag då i sekunden var glad att jag inte sa nåt om Dr D och immunmedicinerna. Såg bara ännu mer "krångel" framför mig...!
    Men sen diskuterade vi fragmin/trombyl. Även där blev det "problem". Det var nämligen inte alls nödvändigt vid hetrozygot APC-resistens. Vilket jag på universitetssjukhus nr 2 inte haft problem att få ut... :(.
    Har ett litet lager med fragmin/cleaxane hemma. Men det räcker inte många veckor om jag blir gravid vid nästa FET. (varför nu 10:onde försöket skulle lyckas).
    Så tips på hur man får tag på fragmin mottages tacksamt!

• Solkattan

Cathy: visst slutar man aldrig att förvånas !

Jo, jag skulle bra gärna vilja ge dem dokumentation. Men just nu vill jag bara få in sista ägget. Men faktiskt när ägget väl är på plats... Så skulle jag bra gärna vilja dänga några rapporter i huvudet på dem !

Det är så tråkigt att man känner att man är i en sån beroende ställning inför dem. Om jag inte sköter mig rätt kan de kanske förvägra mig återföring ...? ( donerat material).

Man får klappa hunden försiktigt lixom.

Det här är ju en läkare som skrivit i min journal att "paret har lagt mycket pengar på sina försök och jag avråder från fler försök". Känns som om han tror att jag är en lågoddsare. Sen att jag misslyckas med 3 återföringar igen... Helt statiskt värdelös !

Tack för eventuell hjälp med fragminet ... Gillar inte att ha orosmoment på himlen inför återsättning. Räcker med ångest över utebliven återföring pga dött ägg och drygt 60 mils ensamkörning i snöstorm... ( vädret i mars kan ju vara växlande )...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!