• aussie

    Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

    Vi har ett problem.

    Inte bara min son och jag. Förutom att jag stött på många föräldrar till barn i skolåldern som har samma problem, borde det även vara ett samhällsproblem i slutänden.

    Det är det här med att lära ut barnen kunskap.

    Vi tar ett exempel med matematiken. I artikel efter artikel läser jag om hur svenska barns matematik-kunskaper sjunker kraftigt i internationella mätningar. Mmmm.
    Vi tar hur det ser ut rent praktiskt:
    Barn som redan kan räkna de fyra räknesätten får sitta och fylla i rader med nollor och ettor, rita cirklar och trianglar.
    Barn som är ivriga att få utmana sin hjärna med intressanta problemlösningar lämnas ensamma med att bara fortsätta i en bok på egen hand, och boken är tredje gången gillt den bok de redan gjort.
    Lärare och skolledning vägrar ge mer kunskap om barnet vill ha det. Alla måste väntas in, ingen får komma efter. Med det sagt får ingen heller ligga före. Min ettaklassare här hemma som i somras räknade gångertabellen med stor frenesi är nu så uttråkad av matten att han inte längre vill gå till skolan. Vi har beställt extra matteböcker på internet till honom, då skolan inte ville ge honom några extra uppgifter, men de får han inte "skryta med" i klassrummet.

    Vad är det för jävla skola egentligen? Jag har själv varit lärare, men för 18+, vet inte mycket om hur man motiverar att de yngre måste stöpas i samma form, exakt simultant. Jag kan förstå att det underlättar för läraren, men är skolan bara till för att underlätta för läraren?

    Slutligen: Skolan verkar kunna sätta in extra resurser vid barns särskilda behov, om de ligger efter, men inte vid särskilda behov om de behöver extra stimulans. Kan man anmäla skolan? Hur väcker man frågan så att det blir ändring? Säg inte BYT SKOLA, jag är trött på att man tar lättvindigt på att byta miljö så fort det inte passar. Hade det varit fara för liv skulle jag byta direkt, precis som jag skulle byta äldreboende för den (hypotetiske) släkting som missvårdats av (typ) Carema. Ingen tvekan. Men innan vi sätter igång med skolbyte - jag har dessutom hört liknande problem från så många andra mammor att jag inte tror att det går att kringgå problemet bara igenom att byta skola - skulle jag vilja veta hur man kan förändra saker inifrån.

    Tipis, feedback, vad som helst, kritik också givetvis - det finns säkert många som tycker att det är obefogat att vilja ge individuella lösningar för barnen. I sånt fall får ni gärna motivera era svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 22:11
    Jag bara måste få säga att de har konstiga läseböcker.
    I hemläxan tragglar min son igenom partier om "Johansson" som sitter ensam och super på julafton.

    Lämpligt i en klass med 95% muslimska barn? Lämpligt öht?

  • Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?
  • Lena

    Så har det väl alltid varit. Alternativet har varit att hoppa över en årskurs.

  • aussie

    Det är inget bra alternativ i just vårt fall.
    Sonen är född sist på året, han är fysiskt minst i klassen redan, och det finns aspekter av social mognad som inte alls hänger ihop med ett visst intresse för ett viss ämne. Skulle han gå med tvåorna skulle han bli ännu mycket mindre än de andra. Dessutom skulle han behöva hoppa tre klasser för att matcha sin matte-nivå.

  • aussie

    ...kanske blev otydligt. menar att om det skulle bli tal om att hoppa klasser på grund av matten, borde han placeras bland treorna eller fyrorna. Det går inte.
    Sen är jag rädd att det blir samma med engelskan...fy...han kan redan flytande engelska, gud vad han kommer bli uttråkad....helvetiskt.

  • PropJoe

    Till TS

    Har inte så mycket feedback eller förslag att ge, men håller med dig helt och hållet. Det är inte bara i lågstadiet det är såhär, utan hela vägen fram till gymnasiet. Även om det blev bättre på gymnasiet tyckte jag det var på tok för lätt och väldigt dåligt förberedande för universitetsstudier. Jag var 20 år gammal första gången jag öppnade en matematikbok utanför en skolsal.

    Egentligen behövs inte så mycket mer resurser, utan bara att man delar in klasser i de olika ämnena efter prestation och motivation. Året innan jag började högstadiet tog de t.ex. bort allmän och särskild matte vilket innebar att jag som blivande civilingenjör läste samma matematik som killen som började jobba som snickare direkt efter högstadiet. 

    Förstår inte riktigt varför vi är så känsliga med att vi är olika duktiga i skolan. Spelar man i den lokala fotbollsklubben får man spela mindre om man är sämre, och det är det ingen som klagar över. Istället är det dags att vi inser att vi är bra på olika saker och att de som är duktiga i skolan borde få chansen att utvecklas som de har potential att göra.

    Att politikerna inte förstår vad som är fel i den svenska skolan och de allt sämre resultaten är för mig en gåta...  

  • aussie

    PropJoe:
    Hur skulle ditt förslag gå till praktiskt?

    Samkörda scheman i klasserna 1-3, där barnen får gå i olika grupper utefter vad de kan, inte efter ålder?
    Vad skulle hända med treorna som kan lika mycket som säg, sexorna?
    Spånar gärna fram en lösning, men då måste den ju kunna funka i praktiken.

    Just nu tänker jag bara att jag skiter i politikerna, måste komma fram till ett förslag.

  • Prospero

    Sorgligt att höra! Har ni pratat om detta med lärarna i första hand eller rektor i andra hand?

  • Lena

    Jag tycker man borde kunna få paus från ett ämne i en halv termin och då ägna sig åt något ämne man är sämre i eller något som normalt inte ingår i undervisningen. Och efter de månaderna återgå till undervisning med den grupp som ligger närmast i hur långt man är i ämnet.

  • PropJoe
    aussie skrev 2012-01-07 14:49:05 följande:
    PropJoe:
    Hur skulle ditt förslag gå till praktiskt?

    Samkörda scheman i klasserna 1-3, där barnen får gå i olika grupper utefter vad de kan, inte efter ålder?
    Vad skulle hända med treorna som kan lika mycket som säg, sexorna?
    Spånar gärna fram en lösning, men då måste den ju kunna funka i praktiken.

    Just nu tänker jag bara att jag skiter i politikerna, måste komma fram till ett förslag.
    Egentligen är det inte svårare än att man tar provtest 2-3 gånger om året som tillsammans med samråd mellan lärare/föräldrar utgör grunden för hur man delar in klasser. Alla skulle bli bättre i matematik på det här, de sämre skulle få mer hjälp och kanske tom få lite motivation eftersom de inte alltid presterar sämst på matteproven. Men det här konceptet är det den relativa skillnaden som blir större.

    På det här sättet skulle de bästa treorna få en undervisning på en mer avancerad nivå. Om de sen kan lika mycket som sexorna eller fyrorna är ganska irrelevant. Det viktigaste i den åldern är att man motiverar barnen.

    Nåt sånt där hade jag kunnat tänka mig. Har säkert sina brister, men i stora drag.
     
  • PropJoe
    Lena skrev 2012-01-07 14:58:57 följande:
    Jag tycker man borde kunna få paus från ett ämne i en halv termin och då ägna sig åt något ämne man är sämre i eller något som normalt inte ingår i undervisningen. Och efter de månaderna återgå till undervisning med den grupp som ligger närmast i hur långt man är i ämnet.
    Men är inte det så j*kla typiskt svenskt tänk? Varför ska man plugga biologi om man älskar matematik och är duktig på matematik? Är det inte bättre att bli ÄNNU bättre i matematik och skaffa sig spetskompetens?

    Med ditt förslag är det ju fortfarande så att man väntar in de som är sämre istället för att utveckla sin matematik. 
Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?