Inlägg från: Lena |Visa alla inlägg
  • Lena

    Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

    Så har det väl alltid varit. Alternativet har varit att hoppa över en årskurs.

  • Lena

    Jag tycker man borde kunna få paus från ett ämne i en halv termin och då ägna sig åt något ämne man är sämre i eller något som normalt inte ingår i undervisningen. Och efter de månaderna återgå till undervisning med den grupp som ligger närmast i hur långt man är i ämnet.

  • Lena
    PropJoe skrev 2012-01-07 15:01:33 följande:
    Men är inte det så j*kla typiskt svenskt tänk? Varför ska man plugga biologi om man älskar matematik och är duktig på matematik? Är det inte bättre att bli ÄNNU bättre i matematik och skaffa sig spetskompetens?

    Med ditt förslag är det ju fortfarande så att man väntar in de som är sämre istället för att utveckla sin matematik. 
    Mitt förslag går snarare ut på att man blir bättre på allt då klarar man sig tex bättre på univeritetet senare. På två månader hinner de sämre sällan komma i kapp men samtidigt så går man inte igenom 2-4 årskurser per år om man är duktig på ett ämne.
  • Lena
    PropJoe skrev 2012-01-07 15:42:54 följande:
    På vilket sätt blir man bättre i matematik om man inte studerar det under två månader?

    Kan ju säga att mina biologikunskaper inte har hjälpt mig någonting under mina senare studier, däremot har undervisningen i matematik varit väldigt nyttig, om än något bristfällig. 
    Man kan öva matten i andra ämnen, i de allra flesta ämnen finns det saker man kan räkna på. Gäller det språk kan man läsa om matematik. Det gäller bara att tänka lite annorlunda.
Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?