• aussie

    Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

    Vi har ett problem.

    Inte bara min son och jag. Förutom att jag stött på många föräldrar till barn i skolåldern som har samma problem, borde det även vara ett samhällsproblem i slutänden.

    Det är det här med att lära ut barnen kunskap.

    Vi tar ett exempel med matematiken. I artikel efter artikel läser jag om hur svenska barns matematik-kunskaper sjunker kraftigt i internationella mätningar. Mmmm.
    Vi tar hur det ser ut rent praktiskt:
    Barn som redan kan räkna de fyra räknesätten får sitta och fylla i rader med nollor och ettor, rita cirklar och trianglar.
    Barn som är ivriga att få utmana sin hjärna med intressanta problemlösningar lämnas ensamma med att bara fortsätta i en bok på egen hand, och boken är tredje gången gillt den bok de redan gjort.
    Lärare och skolledning vägrar ge mer kunskap om barnet vill ha det. Alla måste väntas in, ingen får komma efter. Med det sagt får ingen heller ligga före. Min ettaklassare här hemma som i somras räknade gångertabellen med stor frenesi är nu så uttråkad av matten att han inte längre vill gå till skolan. Vi har beställt extra matteböcker på internet till honom, då skolan inte ville ge honom några extra uppgifter, men de får han inte "skryta med" i klassrummet.

    Vad är det för jävla skola egentligen? Jag har själv varit lärare, men för 18+, vet inte mycket om hur man motiverar att de yngre måste stöpas i samma form, exakt simultant. Jag kan förstå att det underlättar för läraren, men är skolan bara till för att underlätta för läraren?

    Slutligen: Skolan verkar kunna sätta in extra resurser vid barns särskilda behov, om de ligger efter, men inte vid särskilda behov om de behöver extra stimulans. Kan man anmäla skolan? Hur väcker man frågan så att det blir ändring? Säg inte BYT SKOLA, jag är trött på att man tar lättvindigt på att byta miljö så fort det inte passar. Hade det varit fara för liv skulle jag byta direkt, precis som jag skulle byta äldreboende för den (hypotetiske) släkting som missvårdats av (typ) Carema. Ingen tvekan. Men innan vi sätter igång med skolbyte - jag har dessutom hört liknande problem från så många andra mammor att jag inte tror att det går att kringgå problemet bara igenom att byta skola - skulle jag vilja veta hur man kan förändra saker inifrån.

    Tipis, feedback, vad som helst, kritik också givetvis - det finns säkert många som tycker att det är obefogat att vilja ge individuella lösningar för barnen. I sånt fall får ni gärna motivera era svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 22:11
    Jag bara måste få säga att de har konstiga läseböcker.
    I hemläxan tragglar min son igenom partier om "Johansson" som sitter ensam och super på julafton.

    Lämpligt i en klass med 95% muslimska barn? Lämpligt öht?

  • Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?
  • Cahjo

    Har tyvärr inga tips men kan säga att vi har samma problem. Min äldste son är 6 år och går i nollan. De har inga kunskapskrav då så det är ännu svårare att få hjälp. Han kan läsa både stora och små bokstäver och har lärt sig plus och minus. Jag menar inte att han är superintelligent men han har alltid varit vetgirig och vill lära sig saker så vi har gett honom utmaningar.
    När jag på utvecklingssamtalet tog upp att han behöver lite svårare saker att träna på (han blir en lugnare och gladare kille om han får använda hjärnan) så var lararinnans svar: Kan han inte träna på annat? Typ fotboll?
    Grejen är att han inte gillar fotboll alls så hon menar att han ska sporta för att inte behöva träna på matte och svenska!
    På utvecklingssamtalet fick jag höra att han;
    "visar mycket god arbetsvilja varje dag, han kan variera det sociala samspelet med stor känslighet, han har hög anpassningsgrad och han är en god lyssnare med mycket stor uthållighet". Det är detta som en del andra i klassen måste öva på, men då ska min son bara sitta och rita hela dagarna?!?
    Han hade sett fram emot att börja nollan och få lära sig att läsa och skriva men nu tycker han skolan är tråkig. "Jag lär mig ingenting där" säger han.
    Jag frågade om vi kunde få ettans böcker och öva i hemma (blir ju ganska dyrt att köpa en massa böcker, vi har redan köpt en hel del). Svaret blev att det går inte!
    Jag börjar tröttna på denna skola. Strax innan jul kontaktade jag rektorn. Vi ska prata nu i januari. Ska se om han passar för att flyttas upp till ettan. Han känner ju några barn i ettan sedan dagistiden så det borde fungera för honom.
    Hemma har han själv valt att läsa för oss på kvällarna i stället för att vi ska läsa för honom! Borde inte en skola kunna hjälpa till då?!? Trodde i min enfald att vi skulle få hjälp med hans kunskapstörst när han började nollan men i stället känns det som om vi blir motarbetade! Hoppas att rektorn kan hjälpa oss!

    HAr inte läst tråden men har ni pratat med rektorn? Kanske kan ni flytta upp en klass?

  • Glimma76

    Usch, vi har samma problem..... på alla håll faktiskt.

    Min son är väldigt bra på matte, långt fram och räknar snabbt. Det enda han får göra är att räkna vidare i matteboken. Men inte hur långt som helst.... Har önskat extra ANNAT material, det finns saker som man inte går igenom i skolan tex så åblir det inte så tråkigt när alla andra hinner i faltt sen. Han får inget extra material.

    Men sedan hade han en bit kvar som han inte klarat, mönster och talföljder har han inte klarat fick jar reda på på IUP. Då bar jag om extra material för att öva mer på detta. Inte så lätt för mig att veta hur jag ska göra. Inget material kom trots att jag frågade flera gånger under 2 månader, det är verkligen dåligt. Varför ens ha ett möte där man säger att han inte klarat en del om det inte finns någon plan på vad man ska göra!!

    Det hela har nu slutat med att jag beställt extra material till honom på internet, kan rekommendera www.gleerups.se och www.nok.se

    Men hans klass verklar vara värre än de flesta andra klasser, för pratar jag med andra föräldrar som har sina barn i samma åk så gör de mer i alla fall. Vi kommer att flytta och då känner jag att han måste vara ifatt.

    I engelska är det katastrof, medan man hör att andra barn i samma åk skriver meningar, har de bara gått igenom alfabetet och sedan ord till resp bokstav. Det är inte att lära sig engelska, så det gör vi hemma också och han har bivit jättebra.

    Men TS, jag håller med dig, men vet itne hur man ska förändra det.

    Det enda jag ser, om man bor så att man har möjligthet, är att välja ett privat alternativ som fungerar som man vill. Vi har bara kunskapsskolan att välja på och jag vet inte om den passar min kille.... eftersom det verkligen hänger på att man är motiverad....

  • Glimma76

    Egentligen borde det vara ganska lätt. När jag nu letat böcker p nätet, så hittade jag tex en sorts bok som var i olika steg. Dvs hela klassen sysslade med ex bråk. Men på olika nivå. Då blir det lätt för läraren att gå igenom hur bråk fungerar och sedan jobbar barnen med olikaböcker så några räknar jättelätta bråktal och andra svåra.

    Enkelt och smidigt för läraren.

    Sedan har jag hittat andra bövker, Maximatik hette de, från 4an, men min kille vill ha hemma ändå. Det är andra matematikproblem än de man går igenom i skolan, och gjorda för självstudier. Dvs barnet blir inte uttråkat och måste lyssna på samma genomgång igen när de andra kommer ifatt, utan detta var saker som alltså inte gås igenom alls i grundskolan, men ändå på enkel nivå.

    TS, jättedåligt att din sons lärare ratar det du har med dig istället för att vara glad åat att en förälder är engagerad.

  • Glimma76
    Lenora skrev 2012-01-07 16:07:19 följande:
    Men inte sitter väl 6-åringar och fyller i rader med siffror och ritar cirklar? Är det verkligen så illa?

    Min tre-åring som inte är särskilt tidig med något eller på något sätt mer intelligent än sina jämnåriga har liknande övningar i hennes pysselböcker och klarar det helt utan problem. 
    I Sverige är det slött och ibland får man för sig att kunskap är ett straff för barnen här, som man ska hålla dem ifrån så länge det bara går....
  • Pappa Micke

    Varför kan inte svenska skolklasser vara uppbyggd efter kunskap istället för ålder? 
    Jag tycker det skulle vara mycket bättre om svenska elever tillhör en klass inom årskursen men inom ämnen som t.ex matte, svenska, engelska, osv, där kunskapen behövs så är klasserna uppbyggda efter kunskap. 

    Att man delas in i en klass som ligger på en viss kunskapsnivå och därmed får chans att gå med lika begåvade/obegåvade elever som sig själv. T.ex kan en elev från trean hamna med en elev från femman.

    Det är ändå bättre för då får man den hjälp man behöver oavsett om man ligger före eller efter.
    I ämnen som idrott, musik och bild tycker jag att man kan ha lektion med årskurs-klassen. 


    ★✰★ Stolt pappa och familjehem ★✰★
  • Snöankan
    speranza skrev 2012-01-08 12:28:33 följande:
    Jag har en etta nu och är 1-7 lärare. Jag vill bara påpeka att den främsta anledningen till försämrade resultat i matematiken har enligt forskning berott just på att många lärare lät elever arbeta mycket fritt i helt olika böcker i matematik och därmed tappade nästan alla genomgångar. Jag har också prövat den varianten och det är i min mening praktiskt omöjligt. Mina elever har samma bok och får inte jobba förbi innan genomgång. Starka elever har extra böcker samt extra uppgifter som är på deras nivå inom det område vi arbetar med i första hand och därefter ex multiplikation till dem som är mogna att starta tidigare. Det är väldigt lätt att tro att barn kan ett visst matamatiskt moment då det ofta är en viss struktur i matematikböckerna som barnen snabbt kodar av. Därför är det super viktigt att ta in mycket olika moment i matematiken och viktigast av allt i min mening att prata matematik och arbeta laborativt. Men detta är min åsikt.
    Får barnen jobba under genomgången? Det är jättejobbigt att sitta med på en genomgång om man förstår mycket snabbare än andra och det förstör lusten totalt. Jag började skolka från matten från sjuan tills jag tog studenten för att slippa genomgångarna för jag kunde lära mig det mycket snabbare själv. Så om du har elever som förstår saker snabbt så borde du inte tvinga dom att vara med på genomgångarna. Alternativt att först ha en lite snabbare genomgång för alla och sedan fortsätta med en mer detaljerad genomgång som det är frivilligt att lyssna på. 
  • twomore

    Man kan göra som jag gjorde i högstadiet, man lyssnar på genomgången, gör uppgifter på lektionerna men skippar alla läxor. Då hinner man oftast inte bli uttråkad

    I låg och mellanstadiet är det dock ingen bra strategi för där är lärarna tjatigare...

  • Pappa Micke
    Pappa Micke skrev 2012-01-08 15:53:17 följande:
    Varför kan inte svenska skolklasser vara uppbyggd efter kunskap istället för ålder? 
    Jag tycker det skulle vara mycket bättre om svenska elever tillhör en klass inom årskursen men inom ämnen som t.ex matte, svenska, engelska, osv, där kunskapen behövs så är klasserna uppbyggda efter kunskap. 

    Att man delas in i en klass som ligger på en viss kunskapsnivå och därmed får chans att gå med lika begåvade/obegåvade elever som sig själv. T.ex kan en elev från trean hamna med en elev från femman.

    Det är ändå bättre för då får man den hjälp man behöver oavsett om man ligger före eller efter.
    I ämnen som idrott, musik och bild tycker jag att man kan ha lektion med årskurs-klassen. 
    Måste dock ändå lägga till att de skolor jag varit på har eleven fått extra uppgifter för att utvecklas mer men jag tror ändå att det skulle vara bra om klasserna var uppbyggda efter kunskap istället för ålder. Tror ändå inte att det skiljer så mycket i klasserna att en förstaklassare skulle behöva gå med en sjätteklassare... Däremot vet jag att många som går första klass kan läsa, skriva och räkna men ändå måste dessa elever sitta och rita av bokstäver och skriva enkla ord som "bok", "jag", "hej", "du" osv... Det vore mycket bättre om alla första klassare delades upp i två olika grupper. De som kan skriva och läsa och de som inte kan. Så kan de elever som kan läsa och skriva få svårare uppgifter medan de andra får uppmärksamheten till att LÄRA sig att skriva. Istället för att läraren ska säga "Jag ska bara hjälp xx med några extrauppgifter och sedan kommer jag" 
    ★✰★ Stolt pappa och familjehem ★✰★
  • aussie
    Glimma76 skrev 2012-01-08 15:48:58 följande:
    Egentligen borde det vara ganska lätt. När jag nu letat böcker p nätet, så hittade jag tex en sorts bok som var i olika steg. Dvs hela klassen sysslade med ex bråk. Men på olika nivå. Då blir det lätt för läraren att gå igenom hur bråk fungerar och sedan jobbar barnen med olikaböcker så några räknar jättelätta bråktal och andra svåra.

    Enkelt och smidigt för läraren.

    Sedan har jag hittat andra bövker, Maximatik hette de, från 4an, men min kille vill ha hemma ändå. Det är andra matematikproblem än de man går igenom i skolan, och gjorda för självstudier. Dvs barnet blir inte uttråkat och måste lyssna på samma genomgång igen när de andra kommer ifatt, utan detta var saker som alltså inte gås igenom alls i grundskolan, men ändå på enkel nivå.

    TS, jättedåligt att din sons lärare ratar det du har med dig istället för att vara glad åat att en förälder är engagerad.
    Bra förslag!

    Kan man som förälder ha rätt att sitta med lite i skolan? Jag tycker det är svårt att få en bild av hur det egentligen är. Efter skolan går han på fritids, samma lokaler, annan personal. Jag bad om att få sitta i tjugo minuter och se hur min son interagerade med de andra barnen en gång, då jag är rädd att han skulle vara utanför eller bete sig olika. Saken är den att vi har bott utomlands i många år, och han växte upp i bland annat ett arabiskt land utan att vi som föräldrar är araber. Skolan där var mycket hårdare och han kunde skriva arabiska redan som fyraåring, även engelska. Så kommer vi till Sverige. Precis som då han skolades in i "arablandet" ville jag ha lite extra koll på hur han smälte in, och kanske sitta med på fritids första dagen en stund, men här blev jag nekad att sitta med. Nej, det fick man INTE. Jag undrar lite varför det är så svårt att möta föräldrarnas engagemang? Varför tas det som en förolämpning? då måste jag säga att de skolor, lekis etc jag har haft att göra med i andra länder varit mycket bättre på att se barnet OCH förälderns behov. Jag ville som sagt bara sitta med 20 minuter vid hämtningen, men fröken sa att kommer mamma är det hemgång direkt som gäller, annars blir det kaos.
  • aussie

    "Kaos" är relativt  sammanhanget. Fyra pojkar satt och spelade spel. Jag närmade mig försiktigt och pratade lite med de andra barnen, ville bara skaffa mig lite koll på vilka min son pratar om här hemma. Jag satte mig på en stol. Kaosartat värre.Obestämd

Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?