Inlägg från: twomore |Visa alla inlägg
  • twomore

    Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

    Min son har precis gått om femman för att han ligger efter i läsning och skrivning (adhd som precis börjat behandlas). Däremot matten har alltid varit lätt, men tjatig. 

    Vad gör hans lärare när han börjar femman igen? Jo, han får göra om femmans mattebok IGEN trots att han redan klarat nationella provet och gjort ut boken utan problem förra året. Läraren tycker det är lättare att ha en klass där alla elever är på samma sida i boken. Läraren säger att min son inte jobbar så snabbt och nog inte kan femmans matte. -För att boken är tråkig att göra om och det är stökigt i klassrummet. Han klarade logikdelen på IQ-test (på bup), som var avsedd för barn upp till 16 (han är 12). (WISC).

    Efter många av sonens tårar och frustration krävde att få sexans bok och nu har vi gjort första boken hemma på 6h/ vecka i fyra veckor. Sonen blir uttråkad när han måste göra lätta, likadana uppgifter om och om igen. När vi däremot rasar igenom boken och bara gör svåra uppgifter så lyckas han hålla koncentrationen. Hans matematiska mognad är imponerande och han är så hungrig efter MER. "Mamma, egentligen är hela världen matematik!" utbrast han här om dagen. Vi leker med tal och när han ska räkna area så slänger jag in volym, tidsdimension mm.  När han ska räkna procent, slänger vi in inflation, räntor.  Nu har läraren problem, vilka prov ska han ge sonen? Femmans eller sexans? Stackars stackars klasslärare...Demon

    Det var samma sak för mig när jag var liten, men detta är ju ändå 20 år senare!!! Jag fick gå i mattestöd-grupp tills högstadiet, för jag klarade inte av att göra den tråkiga matten i boken. Nu doktorerar jag i datavetenskap.

    Jag lovade sonen att jag ska kämpa för att han ska få utmanande matteundervisning även om det är jag som hjälper honom vid köksbordet. Så fort han är klar med denna bok ska han få göra nästa. På mattelektionerna i skolan får han läsa bänkbok eller lyssna om det är genomgång. Jag förklarade för sonen att de bara ska försöka att säga emot mig!!!

    "Mamma, tror du att jag kanske kan bli mattelärare på gymnasiet när jag blir stor?" sa han idag.

    Så mitt tips till TS är att först be läraren om de prov som man måste passera för hans årskurs i ämnet och om han passerar det, låta honom börja med nästa bok, tills han når sin nivå. Säg att du kan sköta genomgångarna hemma på kvällarna så att det inte blir jobbigt för läraren. Om inte läraren ger dig detta så säg att du måste tala med rektorn. Gör isf det. Det där med att man inte får "skryta" är så djävla svenskt. Man blir mållös. 

    (tur att inte sonen är en stjärna i historia, för det hade blivit svårare för mig att hjälpa till med Skrattande)

     

  • twomore
    canmamma skrev 2012-01-07 18:37:39 följande:
    Berätta för sonen vad du vill att han ska göra på mattelektionerna (och andra lektioner där han inte utmanas kunskapsmässigt): att han ska vara en engagerande elev och god kompis. Hans uppgift är att lära sig vara socialt smidig (en oerhört viktig egenskap om man vill tjäna pengar som vuxen) och hitta sätt att samarbeta med läraren. Att hjälpa kompisar förstå och uppskatta koncepten  bakom den matten de håller på med är också en utmaning. Detta fokuserar ju inte på matten främst utan på andra viktiga kunskaper.
    Det där kräver att man har ett väldigt socialt moget barn. Om barnet lyckas med det har du givit det mycket!

    Ska testa det på min son, han funderar ju på att bli lärare trots allt.  
  • twomore

    Man kan göra som jag gjorde i högstadiet, man lyssnar på genomgången, gör uppgifter på lektionerna men skippar alla läxor. Då hinner man oftast inte bli uttråkad

    I låg och mellanstadiet är det dock ingen bra strategi för där är lärarna tjatigare...

Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?