• aussie

    Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

    Vi har ett problem.

    Inte bara min son och jag. Förutom att jag stött på många föräldrar till barn i skolåldern som har samma problem, borde det även vara ett samhällsproblem i slutänden.

    Det är det här med att lära ut barnen kunskap.

    Vi tar ett exempel med matematiken. I artikel efter artikel läser jag om hur svenska barns matematik-kunskaper sjunker kraftigt i internationella mätningar. Mmmm.
    Vi tar hur det ser ut rent praktiskt:
    Barn som redan kan räkna de fyra räknesätten får sitta och fylla i rader med nollor och ettor, rita cirklar och trianglar.
    Barn som är ivriga att få utmana sin hjärna med intressanta problemlösningar lämnas ensamma med att bara fortsätta i en bok på egen hand, och boken är tredje gången gillt den bok de redan gjort.
    Lärare och skolledning vägrar ge mer kunskap om barnet vill ha det. Alla måste väntas in, ingen får komma efter. Med det sagt får ingen heller ligga före. Min ettaklassare här hemma som i somras räknade gångertabellen med stor frenesi är nu så uttråkad av matten att han inte längre vill gå till skolan. Vi har beställt extra matteböcker på internet till honom, då skolan inte ville ge honom några extra uppgifter, men de får han inte "skryta med" i klassrummet.

    Vad är det för jävla skola egentligen? Jag har själv varit lärare, men för 18+, vet inte mycket om hur man motiverar att de yngre måste stöpas i samma form, exakt simultant. Jag kan förstå att det underlättar för läraren, men är skolan bara till för att underlätta för läraren?

    Slutligen: Skolan verkar kunna sätta in extra resurser vid barns särskilda behov, om de ligger efter, men inte vid särskilda behov om de behöver extra stimulans. Kan man anmäla skolan? Hur väcker man frågan så att det blir ändring? Säg inte BYT SKOLA, jag är trött på att man tar lättvindigt på att byta miljö så fort det inte passar. Hade det varit fara för liv skulle jag byta direkt, precis som jag skulle byta äldreboende för den (hypotetiske) släkting som missvårdats av (typ) Carema. Ingen tvekan. Men innan vi sätter igång med skolbyte - jag har dessutom hört liknande problem från så många andra mammor att jag inte tror att det går att kringgå problemet bara igenom att byta skola - skulle jag vilja veta hur man kan förändra saker inifrån.

    Tipis, feedback, vad som helst, kritik också givetvis - det finns säkert många som tycker att det är obefogat att vilja ge individuella lösningar för barnen. I sånt fall får ni gärna motivera era svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 22:11
    Jag bara måste få säga att de har konstiga läseböcker.
    I hemläxan tragglar min son igenom partier om "Johansson" som sitter ensam och super på julafton.

    Lämpligt i en klass med 95% muslimska barn? Lämpligt öht?

  • Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?
  • MintMint

    Jag är helt klart för en förändring i skolan, där även de elever som ligger längre fram i kunskapsutvecklingen tas om hand. Men för det krävs det mer pengar och mer resurser till skolan. Som det är just nu, så finns det knappt resurser till de eleverna som inte uppnår målen.

  • Kunigunda

    Äsch. Klaga till huvudmannen och om de inte skärper sig då så anmäler du. Det är en tydlig förstärkning i nya skollagen att skolan är skyldig att ge alla elever stimulans att utvecklas så långt det är möjligt.

    Din son har dessutom rätt till modersmålsundervisning i engelska.

    Fy vilken dålig skola han verkar ha hamnat på! Tråkigt! Jag förstår absolut din frustration.

  • Lenora
    Havsjungfrun skrev 2012-01-07 15:54:06 följande:
    I matte finns det bra läromedel där man utgår ifrån samma grund men an arbetar på efter sina egna kunskaper.
    Det verkar fungera bra i många ämnen. Jag känner igen det TS beskriver från min egen skolgång men jag antog att den svenska skolan arbetade på ett liknande sätt som här?
  • Lenora
    aussie skrev 2012-01-07 13:43:33 följande:
    Vi tar hur det ser ut rent praktiskt:
    Barn som redan kan räkna de fyra räknesätten får sitta och fylla i rader med nollor och ettor, rita cirklar och trianglar. 
    Men inte sitter väl 6-åringar och fyller i rader med siffror och ritar cirklar? Är det verkligen så illa?

    Min tre-åring som inte är särskilt tidig med något eller på något sätt mer intelligent än sina jämnåriga har liknande övningar i hennes pysselböcker och klarar det helt utan problem. 
  • vattumannen81

    Jag undervisar i matematik på gymnasiet och den största utmaningen som lärare är verkligen att kunna stimulera alla elever oavsett var de befinner sig kunskapsmässigt. På gymnasiet så låter jag de elever som vill och är duktiga i matte att läsa i snabbare takt, tex istället för att läsa a-kursen på två terminer så kan de läsa både a och b-kursen på samma tid. Dock så blir det lite svårare att göra så nu iom nya kurser (beroende på vilket program du går så läser man olika matematikkurser). Vi har också varje år haft elever som läser en del högskolekurser i matematik. Men som någon skrev i ett annat inlägg så blir det tyvärr så att de som läser i snabbare takt får sitta mycket själva. Är man ensam lärare med 32 elever där kunskapsnivån är allt ifrån Ig till MVG så är det svårt att hinna med att stimulera och ge de elever som läser i snabbare takt lärarledda genomgångar (för det behövs). Samtidigt har man press från skolledningen att så många som möjligt ska bli godkända. Att elever kan nå MVG istället för vg är inte lika viktigt... Jag har även ett flertal elever som varje år berättar om att de inte får läsa tex gymnasiekurser i matematik på högstadiet för att de inte har haft lärare som har klarat av att hjälpa dem med gymnasiematten, vilket i mina öron låter helt absurt. Jag tror att bland annat kombinationen av urusel arbetsmiljö för lärare samt att det tyvärr finns en del lärare som inte behärskar sitt yrke bidragit till att svenska elever har blivit sämre på matematik.

  • Gunnell
    aussie skrev 2012-01-07 14:49:05 följande:
    PropJoe:
    Hur skulle ditt förslag gå till praktiskt?

    Samkörda scheman i klasserna 1-3, där barnen får gå i olika grupper utefter vad de kan, inte efter ålder?
    Vad skulle hända med treorna som kan lika mycket som säg, sexorna?
    Spånar gärna fram en lösning, men då måste den ju kunna funka i praktiken.

    Just nu tänker jag bara att jag skiter i politikerna, måste komma fram till ett förslag.
    På den skolan jag arbetar på så är eleverna indelade i grupper efter hur mycket de kan. Detta är i och för sig på gymnasiet. Men nu ska vi naturligtvis sluta med det i och med Gy11 då eleverna delas in efter vilket program de läser (Exempelvis läser Teknik-programmet en sorts Matte och El-programmet en annan). 

    Jag tror att det skulle funka även i grundskolan, men risken är att föräldrarna klagar. Det är vårt största problem i skolan, föräldrar som klagar, spelar ingen roll vad man gör. Det är för lätt - det är för svårt - det är för TRÅKIGT :)  
  • twomore

    Min son har precis gått om femman för att han ligger efter i läsning och skrivning (adhd som precis börjat behandlas). Däremot matten har alltid varit lätt, men tjatig. 

    Vad gör hans lärare när han börjar femman igen? Jo, han får göra om femmans mattebok IGEN trots att han redan klarat nationella provet och gjort ut boken utan problem förra året. Läraren tycker det är lättare att ha en klass där alla elever är på samma sida i boken. Läraren säger att min son inte jobbar så snabbt och nog inte kan femmans matte. -För att boken är tråkig att göra om och det är stökigt i klassrummet. Han klarade logikdelen på IQ-test (på bup), som var avsedd för barn upp till 16 (han är 12). (WISC).

    Efter många av sonens tårar och frustration krävde att få sexans bok och nu har vi gjort första boken hemma på 6h/ vecka i fyra veckor. Sonen blir uttråkad när han måste göra lätta, likadana uppgifter om och om igen. När vi däremot rasar igenom boken och bara gör svåra uppgifter så lyckas han hålla koncentrationen. Hans matematiska mognad är imponerande och han är så hungrig efter MER. "Mamma, egentligen är hela världen matematik!" utbrast han här om dagen. Vi leker med tal och när han ska räkna area så slänger jag in volym, tidsdimension mm.  När han ska räkna procent, slänger vi in inflation, räntor.  Nu har läraren problem, vilka prov ska han ge sonen? Femmans eller sexans? Stackars stackars klasslärare...Demon

    Det var samma sak för mig när jag var liten, men detta är ju ändå 20 år senare!!! Jag fick gå i mattestöd-grupp tills högstadiet, för jag klarade inte av att göra den tråkiga matten i boken. Nu doktorerar jag i datavetenskap.

    Jag lovade sonen att jag ska kämpa för att han ska få utmanande matteundervisning även om det är jag som hjälper honom vid köksbordet. Så fort han är klar med denna bok ska han få göra nästa. På mattelektionerna i skolan får han läsa bänkbok eller lyssna om det är genomgång. Jag förklarade för sonen att de bara ska försöka att säga emot mig!!!

    "Mamma, tror du att jag kanske kan bli mattelärare på gymnasiet när jag blir stor?" sa han idag.

    Så mitt tips till TS är att först be läraren om de prov som man måste passera för hans årskurs i ämnet och om han passerar det, låta honom börja med nästa bok, tills han når sin nivå. Säg att du kan sköta genomgångarna hemma på kvällarna så att det inte blir jobbigt för läraren. Om inte läraren ger dig detta så säg att du måste tala med rektorn. Gör isf det. Det där med att man inte får "skryta" är så djävla svenskt. Man blir mållös. 

    (tur att inte sonen är en stjärna i historia, för det hade blivit svårare för mig att hjälpa till med Skrattande)

     

  • Protea

    Nu ar inte jag larare i Sverige men tog for givet att alla larare oavsett arskurs hade skyldighet att utmana alla elever sa att de gick frammat i sin kunskap. Dvs ett barn som redan pratar Engelska maste val sjalvklart fa helt andra uppgifter att gora.

    Bor sjalv i England och min son kommer att vaxa upp som 3 sprakig. Vi planerar att flytta till Sverige i framtiden och blir morkradd nar jag laser sadant har!!!

  • Lena
    PropJoe skrev 2012-01-07 15:42:54 följande:
    På vilket sätt blir man bättre i matematik om man inte studerar det under två månader?

    Kan ju säga att mina biologikunskaper inte har hjälpt mig någonting under mina senare studier, däremot har undervisningen i matematik varit väldigt nyttig, om än något bristfällig. 
    Man kan öva matten i andra ämnen, i de allra flesta ämnen finns det saker man kan räkna på. Gäller det språk kan man läsa om matematik. Det gäller bara att tänka lite annorlunda.
  • cosinus
    Lenora skrev 2012-01-07 16:07:19 följande:
    Men inte sitter väl 6-åringar och fyller i rader med siffror och ritar cirklar? Är det verkligen så illa?

    Min tre-åring som inte är särskilt tidig med något eller på något sätt mer intelligent än sina jämnåriga har liknande övningar i hennes pysselböcker och klarar det helt utan problem. 
    Jo det är nästan så illa. Matten är otroligt basic i ettan. Min dotter har under hösten hållit på med att rita cirklar och andra geometriska figurer samt träna på talkamraterna upp till siffran 8. Inte sällan på nivän 3 bollar + 2 bollar och så fylla i hur många bollar det blir totalt. Typ.

    Känns helt sjukt faktiskt när jag samtidigt har en 5-åring här hemma som på 2 sekunder räknar ut att om han har 27 kr i sin spargris och får 5 kr för att hjälpa till att sortera tvätt så har han 32 kr efter det. Han är ändå sämre i matte än syrran men före relativt sin ålder och han tror jag riskerar att bli sjukt uttråkad i skolan. Dottern har liksom inget driv och gör gärna det hon blir tillsagd så hon lider inte av att göra saker under sin nivå men det tror jag lillebror kommer göra.

    Jag räknade själv i femmans mattebok i trean och hade inga problem med att ligga 2 matteböcker före alla andra så länge jag fick sköta mig själv men när jag bytte skola och var tvungen lyssna på genomgångarna för de som var 2 böcker efter så tröttnade jag rejält och bara satt av tiden. I den första skolan hade jag fått räkna medans fröken pratade om sånt jag ändå kunde och då var det kul men när jag skulle sitta och lyssna på sånt jag redan kunde 20-30 minuter av lektionen så var jag så uttråkad när det var klart att jag bara ritade figurer resten av tiden. Gjorde inget alls halva femma och sexan sen jag bytt klass så sen var jag i fas till högstadiet på gott och ont.
Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?