Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?
Till TS
Har inte så mycket feedback eller förslag att ge, men håller med dig helt och hållet. Det är inte bara i lågstadiet det är såhär, utan hela vägen fram till gymnasiet. Även om det blev bättre på gymnasiet tyckte jag det var på tok för lätt och väldigt dåligt förberedande för universitetsstudier. Jag var 20 år gammal första gången jag öppnade en matematikbok utanför en skolsal.
Egentligen behövs inte så mycket mer resurser, utan bara att man delar in klasser i de olika ämnena efter prestation och motivation. Året innan jag började högstadiet tog de t.ex. bort allmän och särskild matte vilket innebar att jag som blivande civilingenjör läste samma matematik som killen som började jobba som snickare direkt efter högstadiet.
Förstår inte riktigt varför vi är så känsliga med att vi är olika duktiga i skolan. Spelar man i den lokala fotbollsklubben får man spela mindre om man är sämre, och det är det ingen som klagar över. Istället är det dags att vi inser att vi är bra på olika saker och att de som är duktiga i skolan borde få chansen att utvecklas som de har potential att göra.
Att politikerna inte förstår vad som är fel i den svenska skolan och de allt sämre resultaten är för mig en gåta...