Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Sådär ja. Dagens decluttrande i köket slutfört. De sista kartongerna som stod där har antingen packats ur eller ställts på bättre förvaringsställe. Köksbordet helt tömt. Har också petat bort tassarna på två köksstolar, men behöver lösningsmedel för att göra rent dem innan jag kan sätta på nya. Någon som har nått husmorstips kanske?

Diskmaskinen har jag hunnit tömma, det enda som återstår idag i köket är att handdiska några grejer som inte hunnit bli rengjorda efter flytten och slänga de utblommade tulpanerna.

Morgondagens 15-minutersprojekt blir att fixa till i sopskåpet.

• Ms H
    Tiiara skrev 2015-02-08 19:41:06 följande:

Jag behöver nog göra upp en veckoplan. Tänker att jag skriver upp den så jag vet var jag har den :P

Måndag: Plocka undan från köksbordet
    Tisdag: Få undan diskberget och shina sinken
    Onsdag: Rengör alla ytor
    Torsdag: Plocka undan från golvet
    Fredag: Rensa ut bland besticken (resten av skåpen är redan utrensade, även om jag kanske behöver gå igenom det en gång till. Men just nu är det besticken som tar upp en alldeles för stor del av diskberget).
    Lördag: Dammsug och skura.

Här tappar du inte bort den ;) Får vi se köksbordsröran innan du börjar röja? :)
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-02-08 11:06:28 följande:
    Tack, känner ju på ett sätt att jag har haft en paus i det mesta denna veckan när jag har haft fullt fokus på allt som skulle fixas inför dotterns födelsedag. 

Såhär blev resultatet och Alma blev superglad, klappade händerna och utropade "tack tack tack tack tack" varenda gång hon fick syn på någon ny detalj. Nu sitter hon i "kojan" som hon har byggt ut med ett gäng filtar, och kollar på Jake och piraterna på sin dator :P Hon fick även en saccosäck på kalaset igår så jag är rätt säker på att hon har det mysigt därinne. 

Ang. kalendern så har jag skrivit upp zonerna, men som sagt har jag haft fullt upp med annat i veckan så jag har väl inte kommit igång med den riktigt än. 
    Och när det gäller kläderna ska jag nog försöka att släppa "måste"-tänket med det och bara ta det vid varje tvättillfälle, så det blir väl en liten utrensning en gång i veckan. 

Idag tar vi det lugnt i ett par timmar till innan vi ska iväg och träffa dotterns pappa på leklandet där han vill fira henne. 

Förresten om ni vill se fler av mina bilder på städframgång, pyssel och inredning får ni jättegärna kolla in mitt nya instakonto för enbart sådant: @tiaraschaos :)
    Så himla mysigt hon har det! Att inte tänka/känna "måste" är väldigt bra, både för måendet och faktiskt även för att få saker gjorda. Det blir liksom roligare.
  • Ms H
    skrutto skrev 2015-02-08 19:35:04 följande:

Här blev det bara städning och två rensade lådor i hallen den här veckan. Men jag har fixat lite annat istället tex lagat torktumlaren.

Om du har nån form av sprit hemma borde det funka. Vodka? Alsolsprit ?

Vad fint det blev Tiara!

Beklagar er förlust Sholof :(
    Där sa du något, alsolsprit finns nog i badrumsskåpet. Ska leta! Skönt att du fick två lådor rensade och tumlaren fixad.

På tal om tvättstuga... Min "nya" tvättmaskin luktar väldigt ofräscht. Jag har kört den på hög temperatur med ättika, men mycket av lukten är kvar. Vad göra?
  • Ms H
    Aniiee skrev 2015-02-08 20:40:28 följande:
    Testa att köra den med handdiskmedel, typ yes. Låter skitskumt, jag vet, men det funkade för min syster.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Tvättmaskinen? Bubblar inte det järnet?

Hur mycket?
  • Ms H

I väntan på hantverkare som ringde hem mig mitt under arbetsdagen passade jag på att shina zinken. Så fint det börjar bli i köket nu!

skrutto skrev 2015-02-09 07:54:20 följande:
    Har du torkat rent gummilisten med nått starkt? Jag torkade med klorin på min förra tvättmaskin och det blev bättre. Fast inte så miljövänligt direkt...

Får testa det också (men anser att det bör vara gjort i flyttstädningen...).

• Ms H
    vallakra skrev 2015-02-10 07:01:53 följande:

Jag använder Yes i stället för tvättmedel. Fick tipset här på FL (i en annan tråd) och det funkar jättebra. Har gjort det i säkert ett par år och är helnöjd. Tvätten blir mjukare och maskinen luktar aldrig skumt längre.

Då ställer jag samma fråga igen... hur mycket? ;)
  • Ms H
    Darimna skrev 2015-02-10 17:17:13 följande:

Gillade först att det var mer fokus på "decluttering" (Har ni ett svenkt uttryck för det?) och rengöring än själva det tråkiga i städningen: Att plocka undan.

Tänkte att det var för att komma igång, men kände snart att det är så svårt att följa instruktionerna med huset fullt av saker. Kör 15min decluttering så ofta jag hinner, men det mesta är ju saker jag använder och behöver, det är ju därför de ligger framme smile1.gif

Också gjort ett par riktiga helstädningsomgångar och fått undan precis allting, men hemmet slammar ju igen på två dagar igen. 

Tänkte att "Five minute Room Rescue" var en bra grej att testa att göra varje dag.

Satte timern på 5 min och började plocka undan kläder och saker från sovrumsgolvet. När timern ringde syntes ingen skillnad alls. Och då har jag ändå jobbat så fort jag kan och tagit bort massor... 

Ska testa igen i 10 min till, men det kommer ju ändå inte blir klart på långa vägar och imorgon är det lika illa igen smile4.gif  

Samma sak i köket. Kämpar fortfarande som en galning med att försöka få undan disken så att jag kan torka diskhon, om inte varje dag så åtminstone varannan, men det går verkligen inte, det är alldeles för mycket jobb!! 

Ååå vad det här är svårt!!

Vad kul att du är kvar i tråden, jag tänkte på att vi inte hört något från dig på länge när jag var på väg från jobbet idag.

Jag tror att du ska tänka smått! Det ska inte bli perfekt hemma på nolltid, det ska bli liiiite bättre varje vecka. Det gäller att nöta in vanor, tills de går på rutin och du knappt märker att du gör dem. Samtidigt hittar du förbättringar som gör att det blir lite mindre att göra. Men som sagt, tänk smått.

Decluttring handlar snarare om att skapa ordning än att plocka undan. Att hitta en plats till varje sak och att göra sig av med sånt som man inte behöver. Även här gäller det att tänka smått; decluttra en del av en hylla, inte ett helt rum. Det är då du kommer att SE förbättringen, vilket känns väldigt bra. Då kommer du bli inspirerad att decluttra nästa lilla område. Och nästa och nästa och...

Det känns som att disken är ditt största bekymmer. Kan lösningen för dig vara att dels minska på antalet grejer att diska (dvs använda färre saker) och dels att hinna diska vid fler tillfällen under dagen. Jag förstår att det är svårt att hinna medan du tar hand om barn och samtidigt fixar med maten, men finns det kanske möjlighet att diska några få saker medan du lagar? Kan du använda samma kastrull till att koka flera saker, eller samma slev för att röra i flera grejer? Kan du skölja ur kaffekoppen efter att du använt den på morgonen för att sedan använda samma igen på eftermiddagen/kvällen?

Viktigast är ändå;ge inte upp. Och kom ihåg att You are never behind!
  • Ms H

Ingen bra dag i ms H's städliv (hmm, autokorrekt föreslår stödlinje istället för städliv, det säger nog nått...). Öst in nyinköpta varor i skafferihyllan. Hittat "rätt plats" åt burken med påsklämmor. That's it.

Rastlös till tusen och sugen men inte hungrig. Vill läsa, men boken lockar inte. Ingen bra kväll :(

• Ms H

Tänk att det kan vara så himla skönt att plocka undan direkt (tex sked och tallrik ner i diskmaskinen) istället för att ställa på bänken och tänka "går lika bra att ta den sen"!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!