Darimna skrev 2015-02-10 17:17:13 följande:
Gillade först att det var mer fokus på "decluttering" (Har ni ett svenkt uttryck för det?) och rengöring än själva det tråkiga i städningen: Att plocka undan.
Tänkte att det var för att komma igång, men kände snart att det är så svårt att följa instruktionerna med huset fullt av saker. Kör 15min decluttering så ofta jag hinner, men det mesta är ju saker jag använder och behöver, det är ju därför de ligger framme
Också gjort ett par riktiga helstädningsomgångar och fått undan precis allting, men hemmet slammar ju igen på två dagar igen.
Tänkte att "Five minute Room Rescue" var en bra grej att testa att göra varje dag.
Satte timern på 5 min och började plocka undan kläder och saker från sovrumsgolvet. När timern ringde syntes ingen skillnad alls. Och då har jag ändå jobbat så fort jag kan och tagit bort massor...
Ska testa igen i 10 min till, men det kommer ju ändå inte blir klart på långa vägar och imorgon är det lika illa igen
Samma sak i köket. Kämpar fortfarande som en galning med att försöka få undan disken så att jag kan torka diskhon, om inte varje dag så åtminstone varannan, men det går verkligen inte, det är alldeles för mycket jobb!!
Ååå vad det här är svårt!!
Vad kul att du är kvar i tråden, jag tänkte på att vi inte hört något från dig på länge när jag var på väg från jobbet idag.
Jag tror att du ska tänka smått! Det ska inte bli perfekt hemma på nolltid, det ska bli liiiite bättre varje vecka. Det gäller att nöta in vanor, tills de går på rutin och du knappt märker att du gör dem. Samtidigt hittar du förbättringar som gör att det blir lite mindre att göra. Men som sagt, tänk smått.
Decluttring handlar snarare om att skapa ordning än att plocka undan. Att hitta en plats till varje sak och att göra sig av med sånt som man inte behöver. Även här gäller det att tänka smått; decluttra en del av en hylla, inte ett helt rum. Det är då du kommer att SE förbättringen, vilket känns väldigt bra. Då kommer du bli inspirerad att decluttra nästa lilla område. Och nästa och nästa och...
Det känns som att disken är ditt största bekymmer. Kan lösningen för dig vara att dels minska på antalet grejer att diska (dvs använda färre saker) och dels att hinna diska vid fler tillfällen under dagen. Jag förstår att det är svårt att hinna medan du tar hand om barn och samtidigt fixar med maten, men finns det kanske möjlighet att diska några få saker medan du lagar? Kan du använda samma kastrull till att koka flera saker, eller samma slev för att röra i flera grejer? Kan du skölja ur kaffekoppen efter att du använt den på morgonen för att sedan använda samma igen på eftermiddagen/kvällen?
Viktigast är ändå;ge inte upp. Och kom ihåg att You are never behind!