Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Så trevligt att vara saknad :) Hej på er! Vet inte om ni minns, men jag tappade suget att försöka få det bättre hemma typ i mars. Dessutom var det inte särskilt mycket aktivitet, så jag gick in här mindre och mindre. Men det händer att jag tittar in nån gång ibland, som nu :)

• Ms H
    Aniiee skrev 2015-05-11 22:34:37 följande:
    Any time =) 

Här är vår min och gfs lista:

Syssla, frekvens, svårighetsgrad 1-7 (7 är megasvårt/jobbigt) (och motivationen till sysslan/svårighetsgraden)

Köket
    Diska. varje dag, 3 (diska är ju urtråkigt)
    Skura av köksytor, varje dag, 1 (hör ihop med disken, så får man bara den gjord...)
    Dammsuga, var 3e dag, 6 (jag HATAR dammsugare. Jag klarar inte av ljudet. Jag slipper helst)
    Skura golvet, var 6e dag, 4 (roddigt med prylar. Skurar efter varannan gång det blivit dammsuget)
    Torka av dörrhandtag, lysknappar och luckor, var 7e dag, 2 (är ju inte så svårt att göra)
    Byta kökshandduk, varannan dag, 1 (görs nästan automagiskt)
    Byta eller koka disktrasor och svampar, var 7e dag, 3 (slänger inte trasor förns de är både urtvättade och genomskinliga, typ)
    Diska hundskålar, varje dag, 3
    Gå igenom kyl, frys och skafferi "lite", var 7e dag, 3 (dvs, kolla vad som behöver ätas upp, vad som behöver slängas, eventuellt skriva upp vad som behöver köpas.)
    Gå igenom kylen, frysen och skafferiet "mycket", var 30e dag, 4 (dra ut och skura av alla lådor och hyllor, organsiera upp, ev avfrostning av frysen)
    Spola igenom rören med kokande vatten, var 30e dag, 2 (bara ren försiktighetsåtgärd.)
    Tvätta fönster och byt gardiner, var 90e dag, 7 (jag är kort. Det är läskigt att stå på stolar. Det är jobbigt. Men det måste ju göras.)

Badrummet + Tvättstugan (vårt badrum är innanför tvättstugan, så det blir båda samtidigt)
    Swish, varje dag, 2 
    Swipe, varje dag, 2
    Tvätta, var 7e dag, 4
    Torka av handtag, lysknappar osv, var 7e dag., 2
    Dammsuga, var 7e dag, 6
    Skura, var 7e dag, 4
    Skura ur ducshen, var 20e dag, 4
    Köra en tom 90-maskin, var 40e dag, 1
    Gå igenom badrumsprodukterna, var 50e dag, 3
    Tvätta fönstrena, var 90e dag, 7

Sovrummet
    Vädra ur sängen, varje dag, 2 (vi hänger ut täcket och kuddarna på vädring ett par timmar varje dag, pga mina allergier. Utom nu, i värsta pollentider, då får de hänga på dörren mellan sovrummet och vardagsrummet)
    Städa undan på nattduksborden, var 4e dag, 2
    Damma av bokhyllorna (och dess innehåll =)), var 5e dag, 3 (många bokhyllor)
    Städa av "kontoret" (eh.... skrivborden), var 4e dag, 4 (jag srpider bokstavligen ut mig över både mitt och hennes skrivbord, hehe.)
    Gå igenom och torka ur skrivbordslådor + skåp, var 24 dag, 4 (någon som vill se en bild på mitt skrivbordsskåp? Nej? Tänkte väl, ingen vill utsätta sig för det... =P)
    Dammsuga, var 11 dag, 6
    Skura, var 11 dag, 4
    Hänga ut mattan på vädring, var 11 dag, 3
    Torka av handtag osv, var 9e dag
    Tvätta fönstrena, var 90e dag, 7
    Byta sängkläder, vid behov eller var 14e dag, 3
    Städa i garderoberna, var 60e dag, 4

Vi har ett vardagsrum en hall och en "övrigt"-post också, också, men nu måste jag äta innan maten blir kall och mikrade pommes är ingen höjdare. Återkommer.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
    Oj vad du/ni gör mycket/ofta! Hur många är ni där hemma?
  • Ms H
    Aniiee skrev 2015-05-12 16:34:29 följande:
    Det ser ut så när man spaltar upp det så där (och jag är ju dessutom inte klar än, ska fortsätta alldeles om en timme eller så), men om man betänker att en vecka har sju dagar att dela upp det på, och mycket bara görs en gång i veckan eller mindre så är det inte så mycket varje dag. Dessutom är mycket av det saker som folk gör automatiskt (när skrev du upp att du behövde plocka undan på nattduksbordet sist? =)). Jag har asperger och min automatisering är "trasig", så jag måste skriva upp och checka av även en del av de mest självklara sakerna (jag har larm för att komma ihåg att äta mat och borsta tänderna, till exempel)

Jag brukar säga att mitt och flickvännens hushåll består av 2 vuxna och 2 barn, och tre och en halv hund, men egentligen är vi bara två och tre hundar. Barnen är egentligen 4 st och hör till min brors hushåll. Och vi ingår också i hans hushåll....

Det är komplicerat. Vi bor i min brors "källare" (undervåningen på ett suterränghus), han har 4 barn och de älskar att hänga hos oss bland mina 10 spelkonsoler, 300+ tv-spel och 100-tums projektor-tv.....
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
    Visst ser det mycket ut om man skriver ner alla saker. Jag gör det också (i perioder) för att veta att jag ska klara av det som behöver prioriteras. Visst, typ alla grejer du skrev görs hemma hos mig också, men långt ifrån lika ofta. Byta gardiner - det har jag nog gjort ca 2-3 gånger (ett rum per gång alltså) sedan jag flyttade hemifrån, samt en del nyköp vid bostadsbyte. Ta ner och tvätta/skaka befintliga gardiner händer ibland. Pusta fönster - kanske två gånger per år. Torka lampknappar - inte särskilt ofta. Osv.

Har dock inga djur, det påverkar nog en hel del.
  • Ms H

Wow, efter flera månader har FL äntligen "lagat appen" så att det går att skicka meddelanden med den igen! Undrar om det är ett tecken på att jag borde återuppta zon-andet ;)

• Ms H

Jag ligger i hårdträning inför VM i prokastinering. Vad gör ni?

• Ms H
    Aniiee skrev 2015-08-02 21:26:15 följande:
    Samma här. Fast egentligen städar jag datorn (det måste ju också göras då och då), skriver på min bok, planerar min nya blogg, och kollar upp vilken zon Flylady har nästa vecka.

Upplysningsvis så är det Zon 1 från och med måndag (om någon ny hoppar in i tråden så består Zon 1 av ytter/entréhallen/farstun vad man nu kallar det, trappen eller vad du nu har utanför ytterdörren och matrummet om du har något.) 

Veckans uppgifter för Zon 1 från flylady (en om dagen) är: 
    1: Ägna 15 minuter till att plocka undan och lägga saker till rätta och flytta saker till rätt rum om det är på villovägar.
    2: Kasta allt i dessa rum som du inte längre vill ha, har du inget att slänga så plocka fram dammvippan istället
    3: Sopa framför ytterdörren och skaka eventuella mattor.
    4: Jaga finger- och handavtryck på väggar och fönster.
    5: Ta lite extra hand om växterna i fönstren. 

Månadens vana är Tvätta.

Så, dagens "goda gärning".....
    Though we think we witness, we're part of the scene.
    Vet inte riktigt hur du gjorde, men nu fick du mig sugen på att faktiskt börja zon:a igen!
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-08-02 22:10:01 följande:

I morgon slutar "semestern" för min del (har egentligen inte haft någon semester, men jag har varit sjukskriven på deltid under sommaren, och börjar plugga på heltid i morgon). Jag är jättenervös att allt ska bli kaos, och tänker att jag nog ska försöka smyga mig på zonerna lite försiktigt sådär.. Men min mobil har gått sönder och jag kan inte ha fly lady på den jag har nu. Är det någon som vill uppdatera mig om vilken zon vi är på i morgon? Och gärna en länk så att jag kan läsa om dagens uppgift tills jag får ny mobil :P
    Andra råd om att hålla ordning och få ihop vardagen efter en långtidssjukskrivning pga utmattningsdepression emottages tacksamt! <3

Läs inlägget precis ovanför ditt :)
  • Ms H
    vallakra skrev 2016-04-20 14:43:34 följande:

Hur ofta dammsuger ni? Här känns det som att det skulle behövas tre gånger om dagen. Tonårspojkar med 318 kompisar som stövlar in med sina jätteskor och drar med sig halva sandlådor inSkrikandes.

Dammsuger när det börjar bli dammigt alt smuligt. Inte särskilt ofta, är ensam här hemma.

Har ni sån där "taggmatta" utanför dörren som tar det värsta? Matta innanför dörren som skakas av ofta? Brukar hjälpa rätt mycket :)
  • Ms H
    vallakra skrev 2017-03-19 10:38:03 följande:
    Jag också. Har alla slutat städa?
    Om man säger så här, tråden skulle kunna göra nytta... :P
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!