Aniiee skrev 2015-05-11 22:34:37 följande:
Any time =)
Här är vår min och gfs lista:
Syssla, frekvens, svårighetsgrad 1-7 (7 är megasvårt/jobbigt) (och motivationen till sysslan/svårighetsgraden)
Köket
Diska. varje dag, 3 (diska är ju urtråkigt)
Skura av köksytor, varje dag, 1 (hör ihop med disken, så får man bara den gjord...)
Dammsuga, var 3e dag, 6 (jag HATAR dammsugare. Jag klarar inte av ljudet. Jag slipper helst)
Skura golvet, var 6e dag, 4 (roddigt med prylar. Skurar efter varannan gång det blivit dammsuget)
Torka av dörrhandtag, lysknappar och luckor, var 7e dag, 2 (är ju inte så svårt att göra)
Byta kökshandduk, varannan dag, 1 (görs nästan automagiskt)
Byta eller koka disktrasor och svampar, var 7e dag, 3 (slänger inte trasor förns de är både urtvättade och genomskinliga, typ)
Diska hundskålar, varje dag, 3
Gå igenom kyl, frys och skafferi "lite", var 7e dag, 3 (dvs, kolla vad som behöver ätas upp, vad som behöver slängas, eventuellt skriva upp vad som behöver köpas.)
Gå igenom kylen, frysen och skafferiet "mycket", var 30e dag, 4 (dra ut och skura av alla lådor och hyllor, organsiera upp, ev avfrostning av frysen)
Spola igenom rören med kokande vatten, var 30e dag, 2 (bara ren försiktighetsåtgärd.)
Tvätta fönster och byt gardiner, var 90e dag, 7 (jag är kort. Det är läskigt att stå på stolar. Det är jobbigt. Men det måste ju göras.)
Badrummet + Tvättstugan (vårt badrum är innanför tvättstugan, så det blir båda samtidigt)
Swish, varje dag, 2
Swipe, varje dag, 2
Tvätta, var 7e dag, 4
Torka av handtag, lysknappar osv, var 7e dag., 2
Dammsuga, var 7e dag, 6
Skura, var 7e dag, 4
Skura ur ducshen, var 20e dag, 4
Köra en tom 90-maskin, var 40e dag, 1
Gå igenom badrumsprodukterna, var 50e dag, 3
Tvätta fönstrena, var 90e dag, 7
Sovrummet
Vädra ur sängen, varje dag, 2 (vi hänger ut täcket och kuddarna på vädring ett par timmar varje dag, pga mina allergier. Utom nu, i värsta pollentider, då får de hänga på dörren mellan sovrummet och vardagsrummet)
Städa undan på nattduksborden, var 4e dag, 2
Damma av bokhyllorna (och dess innehåll =)), var 5e dag, 3 (många bokhyllor)
Städa av "kontoret" (eh.... skrivborden), var 4e dag, 4 (jag srpider bokstavligen ut mig över både mitt och hennes skrivbord, hehe.)
Gå igenom och torka ur skrivbordslådor + skåp, var 24 dag, 4 (någon som vill se en bild på mitt skrivbordsskåp? Nej? Tänkte väl, ingen vill utsätta sig för det... =P)
Dammsuga, var 11 dag, 6
Skura, var 11 dag, 4
Hänga ut mattan på vädring, var 11 dag, 3
Torka av handtag osv, var 9e dag
Tvätta fönstrena, var 90e dag, 7
Byta sängkläder, vid behov eller var 14e dag, 3
Städa i garderoberna, var 60e dag, 4
Vi har ett vardagsrum en hall och en "övrigt"-post också, också, men nu måste jag äta innan maten blir kall och mikrade pommes är ingen höjdare. Återkommer.
The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein