Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Ensam hemma skrev 2015-03-07 20:51:37 följande:

Tack Grappa och Ms H för er uppmuntran. Eftersom jag nu bor ensam vill jag självklart ha min egen ordning, allt för att jag själv ska hitta. Idag har jag dammsugit, torkat en del golv, sanerat badrummet, bäddat rent och kört en maskin tvätt. Bra gjort av mig. Jag hoppas att våren ska hjälpa mig på traven efter en tung vinter.

Det jag skulle behöva göra är att rensa skåp och lådor och skapa en ordning som gör att jag hittar och vet vad jag har. Det finns enorma lager av både det ena och det andra, från glödlampor till sladdar och jag har ingen aning om var allt hör hemma. Har rensat mina klädgarderober för några veckor sedan, tvättat och lämnat ett par stora påsar till bättre behövande.

Har försökt klura ut hur jag ska organisera och försöka räkna ut hur stor plats saker och ting tar.

Om du gjort allt det där den senaste tiden har du verkligen ingen anledning till dåligt samvete! Bara att rensa garderoben är ju ett jättejobb!!

Okej, ordning i skåp och lådor. Det är sånt jag också vill ha, så jag förstår precis. Känner också igen det där med stora lager. Konstaterade idag att jag har tvättmedel för år framåt, en kombination av "bra pris" och taskigt minne har gjort att det blivit så.

Det största felet man brukar göra är att gå ut för hårt, vilket gör att man får ganska mycket gjort någon/några dagar för att sedan tappa gnistan helt. Då är det bättre att hela tiden ta sig lite långsammare framåt mot den ordning man så gärna vill ha. Så istället för att tänka "jag vill ha ordning i skåp och lådor", välj ut EN låda eller EN hylla i ett skåp. Lägg 15 minuter på den ikväll eller imorgon förmiddag. Var sedan nöjd över att du har gjort det, oavsett om lådan/hyllan är färdig eller inte. Välj en låda/hylla där du tror att det mest finns grejer som du tror dig veta vart de kan ta vägen.

En viktig grej är att inte dra ut alla grejer på en gång. Det slutar lätt med att man har massa saker på golvet/bordet som man inte orkar ta hand om. Plocka istället grej efter grej från lådan/hyllan och bestäm vart den ska ta vägen omedelbart. Om du vill kan du samla i olika högar som du i slutet av 15-minutersperiodem tar till sina (nya) rätta platser. En bra grej i så fall är att ha något att bära grejerna i, små kartonger eller liknande.

Orkar du 15 minuter redan nu ikväll?
  • Ms H

Det tog typ hela dagen, men nu är undervåningen dammsugen! Har också torkat lite i hallen, men ska torka andra halvan imorgon. Det samlades visst lite grejer vid dörren som ska ut i förrådet/bilen också, det blir även det morgondagens uppdrag.

• Ms H
    Sagolina skrev 2015-03-08 19:24:26 följande:
    På städfronten-nej. Har däremot skrivit meny för veckan och storhandlat, så nu är vi redo för en ny vecka
    Berätta vad som ska serveras!
  • Ms H

Nu när vi går in i kökszonen igen har jag gett mig själv en utmaning: varje kväll när jag går och lägger mig ska det vara tomt på skitig disk här. Ja, förutom i diskmaskinen då, den kör jag inte förrän den är full. Om jag misslyckas blir det chips- och popcornförbund från den dagen till söndag 22 mars.

Någon annan som vågar ge sig en utmaning? 

• Ms H
    Hilmas skrev 2015-03-08 20:18:27 följande:

Här har jag verkligen varit off hela februari o mars. Vi har haft dödsfall i familjen o jag har återvänt hem ikväll. Och hemmet ser ut som en katastrof o det gör inte känslan o humöret bättre.

Nästa vecka har jag en "normal" vecka, då allt borde vara som vanligt, så jag hoppas få något gjort. Tråkigt att mina veckor går åt att städa och röja samt tvätta kläder efter andra. Påföljande vecka är jag igen ensam med barnen.

Börjar köksveckan imorgon?

Beklagar sorgen.

Ja, köket från imorgon.
  • Ms H
    Sagolina skrev 2015-03-08 20:31:10 följande:
    Grillkorv och potatissallad

Fisksoppa

Raggmunkar med bacon och lingon

Sej med tomat och spenat +potatis

Tortilla med bönor, varma grönsaker, sallad och yoghurtsås

Mos-och köttfärslåda

Pasta carbonara

Enkla rätter som hela familjen äter:)
    Enkel fisksoppa, det tar jag gärna recept på.
  • Ms H
    Sagolina skrev 2015-03-09 07:30:06 följande:
    Kokar upp tomatkross och vatten (ungefär lika av båda) med salt, svartpeppar och oregano. I med potatis, morot och purjo/gullök. Steker fisken (fryst, den här gången lax och sej), kryddar efter smak (salt, vitpeppar, dill, mejram...). När potatis o morot är nästan mjuk blandar jag ner röd paprika.

När soppan i princip är klar blandar jag ner fisken och lite grädde/creme fraiche/färskost och smakar av gällande kryddorna.

Vi gillar den och tycker det går bra att värma den nästa dag också (viktigt då jag och sonen alltid ska ha rester till nästa dag, orkar inte kocka 2ggr/dag ;))
    Det får jag testa!
  • Ms H

Sådär, nu har jag löst den tråkiga delen av städningen, ett samtal till fru Rut för kommande besök :D

• Ms H
    skrutto skrev 2015-03-11 22:29:15 följande:

Skönt med Rut MS H. Har du någon som du vet är bra? Jag har inte vågat prova, för jag tror bara jag kommer att bli sur för att det inte blir städat på mitt sätt.

Idag fick jag vabba från lunch så då fick jag chansen att komma igång lite i köket. Kaklet ovan diskbänken blev rejält avskubbat och lika så alla bänkar och luckor och lådfronter.

Nä, tyvärr ingen jag känner nån som rekommenderat. Jag hade en firma som jag fått rekommenderad, men när de aldrig hörde av sig trots påminnelse tappade jag förtroendet för dem. Tänkte att jag testar en billigare ;) Folk på Facebook har sagt att dessa är bra, men det vet man ju inte om man kan lita på. Jag vill helst också ha det gjort på mitt sätt, men behöver hjälpen så jag tänkte testa vad de går för och sedan låta dem sköta det jag anser att de klarar av ;)

Härligt att du kunde fixa i köket!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!