Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tiiara skrev 2015-02-13 22:07:01 följande:
    Hahah, jag blev precis påmind om mitt löfte x) jag blev visst distraherad av något annat. Jag får nog skriva upp det överst på att göra-listan till i morgon. Dottern ska till stödfamiljen så det blir storstädning här då. Jag ska upp med diverse grejer (bl.a. julsakerna - som jag fortfarande behöver plocka ner här och var) på vinden, så att man kommer fram här hemma. På kvällen ska jag passa min lilla lillasyster (2 mån) och även om hon inte bryr sig det minsta om hur rent eller smutsigt här är så ska jag städa för den sakens skull! :P 

Hur ska ni andra spendera er alla hjärtans dag? Jag hoppas att jag är den enda som ska spendera dagen med storstädning ;)
    Nån storstädning blir det inte, men småplock och inget annat.
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-02-13 18:20:08 följande:
    Som du märker är du långt ifrån ensam om det där fenomenet x) Själv har jag två påsar med vikt tvätt som står och väntar på att få läggas in i garderoberna. Det är dock ett framsteg, förut hade jag påsar med ovikt ren tvätt som stod och tog plats. (Och självklart orkade jag aldrig ta tag i vikningen) Jag har sedan ett tag tillbaka börjat vika tvätten så fort jag har tagit ut det från torkskåpet. Jag delar då även upp kläderna i olika högar; dotterns tröjor, dotterns byxor, mina tröjor samt mina byxor. Underkläder och det som ska hängas läggs ner i tvättkorgen medan det vikta läggs i en påse - som nu står i vardagsrummet och väntar på att få hamna i garderoberna. Konstigt egentligen, jag har ju redan gjort det så enkelt för mig, varför tar jag bara inte tag i att tömma de där påsarna?? Vet ni vad, jag ska nog ta och göra det nu på en gång! :D
    Det kanske är just påsen som är boven? Kan du inte istället bära upp högen med kläder i händerna, så kanske det är enklare att inte mellanlanda utan få in dem direkt i  garderoberna?
  • Ms H

Hur går det med zonracet alla städisar? För min del har det gått okej i veckans zon, som i min anpassad zonindelning innebär kök och förrådet.

I köket har jag
    - packat upp det sista efter flytten
    - röjt undan från köksbordet
    - flyttat runt grejer i köksskåpen och tittat på vad jag kan ta bort från skåpen
    - hållit hyfsad ordning på diskbänken
    - fixat källsorteringsmöjligheter

I förrådet blev det tömning av två flyttlådor (de sista där inne) och flytta lite grejer till sina nya platser. Där inne finns fortfarande en del att göra, men får se om det blir något mer den här zonveckan eller om det får vänta till i mars.

• Ms H

Heja mig! Medan tevattnet blev varmt passade jag på att sortera i två skåp i tvättstugan (alldeles intill köket, bla fungerar lite som skafferi/köksförvaring). Hann drygt halvvägs. Vid dagens andra kopp te gjorde jag klart samt fick iväg de saker som passar bättre på andra ställen till nya ställen. Av bara farten fortsatte jag sedan med skåpen med ljus och sällskapsspel, så nu är de också färdiga!

• Ms H
    sholof skrev 2015-02-17 13:38:50 följande:

Går segt här. Mannen tog sig tillslut iväg till läkaren och ligger nu nerbäddad i sängen.
    Jag och barnen går mest runt och dräller.

Men legot börjar sakta men säkert förflytta sig till sitt nya förvaringsställe, hade tänkt ha det klart tills imorgon ifall vi behöver köpa fler hyllor då jag ändå kommer köra förbi IKEA imorgon.

I badrummet har jag iaf öppnat skåpen och tittat på vad jag bör göra...alltid något.
    Kanske får lägga upp en bild här så att jag på allvar tar tag i det. :)

?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08?
    Ja kom igen, fota och lägg upp! Själv var jag däckad i soffan hela kvällen igår och nu ligger jag hör igen. Har dock förhoppning om att det "bara" behövs 1-2 timmar idag. Upp med ett foto så att du sporrar mig att ta mig iväg uppför trappan med kameran i högsta hugg
  • Ms H

Idag blev det inte badrumsfix alls för mig. Däremot tömde, fyllde och tömde jag diskmaskinen. Dessutom tvättade jag en maskin tvätt. Utöver det har jag fått ner allt som ska göras i en lååång lista, den ska imorgon delas upp i olika veckor/dagar. Passade också på att sopa bort en massa grus eftersom det är blidväder men snart ska komma snö igen.

Imorgon ska jag lägga en sista hand i badrummen, därefter får extrarummet stå i fokus :)

• Ms H

För min del avslutades badrumsprojektet för denna gång med att igår flytta rätt några få saker, lägga in handdukar i nya lådorna och organisera i apotekskorgen. Resten av tiden i den här zonen spenderas här i extrarummet, som denna gången är mitt gästrum. Där inledde jag med att notera sänglådor, men fick se mig besegrad i slutet av den andra (det räcker inte med två händer). Sedan var gårdagens tid mer än slut dessutom. Idag och imorgon ska jag torka ur de nya lådorna samt en byrå och påbörja fyllning av dem. Ska bli skönt att få bort några (små) flyttkartonger! Sen är det bara två kvar, men i dem är det grejer som jag ännu inte har någon plan för så de kommer nog att få stå ett bra tag till.

Vad har ni andra gjort? Och vad har ni för planer i nästa zon?

• Ms H
    sholof skrev 2015-02-20 08:17:57 följande:

Här är det grått och trist. Vintern är nog förbi....men det är blåsigt och kyligt.
    Idag blir det lite veckostädning. När jag är klar med det får jag se om jag tar något i killarnas rum också. De blir en del hotspots i deras rum på saker de samlar på sig eller saker som flyttar runt och bara hamnar där för att det är lättast för mig :)

Vi hade tur, det blev bara ett tunt lager vitt ute i natt.
  • Ms H
    vallakra skrev 2015-02-20 08:31:20 följande:

Hej och hallå alla duktiga människor här inne. Skulle ni kunna hjälpa mig med en sak?

Det gäller vårt badrum som nu äntligen ska renoveras (ja, till våren då).Vi håller just på att se ut kakel och klinker och vi är inte överens. Maken vill gärna ha mörkt golv men jag tror att det kommer att vara jobbigt att få bort kalkfläckar, särskilt i duschhörnan. Vad tror ni? Finns här någon som har mörk klinker som kan ge lite tips?

Vi hade tänkt göra duschhörnan av glasbetong. Vad tror ni blir bäst där, klarglas eller frostat?

Förlåt, jag har missat ditt inlägg. Jag hade svart golv i mitt förra badrum, men där hade jag badkar och det badrummet användes knappt. I min nya bostad har jag svart i badrummet med dusch och jag tycker att det är trist att varje litet skräp syns. Har inte bott här tillräckligt länge för att kunna uttala mig om kalk. Mitt andra badrum ska jag lägga nytt kakel i, där tänker jag mig sandfärgat eftersom att det ser renare ut.

Gällande dusch hade jag absolut valt frostat! 
  • Ms H

Hurra! Nu går vi in i sovrumszonen. Jag ska lägga fokus på linneskåp, skänken som är så länge är nästan tom samt klädkammaren (som ligger "i" sovrummet).

Vad tänker DU göra?

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!