Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Vilken fönstertvättmaskin är det ni brukar prata om är så bra?

• Ms H
    Chianti skrev 2015-01-17 22:14:08 följande:
    Underbart när man får sånt flow. Jag undrar när den där känslan ska drabba mig och få mig att packa upp de sista flyttpåsarna i mitt sovrum. Jag VET att det inte kommer ta lång stund men ändå drar jag mig för att ta tag i det. Tror att det är för att de innehåller så mycket som jag inte har nån naturlig plats för och därför känns det så motigt.
    Kan du inte ta de tre översta sakerna och hitta en plats för dem, och sen vara nöjd över att du börjat?
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-01-18 12:13:42 följande:

Hej alla!
    Det var ett tag sedan jag var aktiv här. Jag insåg för några månader sedan att det här med att hålla städat för alla andras skull (t.ex. för att folk skulle vilja komma på besök utan att vantrivas) gav mig alldeles för mycket ångest. Min låtsaspappa frågade mig en gång när jag bröt ihop för att städningen var så jobbig, för vems skull jag städade egentligen och när jag insåg att det inte var för min egen skull alls lade jag av. Jag slutade inte städa helt dock, utan jag städade enbart för min egen och min dotters skull och nu känns det mycket bättre. Det verkar till och med som att folk i min omgivning inte alls tycker att det är jobbigt att komma hit trots att det ligger lite skit här och där. Det satt nog mest bara i mitt huvud. Visst får jag fortfarande lite ångest när jag ska få besök, men i stället för att "städa bort" ångesten, försöker jag lära mig att slappna av och se om det verkligen är så illa som jag tror. Och sen får jag se att det faktiskt bara är jag som tänker på det så. 

Just nu är det trivsamt för mig, och när det inte är det längre fixar jag det som irriterar mig :)

Jag har även börjat läsa Rensa ut i röran med Feng shui. Är det någon annan som har läst den? Jag har blivit superpepp på att rensa ut precis alla överflödiga prylar jag har - och det är mycket! Dock kan jag inte börja riktigt än för jag sitter med ett kompletteringsarbete som tar upp precis all min tid, men det ska lämnas in i morgon och när det är gjort planerar jag att påbörja min utrensning :)

Välkommen tillbaka, har saknat dig! Det är inte kul när stammisarna försvinner, alla behövs ju här i tråden! Tänkte på både dig och 030608 (eller liknande, osäker på siffrorna).

Skön insikt du kommit till. Jag har tittat lite i den boken. Har just packat ner den i en flyttlåda, tror att jag ska läsa lite mer när den packas upp igen. Håller med om att det är skönt att rensa. Eller... det är skönt efteråt :) Fattar inte var alla grejer kommer ifrån!
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-01-18 18:42:58 följande:
    Aw, tack :) Jag har saknat er också! Har varit härinne och smygläst lite ibland ;)

Haha ja, just nu känner jag mig aspepp på att rensa, men jag tror nog att jag kommer få en chock när jag väl har kommit igång. Jag har så mycket grejer! Vågar inte ens tänka på hur mycket. Men jag har börjat skriva en lista på saker som jag behöver rensa ut, och där står kläder högst upp. Som jag har skrivit tidigare i tråden har jag i princip alltid massvis med kläder i garderoberna, massvis med påsar fyllda med kläder i vardagsrummet/sovrummet (de brukar vandra mellan rummen ^^) och smutstvätten är alltid full! Har upptäckt att jag har öppnat garderoben i jakt på en tröja att ha på mig, men stängt den igen då jag inte vill använda någon av dem. Förstår inte varför jag behåller dem då! 

Sen alla böckerna som bara står i bokhyllan som man aldrig kollar i! Jag läser en bok en gång, sen står den bara där och tar plats. Så onödigt egentligen.
    Vissa böcker är dock bra att ha om man behöver kolla igenom dem flera gånger, men som romaner till exempel, de läser man ju bara en gång :S

Jag har bestämt mig för att sälja så mycket det går, skänka resten och slänga det som varken går att sälja eller skänka. Och pengarna jag får in ska jag spara så att jag kan hitta på något kul i sommar :D Så det blir min morot, plus att det kommer kännas skönt när allt krafs är borta + mindre grejer att städa ;P
    Låter ju jättebra. Ja, jag minns väl att kläder var ditt stora dilemma. Tycker att du gör helt rätt i att börja med dem! Har du gjort upp nån plan för hur du tänker dig arbetet? Inte för mycket på en gång, då tröttnar man. Inte för lite, då får man ingen styrfart.
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-01-18 18:56:56 följande:
    Nej jag har ingen aning än.. Jag blev preciiis klar med min komplettering (har en skrivuppgift kvar dock) så jag har inte hunnit göra något annat. Men jag tar gärna emot tips. Att planera (och följa planeringen) är inte min bästa sida ;)
    Bra jobbat! Är du färdig med hela utbildningen sen, eller är det sista i kursen du ska göra?

Jag tycker att du ska gå ut lugnt. Kan du beskriva hela klädsituationen lite närmare, så kan vi hjälpa dig med förslag på hur du kan gå tillväga? Ni är två där hemma va? Vad har du för förvaringsmöjligheter? Hur fullt är det, eller är det bara oordning? Osv...
  • Ms H
    Tiiara skrev 2015-01-18 23:19:57 följande:
    Tack, det har varit riktigt jobbigt faktiskt. Nej, jag har varit sjukskriven sedan september för att jag gick in i väggen för typ 10onde gången på några år. Men en gammal kursledare ringde mig några veckor innan jul och frågade om jag ville komplettera den enda kursen som jag blev underkänd i innan sommaren. Så den kursen har jag jobbat med nu. Jag har 2 år kvar på utbildningen när jag blir frisk igen.

Angående "klädsituationen" x) Det stämmer att vi är två, det är jag och min snart 5-åriga dotter. Vi har 7 garderober i hallen, så gott om förvaringsplats. Dock är det bara 2 av garderoberna som har hyllor och det är där vi förvarar våra kläder. Almas kläder + underkläder i en garderob och mina kläder i den andra. Allt får plats på 2 hyllplan var (i alla fall när en tredjedel ligger i påsar och en tredjedel i smutstvätten.. jag har nog aldrig haft allt i garderoben på en gång) - ett för tröjor och ett för byxor. Utöver det har vi våra klänningar och annat som hängs i varsin garderob. En av garderoberna lägger vi smutstvätt i, och där är det för det mesta ett stort klädberg, och när jag tvättar väljer jag ut det som har tagit slut (t.ex. underkläder, byxor eller handdukar, osv). I vardagsrummet står minst 5 papperspåsar och båda tvättkorgarna fyllda med kläder. En del är sådant som jag började rensa ut i slutet av sommaren, och en del är sådant som har blivit kvar efter tvättningen och som aldrig blev vikt. I min garderob ligger just nu tröjor som jag inte använder och ett par festbyxor. Sedan har jag förresten en hög i sovrummet där mycket kläder hamnar. Typ sånt som inte är tillräckligt smutsigt för att lägga i smutstvätten, och inte tillräckligt rent för att lägga i garderoben ^^ 

Jag vet inte om man ska kalla det fullt eller oordning eller något annat.. kanske överflöd. Grejen med mig är att jag har svårt för monotoni, så ungefär vid varje årstidsbyte byter jag även klädstil, vilket har gjort att jag har samlat på mig en hel del, och mycket av det är sådant som jag inte använder längre. Jag tror att jag i framtiden behöver rensa ut i garderoben i samband med att jag köper nytt ^^

Mitt problem nu är alltså att jag inte riktigt vet var jag ska börja.. 

Vad snällt av henne att kontakta dig och vad skönt att du kunde slutföra uppgiften. Nu är det bara lite kvar på kursen, hejja hejja!

Om jag tolkar dig rätt har ni inga garderober i sovrummet/rummen och inga byråar för kläder. Inte heller någonstans där det finns klädstänger att hänga galgar på. Stämmer det?

Hur har du det med tvättmöjligheter, är det gemensam tvättstuga eller har du egen tvättmaskin?

Klart att du inte ska behöva ha samma kläder jämt om du gillar att byta med årstiderna! Men, återvänder du till förra årets kläder i år igen, eller vill du helst ha nytt bara?

• Ms H
    Darimna skrev 2015-01-19 08:03:09 följande:

Å tack! Vad glad jag blir att du vill hjälpa till!!

Kände precis att jag bara gnäller och började klanka ner på mig själv för det.

Ska fundera över detta och återkomma

Fundera på, när du fundrat klart finns vi här
  • Ms H
    sholof skrev 2015-01-19 19:41:52 följande:
    Välkommen tillbaks Tiiara
    Tiiara skrev 2015-01-19 19:33:28 följande:

Det är olika. Det har ju hänt att jag har gått tillbaka till "förra årets vinter/vårkläder", men det blir inte alltid så. Jag har dessutom gått upp och ner och upp igen i vikt (och håller nu på att gå ner igen) så egentligen borde jag inte spara allt gammalt för det händer ofta att de ändå inte passar längre..

Du behöver rensa ut bland dina kläder. De kläder du inte vill använda nu kommer du med största sannolikhet aldrig vilja använda igen.
    Du borde också organiera årstidsförvaring. Kanske det kan passa att du tar en av garderoberna som du har hängare i och ställer dit lådor med kläder för varje årstid.
    De kläder du inte använder nästkommande år ser du då till att skänka bort direkt.
    På det viset blir inte era garderober så fulla och ni behöver inte ha massa sommarkläder i dom nu när det är vinter. 
    Bra tips! Nu ska vi bara hjälpa dig (Tiiara alltså) att få till arbetet :)
    Tiiara skrev 2015-01-19 19:33:28 följande:
    Ja verkligen, jag blev klar idag och har nu lämnat in allt. Känns så jävla skönt! :D

Det stämmer, inga garderober i rummen. Det finns ju stänger i 4 av garderoberna, och vi använder två av dem till klänningarna.

Det är olika. Det har ju hänt att jag har gått tillbaka till "förra årets vinter/vårkläder", men det blir inte alltid så. Jag har dessutom gått upp och ner och upp igen i vikt (och håller nu på att gå ner igen) så egentligen borde jag inte spara allt gammalt för det händer ofta att de ändå inte passar längre..

Då har ni i alla fall ganska mycket plats till kläder. Är övriga hyllor och de två stängerna i skåpen fulla med annat?

Hur var det med tvätt, gemensam tvättstuga eller egen maskin? Tror att det påverkar upplägget av arbetet.

Har du förresten några stora platsbackar eller liknande som du kan använda under sorteringen?

• Ms H
    Tiiara skrev 2015-01-19 21:44:04 följande:
    Tack, det där med årstidsförvaringen var jättesmart! Jag har alltid slängt ner det i en påse och antingen tryckt in det i en garderob eller tagit upp det på vinden (fast innan jag till slut gjorde det stod den bara och tog plats var som helst i lägenheten), och sen blir det jättejobbigt när det blir ny årstid och man ska upp på vinden igen. 
    Ms H skrev 2015-01-19 21:26:48 följande:
    Bra tips! Nu ska vi bara hjälpa dig (Tiiara alltså) att få till arbetet :)

Då har ni i alla fall ganska mycket plats till kläder. Är övriga hyllor och de två stängerna i skåpen fulla med annat?

Hur var det med tvätt, gemensam tvättstuga eller egen maskin? Tror att det påverkar upplägget av arbetet.

Har du förresten några stora platsbackar eller liknande som du kan använda under sorteringen?

Jag har som sagt 7 garderober i hallen. I den första har jag det nog mest organiserat. Jag köpte en badrumshylla för att ställa upp skor som inte används så ofta att de behöver stå på skohyllan, bredvid hyllan hänger paraplyvagnen (som det är dags att göra mig av med) och dotterns skateboard. Jag har spikat upp några spikar där jag har hängt knäskydd och sånt, samt mina inlines har jag hängt upp på hyllan, och på golvet i garderoben står dotterns triskates och skridskor. 

I garderob nr 2 hänger min dotters klänningar, samt en del festkoftor och jackor/overaller när de inte används ofta, men fortfarande passar. 
    Och i garderob nr 3 hänger mina klänningar.
    På golvet i dessa två garderober är det KAOS. Jag vet inte ens vad som ligger där.. Kläder som är för små? Kläder som är för stora? (För dottern alltså) Andra grejer som jag har lagt undan någon gång... Jag vågar inte ens kolla nu för jag skulle bara bli trött på mig själv ^^

I garderob nr 4 har jag ett BERG av smutstvätt.

I garderob nr 5 är mina kläder på två av hyllplanen, överst ligger det nog lakan, och längst ner ligger en verktygslåda som jag har lånat, en påse med skruvar och sånt, samt lite grejer som jag bara har kastat in där i brist på annan plats till det.

Garderob nr 6 har två hyllplan längst upp där jag förvarar handdukar.
    Resten av garderoben innehåller lådor där jag har lagt mina underkläder längst upp, och dotterns kläder i lådorna längst ner (så hon når dem). 

Och slutligen i garderob nr 7 är städskåpet.

Sedan har jag ett litet skåp ovanför varje garderob. I en del har jag sängkläder och gardiner och sånt. Men i de andra vet jag inte ens. Min granne skulle hjälpa mig att plocka i ordning här en dag, men det enda hon gjorde var att dölja kaoset i alla skåpen däruppe. Och det bara kryper i hela kroppen hos mig. Jag är en sån person som har ordning i skåp och lådor (för det mesta) och rörigt på ytan. Så nu undviker jag bara att tänka på vad som finns i dem... x)

Jag bor i hyresrätt så vi är två trappuppgångar på 4 våningar, och 3 lägenheter per våning (you do the math) som delar på en tvättstuga med två sega maskiner. Man hinner inte med allt på de timmarna man har.

Nej, men jag tänkte köpa stora plastsäckar, och kolla om de har banankartonger liggandes på ica :)

Förlåt att det blev så långt, tänkte bara att det kanske blir enklare om ni får en lite bättre bild av hur det ser ut..
    Långt är bra, då blir det tydligare. Vill du att vi fortsätter är eller i den slutna gruppen?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!