Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

I julhelgen fick jag en nyckel. Den la jag på ett bra ställe där jag inte skulle tappa bort den. Kan nu tala om för mig var det bra stället är?

• Ms H
    Chianti skrev 2015-01-10 16:02:01 följande:
    Nej då kommer du bara tappa bort den!
    Jooo, kom igen nu! Jag behöver den!
  • Ms H
    sholof skrev 2015-01-11 18:47:32 följande:
    Hittade du det bra stället? :)

Sagolina: Det var en lagom svårt utmaning, borde gå bra här också att göra sig av med en sak mer än man egentligen skulle göra varje dag.

Här har vi haft huset fullt hela dagen. 12 pers vid kvällsmaten, tur mannen gillar att laga storkok.

En av gästernas söner spydde ner halva soffan i lekrummet samt filtar o kuddar, så nu får  tvättmaskinen jobba extra mycket. Imorgon lär jag storstäda lekrummet för att få bort känslan av kräk där. :/
    ?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08?
    Jag håller tummen för att det braiga stället är fickan på fleecetröjan. Som hänger på jobbet.

Fy för sånt tvättande!

Sagolina: effektivt!
  • Ms H

I helgen har jag jobbat vidare på att minska antalet förpackningar i frys/skafferi, gjort slut på tre fryspåsar och två flaskor. Har iofs fyllt på med två matlådor, men de försvinner ju under veckodagarna. Dessutom har jag slängt några gamla grejer (tex halstabletter bäst-före 2010) samt planerat att göra av med flera burkar i nått chiliconcarne-liknande den kommande veckan. Behöver köpa köttfärs bara :)

• Ms H
    Sagolina skrev 2015-01-12 18:56:23 följande:
    Huj fy!! Nu känner jag mig löjlig som har tittat surt på termometern idag, då den visat på -12. Imorgon borde den vara tillbaka vid 0grader igen, så då känns det bättre;)
    Här regnar det nu...
  • Ms H
    Ascendere skrev 2015-01-14 15:00:05 följande:

Hej hej,
    Hoppas det är OK att bara hoppa in i tråden såhär utan vidare!

Vi har precis flyttat till hus och kan därmed inte längre skylla på att det är pga trångboddhet som vi har det stökigt hemma, samt att en flytt är en omställning och därför ett lämpligt tillfälle att börja med nya rutiner, till exempel att göra det enkelt att hålla rent och snyggt hemma med tre barn och två arbetande föräldrar. 

Nu är i alla fall jullov/semester slut och rutinerna åter. Projektet just nu är att packa upp efter flytten precis innan jul och få upp saker som inte ska användas just nu på vinden, och att samtidigt försöka hålla ordning på den dagliga driften. Jobbigt men det går, nästan i alla fall..
    Har åtminstone lyckats göra ett funktionellt system för förvaring på vinden med numrerade lådor och en lista (elektronisk sådan) med innehåll så man inte ska behöva leta ihjäl sig när det blir varmare och barnen vill ha vattenkrig och frågar efter sina vattenpistoler exempelvis... Nackdelen blir så klart att det tar längre tid att få upp sakerna på vinden eftersom varje låda ska gås igenom och antecknas i listan men jag räknar med att det är värt det.

Just nu är det mest "svåra" flyttlådor kvar att packa upp.
    Gången där är ofta att man (i alla fall jag) utser en ouppackad flyttlåda att fokusera på för stunden, jag öppnar den, undrar vad i herrans namn det är som ligger där och vem som använder det, funderar på om det är något man behöver (oftast är det inte det), funderar därefter på om det är något man kan slänga utan vidare (svaret är oftast nej), funderar sedan på om vad-det-nu-är har någon självklar förvaringsplats i det nya hemmet (nej där med, oftast), för att därefter ge upp, stänga lådan igen och hoppas att någon slags hustomte eller liknande varelse ska ta hand om innehållet under natten....

Välkommen till FLs trevligaste tråd! Vi blir gärna fler :)

Å, ge mig fler flyttips! Jag (ensamboende) flyttar inom kort från jättestort till ganska mycket mindre, så fram med alla dina erfarenheter och "do and don't"s nu!
  • Ms H
    Ascendere skrev 2015-01-14 19:19:23 följande:
    Tack! :)

Så gärna, har flyttat en del och provat på lite olika strategier.

Tips 1: börja packa i god tid, tex böcker, kläder som är "ur säsong" (alltså vinterkläder om man flyttar på våren/sommaren och vice versa) och allt annat man inte behöver varje dag så slipper man stå natten innan och panikpacka, har provat den varianten också och även om det funkar det med är det rätt jobbigt :)

Tips 2: rensa ut ev. förråd i god tid, och släng släng släng, lönar sig att vara hård i gallringen...

Tips 3: har man budget för att leja ut en del av jobbet är det flyttstädningen som lönar sig bäst. Städningen tar ofta minst lika lång tid som själva flytten och brukar inte vara lika populärt att be kompisar om hjälp med :)

Tips 4: om du gör det själv: underskatta inte flyttstädningen. Famous last words: "det går snabbt att bara torka ur allt sen när det är tomt". Mistaaaaake!

Tips 5: om du flyttar själv är täckta släpvagnar din bästa vän, släp utan tak må vara jättebra till grus och virke men som hjälpmedel vid flytt är de tämligen värdelösa

Tips 6: pirra, pirra, pirra! Även om du har flytthjälp, köp en billig pirra från Jula eller Biltema! Kostar ca 2-300 kr, så värt! Allt blir så mycket enklare när man kan rulla grejerna istället för att kånka!
    Då gör jag det mesta rätt så här långt, skönt att höra =) När man kommit in genom den nya dörren då? Det steget har jag fortfarande framför mig.
  • Ms H
    sholof skrev 2015-01-15 16:32:07 följande:

Jag har bytt gardiner i köket idag samt plockat bort lite julsaker.

Sen så röjde jag i vårt skåp där vi har alla plastlådor m.m. Idag slängde jag faktiskt en haklapp som legat där i 3 1/2 år sen minstingen slutade använda haklapp. :)

Kändes som en sån sak jag inte behöver spara på.

Slängde även några glasslådor då jag oftast tycker de är för stora... fast dom var ju bra nu i jul men vi lär kunna spara någon mer glasslådor tills det är jul igen. ????

Skönt att bli av med lite sånt. Klart att ni får nya glasslådor innan nästa jul, det finns ju barn i huset
  • Ms H
    Sagolina skrev 2015-01-16 15:59:13 följande:

Jag har nu bestämt att jag har paus från det mesta på obestämd tid. Så länge disken fixas, tvättkorgarna inte svämmar över och det finns lite utrymme att gå på är allting ok;) (försöker nog ändå plocka köks- och vardagsrumsgolv tomma varannan kväll, men blir det inte av försöker jag att inte stressa över det) Nu tar jag alla stunder tillvara att vila upp mig och sen när babyn är född och jag känner att orken börjar återvända får jag "börja från början".

Tänker nog ändå fortsätta läsa här i tråden och kanske skriva något nu och då. Ni är ett så fint gäng och blir så peppad av att läsa hur det går för er:)

Inte "ni", utan "vi"
  • Ms H
    Darimna skrev 2015-01-16 13:34:19 följande:

Funkar inte för mig att stanna kvar i köket medan jag väntar på att vattnet kokar eller direkt efter maten. Då har jag ju ett litet barn som ska underhållas. Efter frukosten är vi alltid sena (fast jag har väckarklockan på 5.25, säg inte att jag ska gå upp ännu tidigare) och jag klär på och rusar iväg till dagis så fort det går.

Det är bara på kvällen efter hela dagen är slut som jag känner att jag har tid att stå och diska en stund medan barnet ser på TV. Och ibland inte ens då som sagt...  

Nej, du ska inte gå upp tidigare. Jag tror att det går att hitta något sätt som gör att disken tar mindre tid för dig. Beskriv en "diskdag" för oss (hur mycket disk som "producerad" när, och hur du tar hand om den), så försöker vi tillsammans att hitta en bra lösning för dig. Är det du och ett litet barn alltså?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!