-
Och framförallt! Kom ihåg att berätta här om att uppdraget är utfört. :)Ms H skrev 2015-01-05 09:40:21 följande:Varför inte påbörja projektet redan nu, a'la Fly Lady style? Lite i taget. Rota fram tio plagg som ska hänga på galge och häng upp dem. Sen är du klar för den gången. Gör detta 1-3 gånger om dagen. När det är svårt att hitta sådant som ska på galgar, välj en ny kategori, tex tjocktröjor som ska vikas. Nu behöver du troligen tömma en back/låda/hylla först, för att ha plats att lägga dem på. Men flytta bara så länge. Fortsätt sen, 10 plagg 1-3 gånger om dagen.
-
Det där med skor kommer nog från Amerikat, där har man ju ofta skor på sig inomhus. Vi har ju inte riktigt den traditionen. Det som menas är nog "klä dig som om du skulle göra något", att man inte ska strutta runt i nattlinne eller så.Darimna skrev 2015-01-05 14:17:10 följande:
Bra, skönt att någon mer skippar det
Skulle ta av dem hela tiden och lämna dem där. Hoppar upp på möblerna alldeles för mycket för att ha skor på mig, kanske funkar om man behåller fötterna på golvet större delen av dan
Plus att mina fötter dör av det. Jag har inte ens skor på mig utomhus om det är varmare än 15'C
-
Det är bara att leva med att läget är som det är. Det löser sig, helt enkelt. Organisation är verkligen a och o. Jag har fördelen att vara ett enpersonshåll, jag får göra som jag vill och behöver bara hålla reda på mig själv. Har lappar på varenda låda, det mesta som ligger i varje låda ska till ett och samma rum (har fyllt på med lite lättviktsgrejer till "fel rum" i några lådor. Det blir lappar på rummen så att flyttgubbarna får enkelt att lokalisera var lådorna ska placeras. Det kommer inte att bli så pass många lådor i varje rum att jag behöver listor, det känns skönt =)Hilmas skrev 2015-01-05 13:41:01 följande:
MsH: tråkigt att höra att hälsan strular. Bra att du har gott om tid innan flyttlasset går. Inför vår senaste flytt försökte jag vara superorganiserad. Hade färgade lappar fastklistrade på lådorna med lådans innehåll samt vilket rum. Allt numrerat. Hade också en lista vad alla lådor innehöll, så jag lätt hittade rätt om jag behövde något innan vi packat upp.
Förförra flytten var helt katastrof, vi kom från us o hade en flyttfirma som också skulle packa... Vinglas under o kastruller på... Ingen struktur. Vi hade 9 tv-lådor på listan, men ingen tv. Så vi hade ingen aning om var något fanns, allt huller om buller. De ville inte ens packa allt, fick 3 ggr påpeka att ett köksskåp är kvar. Där stod vi med en 4 veckors baby o väntade 3 månader att vår container skulle anlända. Efter detta så avskyr jag flytt!
Darimna: bra, du är på rätt väg, skynda långsamt!
I morse tog jag itu med hallen, 3 garderober klara. Har tvättat, vädrat, slängt och organiserat. Gjorde en garderob till våra hobbysaker o sånt man behöver nappa åt sig på väg ut. Skrev på remsor av målartejp vad de olika hyllorna innehåller. Mycket nöjd! Mest nöjd är jag över att jag också gick igenom medicinerna och skoputsgrejorna (behöver ej köpa mer på ett tag) även om jag tänkte att det kan jag göra sen. Det blir aldrig ett sen för mig!
-
Hilmas skrev 2015-01-05 17:38:11 följande:
Här har jag drabbats av städiver! Den har ju legat i ide en längre tid, så det är bäst att passa på. Tog itu med förrådet som vi har i hallen och det är klart. Det fanns en grundordning så det var bara att ställa iordning o torka ur. Men visst slängde jag en hel del. Stora loppiset närmar sig och jag tänker gå igenom våra för små kläder som vi förvarar i förrådet.
Hurra hallen är klar!
Tänk på att inte förivra dig och riskera att tappa lusten helt!
Tjoho för hallen!
-
Det märks var i landet du bor, vet ingen annanstans än där man säger "dammsugade" :Psholof skrev 2015-01-05 20:09:33 följande:
Oj vad aktiva ni har varit idag, skoj att det blivit lite mer fart i tråden.
Jag hade heller inte klarat av att ha skor på mig hela tiden inomhus. Det är bara nu på vintern jag har inneskor på mig för att jag är så kall om mina fötter. Men de åker av titt som tätt och blir då stående lite var som :)
Vi har ju fortfarande jullov....och så rörigt det blir fort när vi alla 6 är hemma hela tiden. Det ska pysslas och fixas mat och få gäster m.m. hela tiden.
Ikväll tog vi ett snabbt röj och dammsugade golven så nu är här iaf lite ordning igen.
Hallen har jag inte hunnit börja med än. Men det är nog så att förråden är ett bra ställe att börja med. Då har man förhoppningsvis mer plats att spara saker på plus att man ju behöver någonstans att samla det som ska säljas, skänkas osv.
Ja, förråden är jättebra att få ordning på! Om du upplever att hallen är bökig, försök att ta några femminutare där den närmsta veckan. Det ger ju resultat, har vi ju kommit fram till under åren här i tråden -
Ja, böjs likadant som "att suga".sholof skrev 2015-01-05 23:02:29 följande:
Mannen berättade precis för mig att det heter dammsugit!
Han är ju från Västerås och borde veta mer om svenskan än jag från Skåne. ????
?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08? -
Min plan för dagen är att
* flytta två fåtöljer från ena änden av huset till den andra. Ska se om jag kan hitta nån som hjälper mig bara.
* packa typ två flyttlådor
* packa ner lite kläder i Ikeakassar
* läsa Östermalmsmorden (nåja, kanske inte hela...)
* gå ner i källaren och försöka tidsuppskatta vad som är kvar att göra där
* studera Ikeabroschyrer och försöka bestämma mig för nått
Det får nog räcka tror jag!
-
... vilket ju i det tempus du använde borde bli "dammsög" när jag tänker efter =)Ms H skrev 2015-01-05 23:38:21 följande:Ja, böjs likadant som "att suga".
-
Jag har också gigantiska mängder anteckningsböcker!Hilmas skrev 2015-01-06 11:36:29 följande:
Här tog jag mig vatten över huvudet!
Rev ut allt ur mitt överfulla skåp. Har slängt o försökt sortera. I ett litet utrymme samsas papper, kuvert, pysselsaker, sysaker, kort, fotografier, elektronik, plastfickor, kalendrar, anteckningsböcker, övriga kontorssaker, datagrejor, fotoramar, material för språkkurs, tidningsurklipp... ja allt smått o gott.
När jag ser allt utspritt på golvet förstår jag varför detta utrymme har undvikits. Samt att jag inte får köpa fler fina anteckningsböcker eller smarta förvaringslådor (de är alla TOMMA).
Men du... smarta förvaringslådor, är de inte användbara till alla sysaker, kort, kuvert, osv som du just att rivit ut?
Här blev planerna ändrade, har påbörjat tre av mina tidigare nämnda punkter (jag behöver variera mig för att kroppen ska klara av det, därav inte en i taget), men nu blir det en tur till tråkaffären för att försöka bestämma vilken kyl jag ska leva med de närmsta åren. Usch och fy och blä! -
Kan vi inte få se lite före- och efterfoton, sholof?