Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Vad säger han själv om frågan när ni diskuterar hemmet i lugn och ro?

• Ms H

Vad är det som gör att du blir ledsen? Har du provat att skriva ner vad då tycker/känner och bett honom att läsa i lugn och ro? *lösningsfokuserad*

• Ms H

Eller kom överens om att ni båda ska skriva listor på vad var och en anser behöver göras i ett hem och hur ofta. Sen sätter ni er tillsammans och tittar på vad ni är överens om och vad som är skillnaderna. Sen kanske det är dags att ta paus i diskussionen.

Nästa gång funderar ni på fördelning kanske.

• Ms H

Jag tror ärligt talat att det är bättre att börja i andra änden. Att låta honom fundera på vad han tycker behöver göras i ett hem.

• Ms H
    Luktärten skrev 2013-04-01 15:22:02 följande:
    Typ be honom skriva ner en lista och sedan göra en vettig arbetsfördelning? Eller kanske be han berätta och jag skriver?

Börja med att bara be honom skriva eller berätta vad han anser behöver göras. Fokusera inte alls på hur eller vem. Och låt honom få tid på sig och värdera inte vad han säger på något sätt. Nöj er sedan för den omgången, så att ni inte hamnar i att tjafsa och att du blir ledsen. Nästa gång ni har tid tittar ni på listan och fortsätter därifrån på något sätt. Då hinner dessutom saker och ting sjunka in både hos dig och hos honom.
  • Ms H

Så lite så, kul om man kan vara till nån hjälp. Om du vill bolla mer kan du inboxa mig, så kan vi hålla oss mer on topic här.

Själv har jag knappt rört ett finger med nått (mer än lite nödvändig shopping) sen i torsdags. Är hemma oss vänner i en annan stad över påsk, värsta servicen här!

• Ms H

Hmm... jag har köpt ett par nya skor idag, som jag inte är helt säker på att de pasar mina fötter. Därför sitter/går jag med skor på mig inne just nu. Det känns faktiskt rätt uppklätt. Men så är det iofs ett par lite finare skor också. Dock har jag inga problem med att ändå slänga upp benen i soffan och göra ingenting Tyst Och det känns rätt knepigt att gå med skor inomhus...

• Ms H
    sholof skrev 2013-04-02 18:28:38 följande:
    Ja jag förstår inte alls det där med att ha skor inomhus, och förstår inte alls hur man ska lyckas städa när man har skorna på :)

Fast sen är jag emot all form av högklackat osv, mina fötter är förbredda för många skor. Känner mig inte alls bekväm.

Linn: skubb förvaring som ni har i trådbackarna, är det rätt storlek på dom så att de fyller ut lådan bra och inte åker runder? Tror att vi kommer införskaffa några sådana nästa gång vi är på IKEA, just för att kunna ha underkläder i trådbackarna istället. Så kan vi ha andra kläder som måste ligga i de inbyggda lådorna i vår andra garderob.

Inte jag heller. Syftet idag var endast att känna ifall skorna är tillräckligt bra innan jag lämnar staden jag köpt dem i =)

Jag har också de där(tror jag) försvarigslådorna (i helt andra garderobslådor) och är jätteirriterad på att de inte passar i lådan, utan precis som du säger åker omkring samt gör mellanrummet i stort sett oavändbart =( Men IKEA verkar inte vilja sälja några förvaringsgrejer som passar i mina IKEA-lådor... 
  • Ms H
    Rushmore skrev 2013-04-03 16:49:26 följande:
    Här haltar det vad gäller det mesta men jag måste nöjt erkänna att min lägsta-nivå på hur rörigt och lortigt mitt hem blir nu för tiden är ändå väldigt mycket bättre än förut. Inget är perfekt, men badrummet är aldrig lortigt, köket tas en gång om dagen, tvätten är under kontroll och vi dammsuger och svabbar en gång i veckan.
    Vi gör aldrig allt på samma dag så jag vet inte riktigt när jag senast kände den där underbara "åh, reeeent överallt"-känslan. Vilket är lite trist. Men på det hela taget så föredrar jag den här modellen. :)

Jag har planterat om blommor inne idag och tömt krukorna ute på ljung och enar. När kan man plantera penséer utomhus? Hur gör ni andra?

Har aldrig planterat några penséer. Jag satsar på vårlökar istället, de kommer ju igen :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!