Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag har ingen bra lösning på hur jag ska förvara mjukplast som väntar på att få komma iväg till återvinningen. I dagsläget förvarar jag den i en plastpåse i skåpet under köksvasken, men det funkar sådär. Det trillar ur påsen, påsen står inte still osv. Nån som har något bra tips?

• Ms H
    Pallas skrev 2013-03-20 15:30:08 följande:
    Sy en tygtub med dragsko upptill och nedtill? Så snörar du ihop den där nere och hänger upp den i sopskåpet så du kan knöla ner plasten uppifrån. När det är dags att tömma så tar du ut tuben, snörar upp botten och trycker ut allt i en vanlig plastpåse?

Ingen dum idé. Om man hade haft en symaskin. Fast hur hänger man upp den vettigt?
  • Ms H
    abinito skrev 2013-03-20 16:01:51 följande:

Jag har en gammal kista ståendes i en del av köket där jag har all källsortering (bor på landet så får köra iväg med allt själv). I kistan får det plats 4 papp-påsar; papp, plast, glas/metall och pant.

Också en bra lösning men inget jag har plats för.

Jag måste också köra iväg all källsortering själv, fast jag bor inte på landet. 
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-03-20 22:37:32 följande:
    Jag kan sy en och skicka? Jag har symaskin och tyg och är ledig imorgon. Behöver ungefärliga mått på längd och diameter bara.

Underbara du! Jag tänkte säga ja, fram tills att jag såg den billiga som Linn tipsade om på CO.  Tack för erbjudandet dock.
  • Ms H
    sholof skrev 2013-03-20 22:37:19 följande:

Jaghar det precis som dig och söker oxå efter någon bättre lösning. Fram tills för 2 veckor sen hade vi all annan återvinning i samma låda under vacken oxå. Det blev ett sånt projekt att tömma denna lådan sen. Så vi införskaffade flera mindre lådor så sorterar vi direkt. Men just mjukplasten kom jag inte på någon lösning för.

Något jag reagerade över var att när jag körde för att lämna källsorteringen så skulle mjukplast och hårdplast i samma kontainer. Mycket konstigt tycker jag, har ni andra det så oxå?  
    Jag kör på ett mellanting. En del saker sorterar jag alltid direkt (tidningar, batterier, lampor, pant, glas). En del saker sorterar jag oftast direkt men inte alltid (metall, mjukplast) och en del har jag en kombinationslåda till, som jag sedan med (o)jämna mellanrum sorterar till respektive låda här hemma. Blandlådan behövs, både för att jag annars skulle slarva mer (när tiden är knapp) och så fort någon annan än jag är här och ska slänga nått (ganska ofta).

Passar på att bjuda på två sorteringstips som många brukar missa: Inga kuvert/postitlappar i pappersåtervinningen  är det första. Tror att det numera knappt finns några kommuner som har undantag på den regeln. Tips nummer två är att om man återvinner värmeljuskoppen så ska man pilla loss den lilla plattan som veken var fäst i. Detta beror på att koppen är av aluminium, en väldigt dyr metall så man tjänar mycket på att återvinna den. Plattan däremot är inte gjord av aluminium och sorteringsmaskinen är byggd så att allt som innehåller nått annat än aluminimu blir "annat". Alu är nämligen känsligt, man får inte blanda in någon annna metall, då blir inte resultatet okej.

Här sorteras också mjuk- och hårdplast ihop numera. De ändrade för nått år sedan. Dock är det för mig inte praktiskt att sortera dem ihop här hemma, så jag sorterar olika och blandar sen när jag åker iväg med grejerna.

Vad glad jag är att återvinningsstationen ligger mellan mig och jobbet. Men på tal om jobbet, jag har ju INTE tid att sitta här längre, ha en bra dag!     
  • Ms H
    Rushmore skrev 2013-03-21 08:59:58 följande:
    Jag älskar också den här tråden och alla härliga människor som skriver i den. Kärlek. ♥

Jag undrar hur ni gör med tråkiga samtal som behöver ringas (tandläkare, bank, försäkringsbolag), tråkig korrespondens och mailande. Sköter ni det en viss dag eller tar ni det som det dyker upp?

Och så vill jag ha era absolut bästa fönsterputsningstips tack! Hur göööör ni?
    Här ser man knappt ut så det är nog dags att ta itu med det.

Jag önskar att jag kunde svara att jag tar de tråkiga samtale direkt, men det vore inte sanningsenligt mer än ibland. Det är ock en av sakerna som står på (den mentala) listan över saker jag ska lägga till mina rutiner. Men jagtar e ny sak i taget, för närvarande är den rutin jag håller på att öva in ansiktsvård (som jag redan nämnt nga gånger). Jag vågar mig inte på att lära mig flera rutiner på en gång.

Det absolut bästa fönsterputstipset? Plocka upp telefonen och ring till fönsterputsaren! 
  • Ms H
    060810 skrev 2013-03-21 08:23:33 följande:
    Idag är mitt mål bara att diska. Efter en natt utan mycket sömn är jag rätt mör + att jag har minstingen hemma pga sjukdom.

Klokt att sätta mål som är anpassade efter förutsättningarna. Ikväll kan du säkert gå och lägga dig och vara nöjd att du uppfyllde dagens mål!
  • Ms H

Jag måste få stoltsera lite över att jag nu enbart har sådant jag regelbundet använder (förutom tre sminkgrejer som jag inte kan säga att jag använder särskillt ofta, men nångång ibland) i mitt spegelskåp ovanför handfatet. Så himla skönt! De andra sakerna har slängts, getts bort eller fått flytta till andra mer undangömda platser.

• Ms H
    060810 skrev 2013-03-21 12:39:42 följande:
    Om jag kommer så långt. Dagen har bestått av inhalationer, sondmatning och mys med dottern. Jag hoppas jag kommer orka diska, men gör jag inte det får jag va nöjd med att bara vara mamma.

Tänk positivt, du hinner säkert Och du, det där "bara" hoppas jag att du inte tycker...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!