sholof skrev 2013-03-20 22:37:19 följande:
Jaghar det precis som dig och söker oxå efter någon bättre lösning. Fram tills för 2 veckor sen hade vi all annan återvinning i samma låda under vacken oxå. Det blev ett sånt projekt att tömma denna lådan sen. Så vi införskaffade flera mindre lådor så sorterar vi direkt. Men just mjukplasten kom jag inte på någon lösning för.
Något jag reagerade över var att när jag körde för att lämna källsorteringen så skulle mjukplast och hårdplast i samma kontainer. Mycket konstigt tycker jag, har ni andra det så oxå?
Jag kör på ett mellanting. En del saker sorterar jag alltid direkt (tidningar, batterier, lampor, pant, glas). En del saker sorterar jag oftast direkt men inte alltid (metall, mjukplast) och en del har jag en kombinationslåda till, som jag sedan med (o)jämna mellanrum sorterar till respektive låda här hemma. Blandlådan behövs, både för att jag annars skulle slarva mer (när tiden är knapp) och så fort någon annan än jag är här och ska slänga nått (ganska ofta).
Passar på att bjuda på två sorteringstips som många brukar missa: Inga kuvert/postitlappar i pappersåtervinningen är det första. Tror att det numera knappt finns några kommuner som har undantag på den regeln. Tips nummer två är att om man återvinner värmeljuskoppen så ska man pilla loss den lilla plattan som veken var fäst i. Detta beror på att koppen är av aluminium, en väldigt dyr metall så man tjänar mycket på att återvinna den. Plattan däremot är inte gjord av aluminium och sorteringsmaskinen är byggd så att allt som innehåller nått annat än aluminimu blir "annat". Alu är nämligen känsligt, man får inte blanda in någon annna metall, då blir inte resultatet okej.
Här sorteras också mjuk- och hårdplast ihop numera. De ändrade för nått år sedan. Dock är det för mig inte praktiskt att sortera dem ihop här hemma, så jag sorterar olika och blandar sen när jag åker iväg med grejerna.
Vad glad jag är att återvinningsstationen ligger mellan mig och jobbet. Men på tal om jobbet, jag har ju INTE tid att sitta här längre, ha en bra dag!