Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

LokesMammi skrev 2013-03-12 17:19:04 följande:
    LitenBlomma: Min tvååring älskar o hjäpa till hemma. Han plockar undan besicken från diskmaskinen o lägger i en låda. Han plockar ur tvättmaskinen o ger mig så jag hänger upp o han plockar i tvättmaskinen. Han tom hjälper till o dammsuga och skura golv! hehe. =)

Ja, ladda tvättmaskin/tumlare kan ju barn förstås också hjälpa till med, bara man har sorterat. Smart. Bara göra en hög på golvet (då måste man ju inte heller böja sig ned) så kan barnet stoppa in allt.

Det där med skura/dammsuga, är det hjälp eller mest roligt att han får vara med?  
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 21:37:40 följande:
    Min man som inte gör något hushållsarbete blev inte glad när han hörde vad läkaren sagt. Var glada ni som har män som säger åt er att ta det lugnt när ni har ont.   

Varför gör han inget hushållsarbete? *nyfiken*
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 22:05:46 följande:

För det första så ser han inte vad som behövs göras alt. skiter i det. Sen tycker han att många saker är äckliga. Att städa toaletten, ta i andra människors tvätt och disk. Damma och moppa är inte hans "grej" säger han. Byta sängkläder tycker han är onödigt. Hahaha vilken tur att han inte gifte sig med en likadan, det hemmet hade inte jag velat se

Hmm, vilken charmig inställning.
  • Ms H

Linn77 skrev 2013-03-13 21:19:08 följande:

Jag har en kroklist på baksidan av sovrumsdörren just för kläder som är använda men inte redo att tvättas ännu. Det sparar en hel del tvätt.

Dessutom är krokarna helt suveräna att hänga upp morgondagens kläder på, jag hänger till och med halsband, strumbyxor etc på samma galge så att hela outfiten är redo att tas på när jag är trött på morgonen för då vet jag att jag vare sig behöver leta efter något eller ens tänka på vad jag ska sätta på mig.Jätteskönt för en morgontrött person som mig :) 

Bjuder på ett foto på min variant på samma sak. På stegen till vänster hänger jag sånt som saknar hängare. Det funkar också bra att hänga plattången där medan den svalnar (det är den som är högst upp). Ber om ursäkt för taskigt ljus.

• Ms H

Jag tycker tyvärr att man behöver ha rätt mycket kläder enbart pga tvättningen. Om det är nått jag ogillar så är det att tvätta halvtomma maskiner.

• Ms H

Jag tror att jag så smått ska hänga på nästa veckas zonarbete. Jag behöver prova mig igenom linnen och toppar för att få bort de som jag ändå aldrig kommer att använda. Det utrensade kommer att hamna i förrådet för att så småningom skänkas till ett barnhem i Ghana. Om jag har tur kan/får jag åka och lämna dem själv :)

• Ms H

Nu måste jag fråga... Dammvippa. Är det verkligen bra? Förflyttar man inte väldigt mycket damm till nån annanstans istället för att ta bort det?

• Ms H
    Linn77 skrev 2013-03-18 10:32:51 följande:
    Woho! Extra morot att decluttra om man själv får lämna sakerna till bättre behövande.
    Håller tummarna, det vore verkligen en upplevelse om du fick möjligheten att åka till barnhemmet i Ghana!

/.../  

Så att haka på zonarbetet är något som kan rekommenderas! 

Ja visst är det en morot. Men tyvärr är det väldigt eventuellt och i så fall väldigt långt fram i tiden, men jag drömmer lite så länge Flört

Jag gillar också idéen med zonstädningen och gör som sagt om det så att det funkar för mig. Kul att ändå hänga med i gemenskapen med att vara i samma rum som några av er andra här.  
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-03-18 13:03:34 följande:
    Drömma måste man få göra! Jag håller tummarna för att drömmen blir verklighet.

Angående detta med zonstädningen så är det ju kanonbra att man kan göra om den så att den passar mitt hem och min verklighet/behov och den förmåga, tid och kraft som jag har just nu.

Och visst är det som du säger, man blir så mycket mer motiverad när man vet att man inte är ensam i sin lilla zon och kämpar :)

Ikväll ska första garderoben få sig en omgång som heter duga Tungan ute 

Vi har som sagt lite olika nivåer. Själv provade jag två linnen imorse, ett jag ratade som för kort och ett som jag tyckte verkade bra så det fick sitta på idag för en ordentlig utvärdering huruvida jag gillar det eller inte. Mycket mer än så får jag nog inte till idag, men har ambitionen att göra ungefär dubbelt så mycket imorgon Cool
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-03-18 13:40:48 följande:
    Bra jobbat Ms H!
    Allt vi gör är bättre än att inte göra något.

Det är ju ingen tävling om vem som gör mest utan det handlar bara om vad man själv behöver och klarar av att göra. Mer än så är omöjligt, för oss alla. Att sen vi alla har olika gränser beroende på olika omständigheter är så som livet tyvärr ser ut. 

Jag gillar ditt engagemang att använda det "tveksamma" linnet under dagen för en ordentlig utvärdering.
    Heja Ms H! 

Nej, jag ser det absolut inte som nån tävling. Jag vet varför min insats måste vara låg och glädjs åt den framgång det blir.

Känner att jag behöver börja bli hårdare med vad jag låter ligga kvar i garderoben. För ärligt, om jag ändå inte kommer använda kläderna (pga sitter "fel", inte gillar eller vad det nu är), så är det bara onödigt att de ligger där och ger mig en illusion av att jag har rätt mycket (definitionsfråga) kläder att använda. Gillar jag det inte, åker det till lämnabortlådan. Gillar jag känslan men inte utseendet så hamnar det i trädgårdskläder-lådan. Gillar jag plagget, ja då bör jag ju börja använda det Glad
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!