Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Du har så häftiga projekt för dig Pallas! Får vi se bild sen?

• Ms H
    81missan skrev 2013-03-09 13:37:18 följande:
    äntligen är köksgolvet torkat, det var på tiden! Jag passade på att dra ut spisen och ta bort stänkskyddet också. Det görs ju inte särskilt ofta. Har faktiskt bytt gardin i köket också, tvättad och struken idag.
    Nu ska tjocka magen få vila lite. Det har den förtjänat!

Oh, ja! Det har den verkligen.
  • Ms H
    Dina08 skrev 2013-03-10 16:57:11 följande:
    Jag har dåligt samvete för alla hyllor som samlar damm. Vi har visserligen putsat fönster idag tillsammans, min man och jag, men hyllorna...Det tråkigaste är att jag brukar få göra det själv. Ska nog göra även det till ett samarbetsprojekt, så att jag inte känner mig utnyttjad. Det känns lite tungrott att alltid vara den som ser vad som behöver göras.

Dåligt samvete är inte bra. Försök känn att du (ni) har gjort mycket idag, fönsterputs är bra gjort!

Ser att Linn redan tipsat lite, dörrar är bra. Mitt tips är nog att försöka göra hyllorna så lättdammade, alternativt så fulla, som möjligt. Om en hylla är knökad med böcker finns inga stora ytor som behöver dammas speciellt ofta. Om det är få grejer i hyllan blir det lättdammat.

Har ni olika syn på vad som behöver göras eller håller han med dig när du väl påpekar att det behövs? 
  • Ms H
    81missan skrev 2013-03-10 18:54:08 följande:
    det hjälper alltså med vitrindörrar? Jag har fått känslan att det kommer in damm iaf, ja kanske inte lika mycket men.., Har ni böckerna bakom dörrar, det har jag aldrig tänkt på att man kan ha.

O ja, det blir väldig skillnad med och utan dörrar. Jag har en bokhylla där halva har dörrar, behövs inte dammas alls speciellt ofta i delen med dörrar jämfört med den utan.
  • Ms H
    3bairns skrev 2013-03-10 20:41:03 följande:

Då ska jag dit och kolla. Tittade visserligen på 50pack på amazon för 5 kommer man inte långt på men 20:- var ju inte farligt.
    Vi försöker damma en gång i veckan när vi gör 1h städning. Tycker det funkar bra nu när barnen är med (7 och 9 åringen gör lite nytta, 4åringen mindre men ändå något). Nu menar jag absolut inte att vi dammar av alla böcker men drar lite på hyllan framför och tar fönsterbrädor, hyllor, byråar etc. Eftersom barnen inte kan dammsuga eller torka golv så bra (även om det är det de helst vill göra) så brukar jag sätta dem på att torka lister, element, damma, etc. Lite olika varje vecka.

Jag har alla mina böcker ståendes i framkant på hyllorna, då behöver man damma ändå mindre. Det damm som samlas bakom kan få ligga där länge =)
  • Ms H
    sholof skrev 2013-03-10 20:53:21 följande:
     Vi har oxå kommit på att vi behöver någon förvaring för våra träningskläder, som det är nu hamnar de alltid bara i badrummet.

Jag packar alltid träningsväskan direkt efter träning, förutom med det som ska hänga på tork, det packar jag så fort det har torkat.
  • Ms H
    sholof skrev 2013-03-10 21:23:19 följande:

Var förvaras träningsväskan? Vi har ingen naturlig plats för dom.....

I hallen, ser inte ett dugg snyggt ut. När jag ska få besök så hamnar den i garderoben, under klädstången som byxorna/kjolarna hänger på.
  • Ms H
    sholof skrev 2013-03-10 21:39:17 följande:

Lite så det blir för oss. Fast vi förvara det i badrummet, på tork eller i väskan. Städar bort över helgen :) Behöver förvaring för väska och lite förvaring för resten av träningskläderna.

Menar du att ni har den packade väskan i badrummet? Eller alla grejerna?
  • Ms H
    sholof skrev 2013-03-11 09:59:50 följande:

Vi har oftast träningsväskorna i badrummet, sen har vi rätt ofta några plagg hängandes för att vädra/torka. Plus att vi har simkläder liggandes och med någon extra handduk. Vi behöver alltså en plats för allt det där. :)

Det jag tycker är så skönt är att väskorna alltid är färdigpackade, med det man ska träna i, det man behöver för att duscha och nya underkläder och sånt. Jag vill inte behöva tänka på det just när jag ska iväg utan ser till att göra det i förväg. Direkt när jag kommer hem (eller när jag återhämtat mig tillräckligt efter träningen) packar jag ur det som är smutsigt, ska torka/hängas och ev annat som hamnat där men inte ska vara kvar. Sen lägger jag i nya kläder/handdukar, förutom det jag ska använda igen av det som hänger på tork, det får lägger jag ner så fort det har torkat. Detta gäller både badväskan och "påland"-träningsväskan. Jag har en duschtvål, ett hänglås, en vattenflaska osv till varje typ av träningsväska, annars hade jag garanterat glömt att ta med allt minst hälften av gångerna. Sen får de stå på golvet i hallen.

Ska nog förtydliga det där med "ställer undan när jag får besök", det gäller förstås bara vid finare besök, ofta står väskorna framme. 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!