Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Linn: hade gärna läst den i bloglovin. kommer inte ihåg att titta efter nya inlägg om jag inte har allt samlat på samma ställe :(

• Ms H

Linn: känner mig hedrad :) Nu följer jag dig där!
    Dina: skaffa två små burkar, glasbruk (typ syltburk) funkar perfekt. En till skruvarna, som får bo vid verktygen, och en till knapparna, som får bo vid nål och tråd.

• Ms H
    Linn77 skrev 2013-02-18 17:39:46 följande:
    Tjoho! Jag har en följare!
    Tack Ms H!
    Skrattande
    Bra blogg! Massor med inspiration och flera bra idéer som jag tar till mig. Nu står mitt bitsockerpaket med kaffe och te, istället för bland pastan. Och de där burkarna för safferivaror, underbara! Vill ha!!! Jag jobbar på att läsa ikapp. Nu är jag under diskbänken. Flört Avfrostningspåse? Berätta mer!
  • Ms H

Linn: nu har mina servetter (utom de största) fått en låda att stå i för att vara enklare att ta ut och vara mer lättöverskådliga samt ta mindre plats i skåpet :)

• Ms H
    Africa skrev 2013-02-20 16:07:36 följande:
    Nej, det är inte så jämställt (än) som han nog tyvärr faktiskt tror. Det är nästan det som stör mig mest, att han inte står för hur det är utan faktiskt påstår att vi delar lika på allt. Han har i och för sig börjat bädda sängen, så det går framåt i alla fall...

Idag har jag rensat upp i ena barnets rum. Satte timern på 15 minuter och hann precis! Imorgon blir det nästa barnrum. Jag har ett par stora lådor i garaget med diverse skräp som tillhör maken också. Gamla kassettband bland annat som vi inte ens har en spelare för. Han skulle nödvändigtvis ha dem kvar, men har inte frågat en enda gång på tio år var de är! Jag slipper i alla fall ha dem i vardagsrummet!

Hur har ni andra det med era partners? Är de lika "på" som ni med att röja och städa?

Har ni suttit ner och pratat konkret och sakligt om det?

Jag får göra allt här, men det beror ju på att här bara bor en person  
  • Ms H
    Analoga skrev 2013-02-22 22:36:54 följande:
    Kan någon ge mig tips på hur man kommer igång med rensning och sortering i hemmet,   samt hur man prioriterar, alltså var man börjar?

Min största dröm är att ha ett hem med få saker, ordning och reda - men jag vet inte om jag snart får ge upp min dröm - för den här drömmen har jag haft i åratal nu, och här sitter jag med alla prylar och papper som bara samlas på hög och allt känns så hopplöst övermäktigt!

Dagarna går och jag tänker att nu ska jag börja - men på något konstigt sätt kommer jag aldrig igång. Har analyserat mig själv och förstått att en del i problematiken tror jag är att jag är rädd för att få ångest när jag börjar ta tag i prylar och grejer. Ångest av nostalgi, och ångest av att känslan av övermäktighet ska dränka mig totalt!

Så - är det någon här som lyckats komma igång - och i så fall hur tog ni första steget?       
    Jag tror du får lättast att komma igång om du börjar där det är minst risk för nostalgi. Tvättstugan (om du har en sån), hallbyrån, pappershögen, bokhyllan, underklädeslådan eller liknande. Sen är det bara att hoppas att det smittar av sig Flört Tror dock det är viktigt att inte sätta full fart, då finns nog risk att man kör några dagar och sen tappar lusten. Bestäm dig för att göra 15 minuter åt gången, no more. Bestäm sen hur många kvartar om dagen du ska göra, två-tre kanske är rimligt. När du avslutar en "omgång", var nöjd med vad du gjort!
  • Ms H
    Analoga skrev 2013-02-23 12:49:14 följande:

Klä sig direkt på morgonen? Är det bra om man vill ha ordning? Drömmer   Jag har ju en förmåga att såsa runt härhemma utan att göra mig i ordning förrän typ mitt på dagen - om jag inte ska nånstans. Kanske ska bättra mig på den punkten då?

Det är en av de första rutinerna man inför om man följer Flyladys Babysteps. Anledningen som de nämner är att man ska kunna ta emot besök och att man ska känna sig bra, men som du själv säger är det ju också ett sätt att markera för sig själv att "nu börjar dagen" och därmed kanske man kommer igång lite mer.
  • Ms H

MrsIce: hur mycket maskindisk blir det hos er per dygn? Hur fördelar ni maskindisk/handdisk?

• Ms H

MrsIce: då skulle jag välja att sätta igång maskinen efter att middagsdisken är nedplockad och att plocka ur den nån gång under kvällen före läggdags.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!