Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Sholof, du menar att du inbillar dig att du är dålig på att skriva

• Ms H
    Linn77 skrev 2013-04-16 10:09:38 följande:
    Ja, visst är dom. Dom är bara så tråkiga och så syns det inte på samma sätt eftersom dom står i källaren. Men du har så himla rätt. För även om dom inte syns så känns det jobbigt bara att ha vetskapen om att dom finns.

En kartong per dag denna vecka får nog  bli veckans projekt. Förutom helgen då tar jag ledigt inte minst med tanke på citatet ovanför från farbror Albert Han var ju en smart man, så det gäller att passa sig så att inte blir för mycket  ordning och reda! Skrattande

Om man ska vara sån så syns ju inte linneskåpet så ofta heller

Jag är nog lite konstig, men om jag får välja på att ha stökigt i skåp/förråd mm eller att ha synligt stök, så har jag hellre synligt stök. Tycker av nån anledning att jag får mer ro när det är ordning i skåp/förråd och sånt.

En kartong om dagen är ett högt mål. Före du börjar är det dock bra om du tänker igenom vad du kan tänkas finna och vad det kan leda till för olika följder. Dvs förbereda så att du har nått att bära upp till lägenheten i, nånstans att slänga skräp, en plan för vad du ska göra med sånt som ska skänkas bort osv. Lycka till!    
  • Ms H
    81missan skrev 2013-04-16 10:37:18 följande:
    Jo, jag tänkte på en sak vad gäller att bädda sängen. FlyLady säger väl att man ska bädda sängen direkt på morgonen? Det gör jag faktiskt inte utan väntar minst till efter frukost. Vår hemkunskapslärare, som jag hade mkt respekt för, lärde oss bla att man inte ska bädda på en gång för då är sängen fortfarande fuktig och små kryp trivs bättre då. Därför väntar jag alltid till sängen har "svalnat" och ibland vädrar jag precis innan jag bäddar snyggt.

Hur gör ni?

Jag bäddar nästan bara sängen när jag ska få besök. I övrigt låter jag täcket ligga "öppet" för det mesta, ibland slänger jag det halvsnyggt över sängen lite senare på dagen.Tilläggas bör kanske att jag inte "stökar till" min säng så mycket när jag sover, det är sällan jag behöver rätta till underlakanet till exempel.
  • Ms H
    josen 1 skrev 2013-04-16 10:47:11 följande:
    Gällande mediciner har vi våra i sovrums-garderoben. Men även om vi sällan äter medicin har vi massa "bra-att-ha-mediciner" som ligger och tar plats. Får bli en rensning.

Sedan ska vi resa bort i helgen, målet blir att bara ha varsin väska. Alltid slutar det med massa väskor och extra påsar och någon lös grej.. Måste lära mig att packa! Någon som har något tips?

Tack för all inspiration, härlig läsning varje dag :)

Tänk igenom varje dag du ska vara borta och vad du faktiskt behöver den dagen. Man behöver inte ha fler par stumpor än man är borta tex.

För att lära sig kan det vara bra att när man kommer hem analysera vad man faktiskt behövde och inte när man var bortrest.  
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-04-16 23:49:59 följande:
    Vilket otroligt bra tips att analysera hemma vad man inte använde på resan!
    Det ska jag skriva upp så att jag inte glömmer det nästa gång jag är bortrest.

Hehe, får erkänna att jag ibland (framför allt vid långresor) är så nördig att jag fotar vad jag har haft med mig och vad av det som jag inte använt. Om det är något jag saknat under resan skriver jag det på en lapp och lägger bland grejerna jag ska fota, så att jag inte missar samma sak nästa gång Glad Skriver även ofta packlistor när jag ska packa, samt lägger fram grejerna på sängen före de åker ner i väskan så att jag kan titta igenom helheten och plocka bort överflöd. Tilläggas bör också att jag alltid packar i sista sekunden (när jag skulle iväg 5 veckor till Afrika packade jag det mesta sent på kvällen före, när jag skulle till NYC med avgång hemifrån kl. 04 började jag packa ca 22.30). Det är mycket sällan jag saknar nått när jag är iväg och oftast inte så mycket som förblir oanvänt. Såvida jag inte ska åka bil, då har jag alltid med mig för mycket Obestämd
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-04-18 20:04:23 följande:
    Gå emot känslan, gå emot känslan, var det ja... Jösses vad trög jag är idag. Skulle ha bytt hjul på den andra bilen idag, men det vet jag inte om jag kommer orka.

Har röjt lite planlöst i köket men inte städat något badrum och definitivt inget linneskåp. Nu får ni sparka mig i arslet!

Du har så himla höga mål Pallas. Visst, det kanske behövs, men att du orkar även imorgon och dagen efter det och dagen efterbehövs också. Går det inte att rensa lite i att-göra-listan?
  • Ms H

Pallas: ja, det har framgått att du drar ett stort lass hemma och att du "är sån" som du beskriver. Är impad över att du orkar då mycket som du gör. Men det märks ju också att du skulle vilja ha ännu mer färdiggjort. Önskar att jag kunde hjälpa dig på nått sätt :)

• Ms H

Jag inser mer och mer hur bra det här med zonerna är! Att vara koncentrerad på ett speciellt rum/område i hemmet gör att man inte blir lika splittrad som vanligt. Inget småduttande här och där. Man vet att man inte kommer att "hinna allt man vill", men det gör inget för man är ju tillbaka i samma zon om bara några veckor. Dessutom blir man så sugen på att göra fler saker i zonen så att man sen går och planerar inför nästa gång i flera veckor.

• Ms H
    Pallas skrev 2013-04-19 15:18:27 följande:
    Missan: jag är tack och lov inte bonde, men vi hyr en hästgård där tomt och ekonomibyggnader kräver sitt underhåll. På det har jag ett chefsjobb (skift) med heltidsomfattning, plus pendling. Det går fanken inte ihop sig... :'-(

Miss H: vad gullig du är! ?

Hmm.... det där frågetecknet, hur ska jag tolka det? Tungan ute

Nej, det går fanken inte ihop! Finns det nått du kan göra för att undvika att grejer behöver göras? Går det att få familjen att ta över nått av allt du gör? Finns det möjlighet att leja bort nån syssla? 

Får fundera på om jag skulle kunna bidra med nått. Kanske kommer över framåt sommaren Flört     
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!