• Binaaa

Vi som ska börja inseminera 2012

Hej! 

Vi är ett par som försökt få barn i 2 år. Efter en utredning på RMC i Malmö fick vi veta att min sambo har Azzospermi =inga spermier. De ville att han skulle sluta ta sin medicin och se om de kom tillbaka, men nu har vi väntat ett halvår till. Och varje dag är en enda lång väntan....

Har nu valt en donator och ska åka och bli inseminerade på Storkklinik i Danmark vid nästa äl.
    Finns det någon mer där ute som också ska insemineras så vore det kul att följas åt! Glad

• Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012
  • jenniekk
    Duvan skrev 2012-03-19 21:34:05 följande:

Aha, det låter ju väldigt okomplicerat på gyn grönlund:)

Jennieek;  Jag tro det kan vara bra att "landa" lite och hämta ny energi innan ny insemination.
    Förstår att du är ledsen och tappat orken...men dte kommer att sätta sig så småningom:)

Det är som du säger, par som får barn i sängkammaraen behöver också ett antal gånger på sig och då har de ju bätter möjlighet att pricka äl...

Jag och min smabo har fått för mig att jag har stressat upp mig för mycket när det är dax för insemination så nu skall jag försöka varva ner lite...långa promernader, yoga mm så jag är lugn nästa gång det är dax:) stress är ju aldrig bra för kroppen

Jag har alltid trott att jag är fertil. Kroppen säger mig att den är det... (vad nu det betyder) Tycker att det mesta tyder på att jag borde ha ÄL. Vid 2 av 4 vul så har ju äggen släppt, men då är de väl kanske kassa med då äggen... 

Har ni fått något svar på varför ni inte lyckats än? Tar du progestronprov efter Äl?
  • Duvan

Har inte fått något svar om varför det inte lyckas, har ju bara pratat med dem på Storken och de säger att det tar i genomsnitt 3-4 gånger så inget konstigt. Men det vore skönt att prat med någon läkare som verkligen tar sig tid. Nästa gång ska vi ju till gyn grönlund vilket känns bra eftersom han tar ultraljund och ser hur äggen ser ut, plus att det är betydligt billigare.

det är väl typ 25 % chans att bli gravid om man prickar äl så det kommer ju sätta sig förr eller senare:)

• jenniekk
    Duvan skrev 2012-03-19 21:59:32 följande:
    Har inte fått något svar om varför det inte lyckas, har ju bara pratat med dem på Storken och de säger att det tar i genomsnitt 3-4 gånger så inget konstigt. Men det vore skönt att prat med någon läkare som verkligen tar sig tid. Nästa gång ska vi ju till gyn grönlund vilket känns bra eftersom han tar ultraljund och ser hur äggen ser ut, plus att det är betydligt billigare.

det är väl typ 25 % chans att bli gravid om man prickar äl så det kommer ju sätta sig förr eller senare:)

Hur många försök har ni gjort? (glömmer hela tiden) Stimulerar ni? Vet du absolut att du har ägglossning? Progestronprov?
  • Duvan
    Längtan 30 skrev 2012-03-19 20:23:18 följande:
    Nix pix, ja behövde inte göra hiv lr hepatittest ens, minns ja inte fel va d LiveyourDreams som tipsade mig om d. Ja berättade att ja har lite oregelbundna cykler å att läkaren på SU RMC sagt att ja ska få pergo å ovitrelle inför insem, så då ville han bara ha personnummer å adress så skulle han skicka receptet sa han. Har du gjort nån HSS? D e d enda ja gjort å den va bra, Dr Lars sa att d inte behövs nåt mer.
    tack, jo jag har gjort HSS i höstas. Storken krävde ju en himla massa prover så jag har ju dem kvar också.
  • Duvan

Vi har gjort 4 fösrök ostimulerat. Jag vet ju inte om jag har äl, men det känns så i kroppen, en massa tecken. Sen har jag börjat mäta morgontemperaturen, som skall gå upp ca 0,5 grader direkt efter äl, och det gör min termp också. så jag tror verkligen att jag har äl. men det blir intressant att kolla upp det när vi skall till gyn grönlund nösta försök.

• Längtan 30
    Duvan skrev 2012-03-19 22:08:12 följande:
    Men vad är progestronprov? tar du det själv?
    ska se om ja kan hitta d igen, men ja läste om vilka blodprover man kan ta för å mäta om man haft ÄL..
  • jenniekk
    Duvan skrev 2012-03-19 22:08:12 följande:
    Men vad är progestronprov? tar du det själv?

Det är det provet man ska ta för att kontrollera om man har haft äl. Nej jag har inte tagit det, då jag inte har någon svensk gynkontakt nu. 

Du känner dig som jag, fertil! Bra!  Glad 
  • Längtan 30

jenniekk å duvan, ursäkta om ja lägger mig i men har ni kollat om ni har t. ex bakteriell vaginos? ja läste om d i en annan tråd å d kan göra att ägget inte fäster "som d ska"..

ursäkta igen om nån av er tar illa upp för d e absolut inte min avsikt! {#emotions_dlg.flower} 

• jenniekk
    Längtan 30 skrev 2012-03-19 23:31:35 följande:
    jenniekk å duvan, ursäkta om ja lägger mig i men har ni kollat om ni har t. ex bakteriell vaginos? ja läste om d i en annan tråd å d kan göra att ägget inte fäster "som d ska"..

ursäkta igen om nån av er tar illa upp för d e absolut inte min avsikt! {#emotions_dlg.flower} 

Tar absoult inte illa upp! Suger åt mig alla tips... Glad Ska boka cellprov snart och kanske ska kolla upp det med. Ska googla symptomen...

Tror jag kanske missuppfattade min läkares gynsvar igår, danskans fel kanske...

Blev ju livrädd att min äggkvalitet är dålig men idag hade han svarat att : Jag är overbevist om att du haft ägglossning. Men om du själv tvivlar kan detta kontrolleras med ett blodprov. Det är ca 20/25% chans att lyckas  per försök (om man träffar äl)så det är inte ovanligt att det krävs ett flertal försök.      

Känner mig lite lugnare nu...  
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012