Inlägg från: Superbia |Visa alla inlägg
  • Superbia

Vi som väntar smått i September 2012

MiaMy skrev 2012-05-26 18:50:09 följande:
    Har inte varit inne på två veckor, så hade en del att läsa ikapp. Började igår, nu är jag äntligen klar! Tungan ute

Jag var också hos BM igår. Sf-måttet var 24 cm, vilket inte sa mig något då, hon sa bara att det var bra. Bebisens puls var 145 och hon hittade den direkt Glad Alla prover var bra utom järnvärdet som var 105. Ska köpa järntabletter imorrn. Hon rekommenderade Duroferon eller Niferex. Mitt problem är att svälja stora tabletter. Det stod på Duroferon-lappen jag fick att man inte ska äta dom om man har trång strupe, vilket jag tror jag har. Får se hur jag gör... Någon som äter Blutsaft istället? Hur funkar det?

Vi bokade in alla besök som är kvar så nu har man lite översikt. Jag ska vara 4 veckor i Finland i sommar så det var skönt att kunna få en tid precis innan och efter resan.
    Vi hade lite knappt om tid detta besök, men nästa gång ska jag prata om att mamma och alla andra i hennes släkt fått STOORA bebisar. Jag vill veta om man på något sätt kan beräkna om man är tillräckligt stor för att föda barnet man bär. När mamma födde mig blev det till slut akut snitt eftersom jag inte fick plats, vägde 4650 g och var 55 cm lång. Så när min lillebror skulle komma så planerades det ett snitt, jag tror hon snittades 2 veckor innan BF och han var ändå över 4 kg.

Så roligt att läsa denna tråd! Kram på er
    Du kan ju inte ta en sån lång paus från tråden vettu Flört

Min bm sa att Blutsaft inte är något som de rekommenderar. Sen vad det beror på vet jag inte, men de kanske är skeptiska till "hokus pokus". Hon föreslog samma järntabletter som din gjorde så det är väl dessa som gäller i första hand.

Man kan ju göra ett TUL för att se hur stor bebisen är. BM kan väl också kanske uppskatta om hon klämmer lite på magen, men det är säkert mer tillförlitligt om du gör ett ultraljud och mäter. Fast detta kan också slå ganska fel, fast inte på flera kilon Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120916
  • Superbia
    StarStruck skrev 2012-05-26 22:42:05 följande:
    Idag har jag och sambon varit på kolmården, gissa om jag är slut! Varför bygger man en djurpark med 1000 uppförsbackar!? Vi hade trevligt trots det och tur med vädret hade vi också. Det har förändrats mycket där på 12 år :P
    Samma med Nordens ark. Var där när jag väntade mina tvillingar och fick nästan puttas uppför backarna av min karl, haha!
  • Superbia
    SophiaSundgren skrev 2012-05-27 01:09:01 följande:
    Någon annan som orkat hålla sig uppe och såg när Loreen tog hem vinsten till Sverige i år. UNDERBART må jag säga. Så nästa år blir det att titta på Eurovision live för mig och en kompis. Nu dags för sömn. Natti natt på er.
    Jajjemän, jag satt uppe och tittade. Så kul att det gick bra för en gång skull! Förra året var det ju också ganska nära iofs, men blev snuvade på vinsten in i det sista. I år gick det bättre Glad
  • Superbia
    Maglan skrev 2012-05-27 20:43:49 följande:
    Alltså jag kan fortfarande inte förstå att vi ska ha en till liten bebis! Ett fjärde litet mirakel :)
    Och jag kan nog för första gången förstå att det ska bli en till Skrattande
    Fast det känns ju helt galet, det gör det.
  • Superbia
    JePaLuLi skrev 2012-05-27 21:13:41 följande:
    Jag kan inte heller förstå att det ska komma ett till litet underverk till oss.
    Ni som vet, är det stor skillnad att gå från 2-3?
    Det jobbigaste för vår del var nog att jag var så inställd på att "trean hänger bara med" som så många verkar hävda, men det blir ju lite skillnad när alla är små och de stora fortfarande kräver så mycket (även rent praktiskt som påklädning, förflyttning, blöjor osv). Men sen blev jag glatt överraskad av att EN bebis kräver så lite jämfört med två. Matningen tog ju ingen tid alls, att ta sig utanför dörren var ju inga större problem osv.

Och sen tyckte jag att det var lite jobbigt att vi fick barn i början på sommaren och sen hade det här "man måste vara så social på sommaren"-ångesten hängandes över sig när man bara ville dra sig undan och lära sig att vara en trebarnsfamilj.

Annars tycker jag att det har funkat väldigt bra. Mina barn har accepterat sin lillebror och är relativt snälla mot honom måste jag säga. Att jag inte övervägde att sätta de stora på dagis när lillebror hade kommit måste ju vara ett bra betyg då jag tyckte att det funkade bra att vara hemma med alla barnen Glad
  • Superbia
    Bus Norpan skrev 2012-05-28 00:20:02 följande:
    Tycker det är värre nu när det blir 4 barn.
    Måste skaffa ny bil och sen så är det ett rum för lite i huset. Men gu va kul det ska bli. Hjärta
    Just såna där praktiska saker kan ju vara lite jobbigt. Bil behöver vi inte köpa, om den vi har inte går sönder vill säga, men ett nytt boende är verkligen högt på önskelistan nu. Sex personer och två katter i en trea, det börjar bli trångt Flört
  • Superbia
    Granen skrev 2012-05-28 13:21:32 följande:
    Ni är jj värre än oss superbia vi kommer ju bara vara 4 pers, 2 katter och en hund i vår trea. Men finns det hjärterum ;)
    Haha, ja någonstans går väl gränsen för hur många som får plats, men just nu funkar det och jag hoppas att vi åtminstone kan bo här i ett år till ifall det krävs. Det sa jag för ett år sedan också när nr 3 väntades, så visst går det Glad
  • Superbia
    Angie99 skrev 2012-05-29 09:49:06 följande:
    Vad är SF mått egentligen?
    Symfus-fundusmått, avståndet mellan blygdbenet och överkant av livmodern för att se hur magen växer Glad
  • Superbia
    AM79: Tyckte också att just de frågorna var lite väl ingående för folk man inte känner, men vi hade också diskussioner oss emellan när vi var på föräldragrupp för några år sedan.
  • Superbia

Nu har min karl också fått känna att det sparkar. Det har sparkat i flera veckor, och jag har själv känt det på utsidan sen ett par veckor tillbaka, men av någon anledning slutar det alltid när han ska känna. Men igår så Glad

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012