idamarja skrev 2012-04-10 09:26:49 följande:
Jag förstår faktiskt inte hur ni tänker kring det här med rul, eller ul över huvudtaget, det är ju inte för att få reda på könet på barnet, det är rakt ingen julafton att gå på ul. Det är fosterdiagnostik för att se att barnet mår bra och se eventuella problem hos barnet. Att man sen idag kan ta reda på könet är ju en sak men att man får ta reda på det tycker jag e helt o håller dumt. Varför ska vi veta det? Tror ni att folk genom tiderna har haft svårt att knyta an till barnet i magen för att dom inte vetat könet? Nu förstår jag om många av er tycker jag har fel i min uppfattning men det må så vara menjag tycker det är fel att vi ges möjligheten att ta reda på könet på barnet. För det ska ju inte spela någon roll vem det är som är där inne, däremot är det bra att veta om barnet är svårt sjukt så sjukvården kan vara förberedda när barnet ska födas för att kunna ge bästa tänkbara vård från början.
Jag åker på rul i morgon och det jag är orolig över är att barnet inte ska vara friskt, men är det inte friskt så är jag glad att dom ser det så dom vet att vara förberedda när barnet föds. Namn kan man ändå fundera på, pojknamn o flicknamn paralellt med varandra, o klänningar kan man vänta med att köpa tills man fött en liten flicka. Nej ni får bli hur argna ni vill på mig men det är helt vansinnigt att tycka att det är orättvist att inte få ta reda på könet i det landsting man bor i, det är bra att man måste betala för sådana saker tycker jag, Varför ska skattemedel gå till vår nyfikenhet?
låter väldigt märkligt det du skriver eftersom jag är en av dom som INTE skall ta reda på kön. För mig känns det som julafton för att man är spänd och förväntansfull för att få se sitt barn kanske för första gången. Få se vem det är som sparkar på där inne, någon som förhoppningsvis är frisk och livlig.
blev faktiskt riktigt ledsen av ditt påhopp sådär. Och som FijaLija säger kan man ju påpeka det på ett trevligt sätt. Eller åtminstone ta reda på någonting innan man svarar någon.Som sagt, jag som är en av dom som INTE skall ta reda på kön, för att det inte spelar mig någon som helst roll.
Men visst, förstår hur du menar, men för mig är detta mitt första barn och JA det känns som julafton när man var liten, man kunde inte somna kvällen innan för det var verkligen så otroligt spännande att det äntligen var den dagen man hade längtat efter såå otroligt länge.
Och hur tror du det känns för min sambo, han ska bli pappa för första gången, han har varken känt bebis eller förstår knappt att det är en bebis inom mig, för honom är detta stort !! Att vi äntligen kan få en glimt av vårt barn, skit detsamma vad de har mellan benet, som sagt !!! Sen om det nu är så fel att längta så får det stå för dig, jag längtar otroligt mycket.