Inlägg från: eiramis |Visa alla inlägg
  • eiramis

Vi som väntar smått i September 2012

Kaksmulan: Xylocain (receptfri bedövningssalva) får man ha på barn över 1 !/2 år. Vet inte hur bra den funkar på vattkoppor men för mig som är överkänslig/allergisk mot alla insektsbett så är den en välsignelse mot klådan.

• eiramis

Usch, sitter här med tårarna rinnandes. Skrev ju för ett tag sen om en bekant vars dotter fick förlösas med akut kejsarsnitt pga att mamman hade fått graviditetsdiabetes som inte upptäckts i tid. Lilla Maja kämpade i nästan en månad med syrgas, dialys, operationer m.m. men somnade in i lördags. Värker så i mitt blivande mammahjärta.
    Blir så arg när jag vet att mamman flera gånger velat ha extra undersökningar eftersom hon känt att något varit fel men hon har bara blivit nekad.
    Ska definitivt ringa min bm imorgon och höra varför det inte har varit på tapeten med glukosbelastning för mig när mitt BMI placerar mig i riskgruppen.

• eiramis
    Den lilla M skrev 2012-06-18 13:28:28 följande:
    Beklagar verkligen.. ush det där är ju sånt som bara inte får hända. Jag tänkte också på det där med glukosbelastning, har inte heller fått göra någon trots att jag hade ett BMI på 28 innan jag blev gravid. Dem kollar ju blodsocker varje besök men det är ju inte riktigt samma sak. 
    Vilken vecka fick dem förlösa din väninna och hur uppenbarade det sig? (Du behöver inte svara om du inte vill).

Mina tankar går till dem.. 
    Hon förlöstes ca 1mån i förväg, vet inte riktigt vad som hände, men hon skulle på ett vanligt bm-besök när de "upptäckte" att något var fel och hon fick åka in på ett akut snitt. Vet inte exakt vilka symtom hon hade eller exakt vilka komplikationer Maja fick mer än att hennes njurar inte fungerade som de skulle och att hon hade svårt att syresätta sig. Allt såg ut att bli bra, men sen fick hon en infektion som inte kunde hävas.
  • eiramis
    NICU skrev 2012-06-20 14:47:35 följande:
    FijaLija - jag håller tummen för dig! Jag var hos läkaren igår och blev sjukskriven - halvtid till att börja med - för jag vill försöka jobba lite.

Men så imorse när jag jobbat natt gick jag på toan innan jag skulle gå hem och då blödde jag. Så idag har jag tillbringat dagen på förlossningen och ska tillbaka imorgon och nu är jag heltidssjukskriven ett tag framöver.
    Läskigt, hoppas att det inte är någon fara, ta och vila nu och ta hand om dig.
  • eiramis
    MiaMy skrev 2012-06-20 20:18:07 följande:
    Hoppas allt är i sin ordning NICU!

Jag ÄLSKAR jordgubbar!!! Skrattande Får lite dåligt samvete varje gång jag köper jordgubbar, för de är så dyra, MEN jag väger upp det med att tänka hur mycket järn och andra nyttigheter de innehåller Tungan ute
    Min bm rekommenderade mig att passa på att äta jordgubbar just pga järnmängden.
  • eiramis
    Lemis skrev 2012-06-21 12:09:32 följande:
    Hur känns foglossning?
    Jag brukar beskriva det som att en häst sparkat mig i ändan. I början kände jag av mest i trakten av höfterna, men nu sitter det fokuserat runt svanskotan.
  • eiramis

Önskar alla en trevlig midsommar. Själv ska jag nog inte göra något särskilt idag.

Kan för övrigt berätta att vi hade en underbart trevlig vigsel med efterföljande picknick igår, lägger nog upp någon bild i bildtråden senare. Vi fick en oinbjuden gäst i form av en katt som satt bredvid oss under vigseln, la sig längst fram när det skulle fotas och la beslag på en egen filt under picknicken. Vet inte riktigt varför, men det kändes på något sätt väldigt fint att denna lilla kisse bjöd in sig själv till vår stund, tror dessutom att kissen hade fler små kissar i magen.

• eiramis

Så, la upp ett par bilder från vigseln i bildtråden.

Tänkte ge ett tips i sommarvärmen. Kör bitar av vattenmelon tillsammans med några isbitar i mixer eller matberedare och drick med sugrör. Blir underbart kallt och gott. Om man köper en hel vattenmelon så kan man även kärna ur och frysa den i bitar, sen kör man de frusna bitarna med lite vatten i mixern/matberedaren istället, får inte riktigt lika god konsistens som färsk med isbitar, men funkar bra det med. Tror att denna dryck kommer att bli en livräddare för mig i sommar, smakar nästan som de melonslush (eller vad de heter) som man kan köpa ute under sommaren.

• eiramis
    Edds skrev 2012-06-24 09:51:28 följande:
    Ja de är illa... De har spridit sig bara nu på morgonen så nu åker jag kn och ber om något som hjälper, finns ju inte ens ett apotek öppet och det blir vars värre
    Usch, hoppas att du kan få något som hjälper.

Själv har jag inte heller någon vidare dag. Vi bestämde oss för att ha en liten myskväll igår och käka räkor med olika såser att doppa dom i. Tror jag fick en dålig räka för några timmar senare bestämde sig allt för att komma ut fortare än kvickt. Så idag känner jag mig rätt avslagen. *suck* Vart inte någon särskilt mysig kväll.
  • eiramis

Här är en till som är överkänslig mot myggbett och jag har varit inne på akuten för två myggbett en gång.
    Det var i november och min handled blev uppsvullen och öm, fattade inte vad det var. Men läkaren hittad två små stick i det svullna och konstaterade att allergi kan påverka leden så, kände mig en aning dum och svalde snällt den obligatoriska cortisondrinken och antihistaminerna.

Päron1986: Brukar du få allergimedicin på recept mot myggbetten?

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012