• LöjligaFamiljen

Vi som väntar smått i September 2012

Hittar ingen BF tråd för september så jag startar en. Säg gärna till om det redan finns en..

Själv så plussade jag på Julafton! Vilken julklapp Och har BF 6 September   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-26 08:32
    Länk till BF - Listan :)

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62664695.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 17:39
    www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62688695.html

Bildtråden :)

• Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012
  • Ducky

Jag har en del namn som jag tycker är fina, men sen ska mannen säga sitt också...

Flicknamn: I andranamn vill jag att hon ska heta Sofia som min lillasyster heter. I förstanamn tycker jag Elin och Linnéa är fina namn.

Pojke: Jonathan, Alexander, Andreas eller så blir det något helt annat...

Det är populärt med ovanliga, utländska namn nu. Men jag vill ha något ganska svenskt ( vad som nu är svenskt ), traditionellt namn, men som heller inte är alltför tråkigt och vanligt...

• Mamilla

Jag vill ha en liten Ellen Elvira. Skulle passa bra till min lille Vincent Joakim :)

Härligt att tänka namn :)

• Kaksmulan1

jag har en liten fråga. jag är lite nojjig med maten nu när jag är gravid (uppdaterat mig på livsmedelsverkets hemsida) och det va det här med ägg. tillagat ägg är ju ok, men rått ägg är inte ok. och ikväll åt vi kött och jag orkade inte göra sås så vi tog sån färdig bearnaise sås på tub, sånn kall. och nu till frågan; när man gör bearnaisesås själv på bla smör och ägg så hettar man ju upp allt och äggulorna sjuder med i såsen, alltså tillagade, men i denna kalla såsen står det att den är gjord på rapsolja och äggula (som man gör majonnäs tex) och då borde den vara kallrörd? och ägget fortfarande rått... hänger ni med? så är det ok att äta eller inte

• Choccolat

Hippo: var det i denna tråden du mena att någon fått liknande test som jag.. Starka, för långt gången digital.. Och som väntar tvillingar??? Vem är hon? Fasen vad nipprig jag är...

• LillaPluppen
    Kaksmulan1 skrev 2012-01-06 21:06:06 följande:
    jag har en liten fråga. jag är lite nojjig med maten nu när jag är gravid (uppdaterat mig på livsmedelsverkets hemsida) och det va det här med ägg. tillagat ägg är ju ok, men rått ägg är inte ok. och ikväll åt vi kött och jag orkade inte göra sås så vi tog sån färdig bearnaise sås på tub, sånn kall. och nu till frågan; när man gör bearnaisesås själv på bla smör och ägg så hettar man ju upp allt och äggulorna sjuder med i såsen, alltså tillagade, men i denna kalla såsen står det att den är gjord på rapsolja och äggula (som man gör majonnäs tex) och då borde den vara kallrörd? och ägget fortfarande rått... hänger ni med? så är det ok att äta eller inte
    va jag har läst och hört så är det salmonella läkarna varnar för när det gäller råa ägg. Men i svenska ägg förekommer det extremt sällan tydligen så det står på många kostrådgivningssidor att det är bara att mumsa på så länge äggen är svenska som används=)
  • Frokenpilla

Antar att det är en majonösbas då, men har aldrig hört något om att rått ägg skulle vara någon fara?

Hittade detta:
    Råa ägg eller livsmedel som innehåller råa ägg bör undvikas på grund av potentiell exponering för salmonella. Vissa hemgjord Caesar dressingar, majonnäs, hemgjord glass eller custards och Hollandaise såser kan göras med råa ägg.

Men..risken är väl ändå hyffsat liten?
    Skulle nog noja mer över alla trehundra tillsatsämnen det är i den färdiga beasåsen.

Dessutom litar jag inte på livsmedelsverket...dom har fel i många rekomendationer (som att barn ha ska lättmjölk, margarin etc...) men dom vägrar lyssna till läkare och forskare.
    Jäkla maffia är vad dom är!

Kan man inte få typ salmonella i allt..framförallt av chocklad?

DemonFlört

• StarStruck

Man behöver inte vara så nojlig, alltså, det fanns en tid å alla rekommendationer inte ens fanns och människan har ju uppenbarligen överlevt ändå

• entrea

Usch och fy! jag har haft det värsta migränanfallet genom tiderna... Det började med att jag började sladdar och flimra framför ögonen. Efter ca 10 min kom huvudvärken. det var en fruktansvärd sprängande känsla och jag kunde inte röra mig på 8 timmar.. nu känns det bättre men måste göra långsamma rörelser för att det inte ska göra ont... Hade mkt migrän när jag var gravid med sonen, men det här slog alla rekord... är det någon som ger i fall det finns andra värktabletter än alvedon man kan ta? de hjälpte inte ett dugg nämligen...

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012