Vårväntanochlängtan skrev 2012-10-07 14:09:18 följande:
Pratade med min kusin igår som har varit med om det här med utredningar m.m och hon rekommenderade mig att ta kontakt för UR så snart som möjligt för att fråga i alla fall då det tydligen kan ta upp till ett år innan man får hjälp
Vad har ni för erfarenheter av detta? Tar det verkligen så lång tid?!
Tydligen vill de också att man ska ha tempat/ÄL-testat och allt möjligt annat först. Är mer motiverad en någonsin att ta tag i övervikten i alla fall. De ska inte kunna säga ett knyst om det på utredningen.
Nu kom jag in på utredning direkt pga att jag egentligen ville kolla upp ifall jag hade äl eller inte,då hade det ju inte gått ett år ens. Men är det inte vårdgarantin som gäller? Däremot kan det ju bli rätt långdraget när man väl är i utredningen också har jag fått erfara, vi började i Maj och inte allt för mycket har hänt sen dess mer än lite prover och nu spolning på tisdag.
Jag hade nästan 10 kg:s övervikt när vi började i Maj men de sa ingenting om det faktiskt,vilket jag trodde de skulle göra. De sa faktiskt till och med "ja men du är ju inte så överviktig heller". Tog tag i det dock och har gått ner 9 kg