Jag var 19 när första kom, 1,5 år senare kom nummer två. Vi resonerade som så att varför inte? Vi har aldrig tyckt om att festa osv. Resa kan man göra med barnen och vill man inte det så har våra flyttat hemifrån innan vi är 40 år och då har vi massor av tid till att resa och leva livet på egen hand. När de flesta andra sitter med nyfödda så klara våra barn sig själva hemma så vi kan gå ut och äta, gå på bio, gå på krogen osv. Mitt liv fick en mening när jag fick barn, på ett helt annat sätt. Jag var så redo, jag har alltid känt mig redo.
Alla är olika, alla vill inte festa, resa, utbilda sig osv innan man skaffar barn. Och att man på något sätt skulle vara en bättre förälder som äldre, knappast. Det sitter inte i åldern, det är bara en siffra. Visst är sannolikheten att man skulle vara en mer omogen förälder i ung ålder större men det hänger nog mer på personligheten. Jag har aldrig känt mig som en ung mamma fast att jag fick barn som 19-åring. Jag har precis samma erfarenheter av barn som en som får sitt första när hon är 40 år. Livserfarenhet är en sak men alla är vi på samma ställe när vi för första gången får upp våra älsklingar på bröstet, då är vi alla nybörjare oavsett om vi är 15 eller 40 år.
För oss ger det så mycket glädje att ha barn, det är så mycket mer än alla dom där ytliga sakerna folk som inte har barn pratar om. Och att plugga fast man har barn, det går så bra så du har rätt till dagisplats precis som alla andra. I vår familj är vi en som arbetar och en som studerar, det går alldeles utmärkt bra.
"Att ta tillvara på livet när man är ung", det låter precis som att när man skaffar barn så ska man ha levt färdigt och livet är över. Så är det verkligen inte, det är då livet börjar. Allt det andra är bara ytliga ting, det finns tid för sådant också fast att man har barn. Allt kräver bara lite mer planering, men i gengäld får man så mycket kärlek. Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade barn som ung, det har byggt upp min självkänsla, jag är BRA på att vara mamma. Jag har aldrig varit så säker på någonting förut, jag mår bra av att ha dessa två tokungar rännandes runt benen hela dagarna. De är mina lyckopiller här i livet! Och vi reser, vi äter gott, vi går på bio, vi går ut ibland och vi har det allmänt bra FAST att vi har två barn och är unga :)
Sen kan jag ju tycka att man bör gå klart skolan, skaffa sig ett eget hem och en inkomst innan man medvetet planerar att skaffa barn. För det är rätt viktiga stolpar för att kunna leva ett bra liv. Så är det ju givetvis, och självklart minskar chansen att man har hunnit göra detta om man är väldigt ung. Men har man bara den praktiska biten klar så varför inte som sagt om man känner sig redo?