• gammelsmurf2

Varför skaffade ni barn tidigt?

Hejsan.
    Jag har aldrig förstått varför man skaffar barn ung ( ~24 och neråt).
    Att fråga någon ung förälder rakt ut känns inte riktigt aktuellt, eftersom denne lätt skulle kunna ta det på fel sätt. Jag kritiserar inte, jag undrar bara hur ni resonerade?

Jag tänker främst på två saker. För det första tror jag personligen inte att man blir en så bra förälder man skulle kunna varit om man samlat på sig mer livserfarenhet innan sitt första barn. Dessutom förstår jag inte varför man inte tar till vara på den tiden man har som ung, den frihet man har att kunna resa runt, skaffa sig en utbildning osv. Visst, många unga föräldrar pluggar, men jag kan inte förstå hur det är möjligt. Att ta hand om ett barn verkar ju vara ett heltidsjobb, och då känns det sjukt svårt att samtidigt klara av en utbildning.

Men som sagt, jag kritiserar inte. Undrar bara hur ni resonerade, eftersom jag har svårt att förstå det. Vad missar jag? 

MVH 

• Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?
  • Kvackismamma

Jag tror och hoppas att jag aldrig blir klar med det som finns att uppleva, tror att världen är större och mer spännande än vad någon av oss hinner uppleva. När jag säger klar med festandet och resandet menar jag inte att jag aldrig mer vill resa. Jag älskar att resa, men känner inte behovet av att göra de på ett "barnförbjudet" sätt längre utan delar hellre upplevelserna med min son. Nu är han inte så stor ännu men har svårt att se någonting som jag kommer behöva avstå ifrån, det krävs bara mer planering och större väskor

• principessan

Jag ville inte bli en gammal mamma är väl den största orsaken! Jag älskar barn och är nöjd med mina 2! Är 26 idag och var 23 när jag fick första. Är inte det minsta intresserad av att plugga och strävar efter att jobba mig uppåt/ alternativt ha kvar de uppg på jobbet som jag älskar. Har reset mycket innan barnen. Var iväg 1 år. Skulle kunna tänka mig att göra det igen innan barnen börjar skolan. Barnen hindrar inte mig, de får följa med. Älskar att resa. Festat har jag gjort från 14- 23 så det räcker och inget jag ens lite saknar. Har fast jobb lika så min partner, barnens pappa. Vet inte en orsak till att jag skulle väntat.

• jniee

Jag hade fast jobb sedan ett par år, egen lägenhet, påbörjad universitets utb, var gift och bonusmamma när jag fick min son vid 22. Vi ville dels väldigt gärna skaffa barn men också att åldersskillnaden mellan barnen skulle bli för stor. (Nu är det knappt 3 och 1/2) år. Jag tror livserfarenheten skiljer sig enormt mellan människor och att åldern inte alla gånger har så mycket med den att göra. Det beror helt enkelt på vad vi hunnit uppleva i livet! Mognad behöver ju heller inte ha med åldern att göra.. Det viktigaste när man skaffar barn tycker jag nödvändigtvis inte är åldern utan att man har arbete, boende och en partner som man verkligen vill dela sitt liv med- om man nu inte vill skaffa barn på egen han vill säga. Jag tycker dock inte att folk ska vara varken "för unga" eller "för gamla" när de väljer att bli föräldrar. Men framför allt, att man är beredd att ta det ansvar som ett barn kräver.

• Kaneldoft

Ts vad anser du att du upplevt som vi andra missat då?

• gammelsmurf2
    Kaneldoft skrev 2011-11-24 19:26:20 följande:
    Ts vad anser du att du upplevt som vi andra missat då?
    Ingen aning vad ni missat, men jag vet vad jag hade missat om jag själv skaffat barn när jag var nitton. Du förstår väl att jag inte kan skriva ner allt?
  • gammelsmurf2
    jniee skrev 2011-11-24 19:12:05 följande:
    Jag hade fast jobb sedan ett par år, egen lägenhet, påbörjad universitets utb, var gift och bonusmamma när jag fick min son vid 22. Vi ville dels väldigt gärna skaffa barn men också att åldersskillnaden mellan barnen skulle bli för stor. (Nu är det knappt 3 och 1/2) år. Jag tror livserfarenheten skiljer sig enormt mellan människor och att åldern inte alla gånger har så mycket med den att göra. Det beror helt enkelt på vad vi hunnit uppleva i livet! Mognad behöver ju heller inte ha med åldern att göra.. Det viktigaste när man skaffar barn tycker jag nödvändigtvis inte är åldern utan att man har arbete, boende och en partner som man verkligen vill dela sitt liv med- om man nu inte vill skaffa barn på egen han vill säga. Jag tycker dock inte att folk ska vara varken "för unga" eller "för gamla" när de väljer att bli föräldrar. Men framför allt, att man är beredd att ta det ansvar som ett barn kräver.
    Jo, du har rätt. Åldern spelar antagligen inte så stor roll. Jag tar tillbaka det jag skrev om att unga föräldrar borde bli sämre föräldrar ( förutom ni som verkligen var barn, under 18). 
  • Meria

För att resa runt, festa, vara fri osv måste ju intresset för detta finnas där. Om man inte har intresset? Nej då missar man inget heller... Så jag förstår inte vart du vill komma. Jag fick barn när jag var 22 o 24. Är 27 nu. 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 (,¨)
  • Nathaniels mamma

Jag förstår inte vad det är man missar när man skaffar barn ung ? Resa och upptäcka vill jag jättegärna göra med mitt barn! Sen när min son är 20 så är jag bara 40 och har hur många år på mig som helst att vara "fri".

• Luullis
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 18:59:22 följande:
    Hehe, du hade gjort det mesta innan du fyllde sexton? Du är clueless
    Inte det mesta i livet men det mesta jag ville ha upplevt innan jag bildade familj.
  • Luullis
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:30:00 följande:
    Jo, du har rätt. Åldern spelar antagligen inte så stor roll. Jag tar tillbaka det jag skrev om att unga föräldrar borde bli sämre föräldrar ( förutom ni som verkligen var barn, under 18). 
    Så du menar att jag är en dålig mamma för att jag var under 18 när jag fick barn? Vad grundar du det på?
Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?