• gammelsmurf2

Varför skaffade ni barn tidigt?

Hejsan.
    Jag har aldrig förstått varför man skaffar barn ung ( ~24 och neråt).
    Att fråga någon ung förälder rakt ut känns inte riktigt aktuellt, eftersom denne lätt skulle kunna ta det på fel sätt. Jag kritiserar inte, jag undrar bara hur ni resonerade?

Jag tänker främst på två saker. För det första tror jag personligen inte att man blir en så bra förälder man skulle kunna varit om man samlat på sig mer livserfarenhet innan sitt första barn. Dessutom förstår jag inte varför man inte tar till vara på den tiden man har som ung, den frihet man har att kunna resa runt, skaffa sig en utbildning osv. Visst, många unga föräldrar pluggar, men jag kan inte förstå hur det är möjligt. Att ta hand om ett barn verkar ju vara ett heltidsjobb, och då känns det sjukt svårt att samtidigt klara av en utbildning.

Men som sagt, jag kritiserar inte. Undrar bara hur ni resonerade, eftersom jag har svårt att förstå det. Vad missar jag? 

MVH 

• Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?
  • Lilja7

Jag blev gravid när jag var 24 men det var inte planerat och varken jag eller min kille hade fast jobb men vi båda kände ändå att vi ville ha detta barnet och vi var båda precis klara med våra studier. Jag tycker det är en bra ålder att ha barn i, visst vår ekonomi är inte den bästa i nuläget men vi har ju många år framför oss till att tjäna pengar och rest har vi hunnit med en del under studietiden och vi kommer ju inte sluta resa bara för att vi fått barn utan fortsätta göra sånt som vi hade planerat ändå. Nu tycker jag det är en perfekt ålder att ha barn i, man är varken för ung eller för gammal.

• Nyfiken gul
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:04:22 följande:
    Det känns ju överlag som att många anser att när man har supit och knullat runt i tonåren, varit ett par gånger på charter eller whatever, så har man upplevt det som finns att uppleva. Vad som kvarstår är barn. Jag fattar inte det. Jag tyckte det kändes som att livet började när jag blev myndig (typ) och att det för varje år bara öppnar sig mer och mer möjligheter. Hade jag skaffat barn när jag varit 18-19 hade jag missat så sjukt mycket som jag nu upplevt beträffande folk jag träffat, platser jag sett osv. Jag kan fortfarande uppleva allt vad familjeliv innebär sen, men jag slipper gå runt och ångra att jag aldrig gav mig en chans att vara ung, fri och obegränsad. 
    Men alla är väl olika I guess

Alla är olika ja - jag hade inte mött alla människor jag mött om jag inte fått barn tidigt, jag hade inte sett dessa platser jag varit på om jag inte fått barn,  som mamma har oerhört många möjligheter öppnat sig för mig och vissa chanser har jag fått FÖR ATT jag har barn.

jag har inte stått mitt i det liv jag har om jag inte fått barn tidigt.

Alla är vi olika

Allt är relativt
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mamma till tre busungar

Jag var 23. Inte planerat men väkommet!

Hon är 8,5 år nu. 

• mamma till tre busungar
    mamma till tre busungar skrev 2011-11-24 21:14:19 följande:
    Jag var 23. Inte planerat men väkommet!

Hon är 8,5 år nu. 
    Så svaret är väl att det blev så för att jag blev oplanerat gravid
  • Isalel

Ja jag kan erkänna att ett par år till hade gjort både mig och min förstfödde hade varit nyttigt! Jag skulle precis fylla 20 och hade både då och nu väldigt dålig självbild och självförtroende och har varit på tok för beroende av vad andra tycker. Men tex ekonomiskt och erfarenhetsmässigt så ångrar jag mig inte!

• Empiiis

VI kände oss mogna nog (jag 20, han 24) att sluta med preventivmedel och att om det skulle hända skulle vi behålla barnet. Det hände på 1,5 månad.

Jag har gått igenom väldigt mycket i mitt liv så livserfarenheter har jag så det heter duga.
    Det skulle nog vara min man som är den "unga" föräldren här.

• Isalel

Haha :) kom på att jag inte ens svarade på ts :) jag blev oplanerat gravid (trots prev.medel) och ville inte göra abort. Hade jobb och lägenhet och ansåg att jag och sambon skulle fixa det bra på de resurser vi hade då :)

• Nyfiken gul
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:28:30 följande:
    Ingen aning vad ni missat, men jag vet vad jag hade missat om jag själv skaffat barn när jag var nitton. Du förstår väl att jag inte kan skriva ner allt?
    om man anser att man missar något så skaffar man väl helt enkelt inte barn som ung?

Du har uppenbart valt att göra allt sånt där "man ska" göra och det är ditt val. Vi andra hade inte det behovet eller hade kanske andra slags behov och då valde VI att skaffa barn tidigt.

Enkel logik.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ilshenar

Hej, är ny här på Föräldraliv Skrattande

Själv var jag bara 16 och det hände lite lagom klyschigt av ett engångsligg.
    Det var över huvud taget inte mitt val om hon skulle behålla barnet eller inte. (Men det blev ju bra ändå!)
    Dottern är i dag sju och varken hon eller jag har någon som helst kontakt med mamman,
    som flyttade utomlands strax efter födseln.

När jag var 20-21 blev det tre barn till, som alla var planerade av mig och min tjej (även om vi inte planerade tvillingfödseln!)

Att få sitt första planerade barn vid 20 är väl också ungt, men för mig kändes det aldrig som det eftersom jag hade ett barn sedan tidigare. Det var liksom redan "kört" och jag hade funnit mig tillrätta i föräldrarollen. Dessutom hade alla egentliga problem löst sig. Jag hade hunnit läsa in gymnasiet och jag och flickvännen hade ett bra boende och pålitlig ekonomi (hon = äldre och i egenskap av bra utbildning och fast arbete.)

Nu är jag 23 och tar själv mina första stapplande steg ut i yrkeslivet som lärare Glad

• Cicek

Jag blev gravid när jag var 17 och sambon 16. Abort var inte ett alternativ en enda sekund för mig, inte adoption heller. Är såå glad att vi behöll :) Det var svårt men vi har klarat det jättebra, är fortfarande tillsammans efter 7 år och väntar nr 2. Hade dock inte PLANERAT barn så tidigt. Men den här gången är det planerat, och jag är "bara" 23, sambon 22. Tycker själv att vi är jättebra föräldrar båda två :) Sambon har jobb (högskoleutbildad) och jag pluggar, men vi har definitivt tillräckligt!

Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?