• gammelsmurf2

Varför skaffade ni barn tidigt?

Hejsan.
    Jag har aldrig förstått varför man skaffar barn ung ( ~24 och neråt).
    Att fråga någon ung förälder rakt ut känns inte riktigt aktuellt, eftersom denne lätt skulle kunna ta det på fel sätt. Jag kritiserar inte, jag undrar bara hur ni resonerade?

Jag tänker främst på två saker. För det första tror jag personligen inte att man blir en så bra förälder man skulle kunna varit om man samlat på sig mer livserfarenhet innan sitt första barn. Dessutom förstår jag inte varför man inte tar till vara på den tiden man har som ung, den frihet man har att kunna resa runt, skaffa sig en utbildning osv. Visst, många unga föräldrar pluggar, men jag kan inte förstå hur det är möjligt. Att ta hand om ett barn verkar ju vara ett heltidsjobb, och då känns det sjukt svårt att samtidigt klara av en utbildning.

Men som sagt, jag kritiserar inte. Undrar bara hur ni resonerade, eftersom jag har svårt att förstå det. Vad missar jag? 

MVH 

• Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?
  • Luullis

Angående utbildning, jag har studerat på heltid på distans när jag haft två barn och ska nu börja igen, mitt minsta är 2 månader och avbrottet var enbart pga flytt till annan kommun. Studier på gymnasienivå samtidigt som man har flera barn hemma är för mig inga problem. Dock väntar jag i tre år innan jag börjar på högskola för vidareutbildning eftersom att jag inte tycker att en ettåring har något att göra på förskolan. När han är 3 år så tänker jag plugga på distans så han bara behöver gå några timmar om dagen. Distans även för att dom äldre barnen inte ska behöva gå på fritids efter skolan utan kan komma hem direkt. Familjen går före helt enkelt. Studierna kan förläggas när dom är borta och kvällstid så det kommer att fungera.

• Furstinna

Min sambo ville hemskt gärna ha barn men jag va lite tveksam men när jag blev gravid var det självklart att behålla. Hade förhållande, boende, fast jobb och god ekonomi så fanns ingen anledning att göra abort.

Det va för mig en bra ålder att skaffa barn i och jag va trotsallt 20 så jag hade fötterna på jorden och den erfarenhet som krävs för att ta hand om ett barn. Och det man inte redan kan det lär man sig snabbt. Förstagångsmamma är man även om man är 35.. Ser ingen skillnad 

• LinnyUK

Alla är vi olika och mognar vid olika åldrar. Det finns gott om 25 +are som härjar på krogen och inte alls skulle vara bra föräldrar bara för att de är äldre. 

Många väljer att inte skaffa barn för än de är 30 till och med 35+! "Olyckor" händer men väljer man att skaffa barn så gör man väl ett moget och förhoppningsvis genomtänkt beslut, vare sig man är 18 eller 28.

Själv fick jag barn när jag var 21. 

• Tealhawk

Jag är 20 och kan ärligt säga att graviditeten inte var planerad. Killen letade heltidsjobb som en galning just då och jag hade just sökt in till högskola när vi fick veta. De egentliga planerna var att vi skulle börja försöka med barn lagom till jag plockat ut min examen om sisådär 3-4 år, men nu blev det inte så. Ingen katastrof. Vi har varit väldigt säkra på att detta är rätt person att skaffa familj med ända sedan vi blev tillsammans. :)

Angående alla grejer som man tydligen ska "missa" när man skaffar barn tidigt har jag redan klarat av. Har varit utomlands både med familjen och själv. Tycker inte det var så himla speciellt och var mest rädd att bli smittad av typ herpes eller hepatit när jag var med kompisarna. Har gjort min beskärda del på fest- och droghållet samt klantat till ett antal mer och mindre seriösa förhållanden. Så jag känner mig ganska klar på den biten.

Visst kommer jag försöka ta mig tid att träffa vänner och så, men kommer inte sakna "ungdomslivet" speciellt mycket även om det var kul och en erfarenhet jag inte skulle vilja vara utan.

• gobbledigook

Jag förstår inte varför man inte skulle klara av att studera när man har barn!? Pluggar gör man ju när den andra föräldern är föräldraledig och/eller när barnet går på förskola. Varför skulle det vara svårare än att jobba?

• gammelsmurf2
    Luullis skrev 2011-11-24 18:42:03 följande:
    Jag blev gravid när jag var 16.
    Innan dess hade jag väl gjort det mesta. Rest en del, supit skallen av mig för många gånger, testat det ena och det andra, festat som en galning, haft lite olika jobb och hoppat av skolan. Sen hittade jag en underbar man(äldre än mig, med jobb, bostad, bil osv) och jag råkade bli gravid. Det var ingen panik och det kändes helt rätt. Jag har/håller på under mina mammaledigheter(är 21 år och har nu tre barn) studerat upp min gymnasiekompetens och ska söka in på högskolan när min minsta är 3 år. Vad hade blivit annorlunda om jag inte fått barn? Troligtvis hade jag fortsatt ta olika skitjobb här och där, supit lite mer,  umgåtts med lika mycket fel folk som innan jag träffade min sambo och troligtvis inte blivit någonting. När jag blev gravid mognade jag till ordentligt och har nu hittat mig själv och den jag vill vara. Det hade jag säkert gjort ändå, men med betydligt fler misstag i bagaget än vad jag har nu.
    Hehe, du hade gjort det mesta innan du fyllde sexton? Du är clueless
  • gammelsmurf2

Det känns ju överlag som att många anser att när man har supit och knullat runt i tonåren, varit ett par gånger på charter eller whatever, så har man upplevt det som finns att uppleva. Vad som kvarstår är barn. Jag fattar inte det. Jag tyckte det kändes som att livet började när jag blev myndig (typ) och att det för varje år bara öppnar sig mer och mer möjligheter. Hade jag skaffat barn när jag varit 18-19 hade jag missat så sjukt mycket som jag nu upplevt beträffande folk jag träffat, platser jag sett osv. Jag kan fortfarande uppleva allt vad familjeliv innebär sen, men jag slipper gå runt och ångra att jag aldrig gav mig en chans att vara ung, fri och obegränsad. 
    Men alla är väl olika I guess

• Kya
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:04:22 följande:
    Det känns ju överlag som att många anser att när man har supit och knullat runt i tonåren, varit ett par gånger på charter eller whatever, så har man upplevt det som finns att uppleva. Vad som kvarstår är barn. Jag fattar inte det. Jag tyckte det kändes som att livet började när jag blev myndig (typ) och att det för varje år bara öppnar sig mer och mer möjligheter. Hade jag skaffat barn när jag varit 18-19 hade jag missat så sjukt mycket som jag nu upplevt beträffande folk jag träffat, platser jag sett osv. Jag kan fortfarande uppleva allt vad familjeliv innebär sen, men jag slipper gå runt och ångra att jag aldrig gav mig en chans att vara ung, fri och obegränsad. 
    Men alla är väl olika I guess

och vad säger att man som ung förälder inte kan uppleva det du pratar om? om man måste vara barnfri för att uppleva det, så kommer vi ju faktiskt vara unga fortfarande när våra barn vuxit upp själva och flyttat hemifrån. jag kommer vara runt 40 då. jösses, då har bara halva livet gått.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Kaneldoft

Jag fick vår äldsta när jag var 18 idag har vi 3 barn och för oss kändes det bra. Jag har pluggat och vi har bra ekonomi och reser mycket med våra barn.. Jag kan inte på nåt sätt känna att jag velat haft det annorlunda och jag är 24 idag och stormtrivs med mitt liv trots att jag blev mammaa ung

• Trollet 84

För det första vill jag säga att rent fysiskt är kroppen gjord för att skaffa barn mellan 18 - 25 år, därefter avtar fertiliteten, det är större risk för fel mm.

Sen blir jag så trött på alla som säger till unga människor som vill skaffa barn att de bör resa, leva etc etc. Alla vill inte resa jorden runt, alla vill inte plugga i 4 år... Alla är olika och det finns igen form som alla ska stöpas i.

Jag fick mitt första barn när jag var 24 år och jag hade då varit tillsammans med min sambo i 7 år och längtat efter barn länge, vi bodde bra och hade stabila jobb. Nu är jag två-barns mamma och jag tror att vi är lika bra föräldrar som vilka andra som helst.

Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?