gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 18:17:02 följande:
Hejsan.
Jag har aldrig förstått varför man skaffar barn ung ( ~24 och neråt).
Att fråga någon ung förälder rakt ut känns inte riktigt aktuellt, eftersom denne lätt skulle kunna ta det på fel sätt. Jag kritiserar inte, jag undrar bara hur ni resonerade?
Jag tänker främst på två saker. För det första tror jag personligen inte att man blir en så bra förälder man skulle kunna varit om man samlat på sig mer livserfarenhet innan sitt första barn. Dessutom förstår jag inte varför man inte tar till vara på den tiden man har som ung, den frihet man har att kunna resa runt, skaffa sig en utbildning osv. Visst, många unga föräldrar pluggar, men jag kan inte förstå hur det är möjligt. Att ta hand om ett barn verkar ju vara ett heltidsjobb, och då känns det sjukt svårt att samtidigt klara av en utbildning.
Men som sagt, jag kritiserar inte. Undrar bara hur ni resonerade, eftersom jag har svårt att förstå det. Vad missar jag?
MVH
Men oj vad trött man blir av att läsa om såna här trådar alltså! När ska fördomar om unga mammor försvinna undrar jag? Dessutom så kallar du 24 och neråt för ung mamma, vilket jag inte tycker är speciellt ungt.
Jag är 23 år och jag blev gravid när jag var 22. Vill du alltså veta hur jag resonerade? Varför vill du veta det? Vad får du ut av det?
Det första argumentet som du tar upp är att du inte tror att kvinnor under 24 år har hunnit samla på sig livserfarenheter. Vad vet du om det? Själv hade jag hunnit med att både gå ur gymnasiet, hunnit jobba och rest till andra sidan jordklotet - flera gånger. Dessutom kände jag att jag hade festat klart så att säga och var klar med den biten. Vad gäller min övriga livserfarenhet så vet jag att jag har en hel del av den varan. Jag tycker nog det är du själv som borde samla lite mer livserfarenhet om du går runt och har dessa frågor som du har.
Sedan har du argument nummer två, att du tycker att man ska ta vara på tiden som ung. Jag själv tycker att man ska ta vara på att man kan få barn medan man är ung.
Jag tycker att samhället går mot fel håll. Samhället och personer som du anser att man ska läsa på högskolan tills man är sådär 25-30 år. Sedan ska man jobba i några år, köpa hus och hinna resa i världen. När hade du tänkt att skaffa barn egentligen? 50+? Hoppas att du hinner med alla "måsten" först innan du kommer i klimakteriet!