Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Alyssa skrev 2012-01-04 15:23:52 följande:
    De två mest fertila dagarna är dagen FÖRE äl och dagen för ÄL inte ÄL dagen och dagen efter ÄL så varför ska man då hålla på att testa fram tills att testen visar negativt och DÅ köra på? 

Svara på denna fråga då, du får positivt på testet och ägget släpper 24h efter stegringen och du istället koncentrerar dig på att kolla att det är negativt så hinner du ju missa ÄL pga det.
    Du kan ju inte mena på allvar att ägget släpper 24-38h EFTER att man fått negativt på stickan? Alla faktasidor och vad jag har fått lära mig på min utbildning så släpper ägget 24h efter stegringen inte 24h efter stegringen gått ner.

Eller har jag missförstått dig nu?  
    så längre man har en hormontopp så släpper inte ägget, det är först när hormontoppen har dalat som ägget är släppt.
    Det är ju inte så att jag inväntar negativt resultat.. det tror jag ingen här gör, och fertil är man inte förrän äggert har lossat men man har störst chans att bli gravid de dagar du säger om man nu ska märka ord

Ägget släpper när hormontoppen släpper men man kan ju aldrig säga säkert när det sker om man inte är uppkopplad mot någon slags apparat -som jag inte tror existerar- som talar om när nivåerna börjar sänkas.
  • slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-04 15:43:28 följande:
    Det är just det jag säger att man ska göra, ha sex dagen och dagen efter positivt utslag. Det är de två mest fertila dagarna. Fokusera på sexet istället för på stickorna.

Jag har gått hos fertillitetsläkare i massor så jag vet vad de säger om detta. 
    öö jag med men uppenbarligen säger inte våra läkare samma saker.. finns många åsikter i ämnet.
  • slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-04 15:47:10 följande:
    LH frisätts från hypotalamus när det är dags för ägget att släppa. Det är en signal till äggstocken att släppa ägget, det finns ingen fakta på att ägget släpper när LH sjunker. I mina läroböcker står det att, LH stegringen är en signal till äggstocken att ägget ska släppas.
    källa på det

Nää jag bara skojar.. i mina fysiologiböcker står det att när LH inte längre kan mätas i urinet så har ägget släppt, detta kan man spåra genom ett urinprov. Det vanligaste är ett sk ägglossningstest där man kan se att hormonstegringen vänder... eller nåt sånt.. Iaf var det vad jag skrev på tentafrågan och fick VG på så jag litar på att det är rätt också.

I vilket fall... så gör vi alla på olika vis och vill man ägglossningstesta hela månaden för att lära känna sin cykel så är väl det okej???
  • slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-04 16:02:40 följande:
    Alyssa skrev 2012-01-04 15:47:10 följande:
    LH frisätts från hypotalamus när det är dags för ägget att släppa. Det är en signal till äggstocken att släppa ägget, det finns ingen fakta på att ägget släpper när LH sjunker. I mina läroböcker står det att, LH stegringen är en signal till äggstocken att ägget ska släppas.
    Sorry hypofysen ska det vara.
    tänkte inte ens på det när jag läste det.. tog för givet att det var den du talade om.... så lustigt när man är helt inställd på vad ämnet är att man inte ens märker felskrivningar..tyvärr är inte lärare lika "luddiga" när de läser tentor Huvudsaken att VI begriper det iaf...

För att återgå till vad tråden egentligen handlar om tester.... var är alla tester brudar!?!??!
  • slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-04 16:08:46 följande:
    Ja det är klart att ägget släppt när man inte längre kan mäta LH. Det är alldeles rätt men det säger fortfarande inte att ägget släpper bara när LH väl sjunker? Det kan ju släppt dagen efter stegringen men att du fortfarande får positivt dagen efter första stegringen. Hänger du med i vad jag försöker säga? 

Har jag sagt att man INTE får testa???
    Tycker bara att det är bättre att lägga krutet på sex istället för att stirra på tester. 
    breor väl på hur man gör barn också.. vi gör inte ens barn genom att sexa... då är det viktigt att lägga krutet på att testa i tid o otid ....och i all ära så är vi många härinne som faktiskt tycker det är både roligt och spännande att testa för att lära känna sin cykel och ha lite extra koll.

Lägga krutet på att ha sex kan också ställa till det mycket eftersom det ger en viss prestationsångest - som de flesta redan har när man ska göra barn-
  • slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-04 16:17:35 följande:
    Ja vi sexar inte heller, vi kör insemination. Har fått order att inseminera från positivt utslag och ca tre dagar framåt.
    vi har fått order att inseminera tre dagar FÖRE positivt utslag... funderar fortfarande på hur man gör detObestämd
    och så så många gånger vi/ha fixar det fram tills tre dagar efter.... har gått så där eftersom han fixar max varannan dag.
  • slemtorsk i din bralla

öhumm.... testomanen gjorde ett test nu på eftermiddagen också.. så klart

Och det ser helskummt ut. först var jag helt säker på att mina test-skadade ögon såg en svag skugga... nu ser jag tydligt en skugga.. fast inte i form av ett streck utan över halva stickan.. alltså från det blåa området där man håller och till stället där teststrecket ska vara ungefär så är testet mörkare, inte rosa, inte den där svagt gula färgen det får av för mycket urin... utan grått!?!?!?

Känns som det testet inte mår riktigt bra va?

• slemtorsk i din bralla
    LindaMagnusson skrev 2012-01-04 16:30:10 följande:
    Bild?
    det går inte att fånga riktigt.. det är ju som halva testet blivit svagt missfärgat och "kanten" för missfärgningern går ungefär där ett positivt streck skulle sitta... helskumt..Väldigt ljuuuust grått.. nätt o jämt att man ser det men när testet ligger en bit bort blir det en ganska skarp kant vid test-strecksområdet, det var det som fick mig att kika en extra gång.

Det är ju ett negativt test, men något tjall är det på det helt klart...
  • slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-04 16:41:42 följande:
    Men shit vad konstigt! Hur ska man kunna veta när 3 dagar före ÄL är då? Hm... Konstigt att läkare säger så olika.
    SmoochiePoo skrev 2012-01-04 16:22:41 följande:
    Jo tyckte det var konstigt med, men ägglossningen kändes så väl med molvärken så jag är bombsäker på att den var på söndagen och genom tempen så känns det som det stämmer Solig Nu hoppas jag vårt sexande denna månad leder till något med! 
    Jo känner det med, jag kör med ÄL test när det börjar närma sig och att som nu se att även tempen gått upp och i princip verifierar det jag trott känns underbart! Jag har gjort mitt för att få till det nu, karln har gjort sitt. Nu äre upp till killarna och hitta rätt med Skrattande 
    Åh lycka till nu då!!
    den primära orsaken är ju att mannens spermier -när vi väl får ur några- är slöa.... så de hade en tes att de hinner simma uppåt om vi är lite tidiga ute *S*

vi gör väl vårat bästa i väntan på nästa ivf-försök
  • slemtorsk i din bralla
    Radioactiive skrev 2012-01-04 16:59:03 följande:
    Kvällens skörd, rätt neg....
    eller ser någon något annat?

mmmm tyvärr... jag försökte trixa lite med det men hittade inget då heller

Vad tycker du om mina för kvällen då... tagna INNAN testet flippade och blev konstigt...
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester