Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Zelmilainen skrev 2012-01-05 17:37:35 följande:
    hur tidigt kan man se nåt på ul? 
    vet inte du det

Man kan se en gulesäck och se att den "innehåller" något ganska tidigt men att fastställa graviditet med vaginalt ultraljud kan man vanligtvis inte göra före vecka 7-8

Ett hjärta kan man ofta se även så tidigt men det är inte alltid och bara för att man inte ser ett hjärta så tidigt så är ju inte loppet kört.

Rutinultrat görs någon gång mellan v 15 och 20, före det är det svårt att få ett ultraljud..en del barnmorskekliniker gör vaginalt ultraljud redan vid inskrivningen men det är ju först runt vecka 10.

jag som går på IVF-kliniken kommer att få ultraljud redan i v 6 och sen i v8 för att säkerställa att det inte är ett  X, vet inte hur det är på andra kliniker men så är det där jag går iaf.
  • slemtorsk i din bralla
    Zelmilainen skrev 2012-01-05 17:45:52 följande:
    frågar an om man inte vet? finns ingen anledning att va spydig när någon undrar

ok, tack för svar vet du hur det är om man har andra sjukdomar som kan innebära ev problem vid graviditet, dvs om man har rätt till senare UL då? jag tex har endometrios och riskerar därför att ev föda för tidigt (när ja väl lyckas bli gravid). 
    Det där hänger ju helt på hur dina läkare ser på saken.. många har ju inga problem alls att vara gravida med endometerios, en del får det betydligt lättare efter graviditet också...

Räknar man med att du har en sk riskgraviditet så får man fler ultraljud men det finns också en del barnmorskor/läkare som är lite rädda att ge för många för man vet för lite om skaderiskerna. Jag tror inte det är någon fara, det finns forskning som säger det, sen vet jag att statens strålningsanstalt (eller vad det nu heter) vid flera tillfällen gått ut med varningar för UL...

Sen beror det på ekonomin i ditt landsting också, men går du hos privat barnmorska kan du betala för extra UL och det kan det ju vara värt om man är orolig.

Om du har risker att föda för tidigt så kommer de att hålla koll på dig och  det finns ju en del att göra om värkarna kommer i gång för tidigt, men det är ju inget ett ultraljud kan tala om eller inte. Även värkarna startar ju på grund av hormonutsöndring och den ser man ju tyvärr inte på ett ultraljud.

Jag gjorde över 30 UL när jag var gravid för övrigt och ut kom en intelligent liten parvel så JAG tror inte det är farligt med många UL.
  • slemtorsk i din bralla
    Stella 78 skrev 2012-01-05 17:48:06 följande:
    Brukar inte lägga mig i larviga diskussioner man kan inte låta bli att berätta min erfarenhet ang hcg. Jag har tagit blodprov från dag 9 efter äl vid 4 tillfällen varav ena gångerna blev det en fullföljd graviditet. Jag lämnade blodprov med 24 timmars mellanrum. Då ville de att det skulle stiga med ca 30%. När det steg m 22% så ansågs det också normalt men de gångerna slutade det m mf. När dottern sen kom till så ökade deti början med en hel del mer än 30% och den gången gick det vägen.
    och genast blev diskussionen mindre larvig

Tack, precis vad jag försökte framföra tidigare att det kommer ju stärkas för varje dygn även om det inte dubblas.
  • slemtorsk i din bralla
    Zelmilainen skrev 2012-01-05 17:55:51 följande:
    endometriosen sägs ju må som bäst under och efter en graviditet, det är just att bli gravid som kan va svårt (ja blev gravid, men fick mf i v.5). men har läst nånstans att man riskerar att födas för tidigt. både ja och min bror e för tidigt födda med (dock bara 3 veckor men iaf). så en viss oro för just det finns ju.

vet du va d kan kosta ungefär om man väljer att göra UL privat? antingen för att man e nyfiken på vem som gömmer sig därinne eller tex för att man e orolig (tror dock att kostnaden e densamma oavsett).

hehe, ja har en nära vän som fick föda fram sin dotter pga för tidiga värkar/vattenavgång, i vecka 21. barnet klarade sig ej... så ja har d i bakhuvudet med, men ja tenderar att analysera för mkt, haha. 
    det är väl olika från ställe till ställe... jag gick på barnmorskegruppen i Göteborg när jag väntade lillen..eller..ja han är ju 7,5 nu, men då kostade ett könsultra 400 spänn och det lär ju ha gått upp liksom.

Kollade deras sida nu och där står det 600 för RUL, när jg gick där fick jag åka till Mölndal (där jag bodde) för att göra Rutinultrat....

Skulle tro att det ligger där någonstans men som sagt, de flesta kliniker ger ett vaginalt vid inskrivningen, jag fick ett "vanligt" just där minns jag för läkaren ansåg att det var lättare för mig att se.

Tror att det bästa är att skriva in sig på en privat barnmorskemottagning (det kostar inget om de är anslutna till landstinget vilket de flesta är) - där är de oftast väldigt mycket mer positiva till extra ultraljud eftersom de över lag har mer tid till sina patienter och därför hinner de även lyssna på oro som man har.
  • slemtorsk i din bralla
    Zelmilainen skrev 2012-01-05 18:03:33 följande:
    ok, ska kolla upp vart d finns närmast mig. tack för hjälpen.
    vassego

Antar att du inte bor nära Göteborg... Mamma Mia har väl kliniker lite över hela landet, de har gott rykte vet jag.
  • slemtorsk i din bralla
    veronica78 skrev 2012-01-05 18:11:33 följande:
    Jag säger ett svagt jo...
    WHAT!??!?! Nääääe... *skrattar nervöst och börjar klia mig i huvudet* jag kör med förnekelse och negativ attityd från nu så det får du allt peka ut
  • slemtorsk i din bralla

haha. det är så roligt det här att en del ser något men andra inte.....det är ju DET som är det roliga med denna tråden tycker jag

bara att vänta......och hålla tummarna..

LillaPluppen skrev 2012-01-05 18:17:10 följande:
    jag ser faktiskt ingenting, men hoppas såklart att jag har fel!
    det är helt okej
  • slemtorsk i din bralla
    veronica78 skrev 2012-01-05 18:28:36 följande:
    Hoppas verkligen du har ett plus nu! Jag tycker ju att det finns nåt svagt där... jag brukar inte ha fel, o framförallt, jag gillar inte att ha fel! 
    inte jag heller... (om nu någon hade missat det *ASG*)

*alltså jag gillar inte att ha fel om det var någon som inte hängde med där*
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester