• Skrutt 83

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Hej tjejer!

Här är en tråd för alla oss som behöver hjälp att analysera svaga och tvivelaktiga graviditetstest samt för oss som tycker om att analysera andras! En tråd som kan hjälpa till med ett par extra ögon när man behöver det som mest, för barnlängtan och ett antal försök i bagaget kan ju göra att man ser streck som inte ens finns för att man så gärna vill att det ska vara där!

Så släng in bilder på era test så hjälps vi åt att analysera och hoppas!

ÄNTLIGEN är älskade lilla Melvin här!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 10:03
    Här är en länk till BIM-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m63199969.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-08 09:21
    Länk till "plustråden":

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m64471095.html
  • Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
  • JWoo
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-10 22:03:56 följande:
    blev positiva och försvann??

Hur menar du då?? Blev det ett plus/två streck men det försvann innan tiden gått ut??
    Ja, det blev starkt positivt (plus) och efter 15-16 sekunder så blev det svagare och svagare....
  • slemtorsk i din bralla
    Lufsan skrev 2011-10-10 22:10:58 följande:
    Va? Hur menar du? Jag har fått fem varav fyra stycken innan vecka 6 och blev erbjuden utredning efter mitt tredje. Gå till en annan läkare. 
    Lycka till! 
    wow.. det var bra jobbat eller.. ska inte sätta en glad gubbe i samband med missfall.. men här vet jag att de utreder inte om det inte är "senare" missfall... för de hinner inte, man kan tjata till sig om man är duktig på att tjöta men det är svårt
  • Lindis1974

Men får hjälp även om missfallen är före v 8. I alla fall här i Uppsala.
    Jag har haft både utomkved och missfall i v 7. Ingen tvekan om att jag skulle få hjälp.

• Lufsan
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-10 22:11:57 följande:
    tidiga missfall, före v 8 får man vanligtvis ingen "hjälp" med eftersom de är så vanlig.. man brukar säga att 30% av alla graviditeter slutar i sk tidigt missfall och de allra flesta vet inte ens om att de varit gravida så missfallet inträffar i 4:e veckan innan man ens hunnit testa många gånger (skulle ju aldrig ske här på FL hehe)

Det är JÄTTEVANLIGT med tidiga missfall och även om det är tungt för oss när det händer så finns det ju ingen möjlighet att vården skulle ha tid och resurser att hjälpa och utreda alla som råkar ut för det.. MEN om du och din kille/man försökt att bli gravida längre än ett år utan framgång har ni rätt till en utredning, eller om ni fått 3 missfall på raken som är efter v 8-9  men det måste man BE om och efterfråga
    Tyvärr så stämmer det inte, får man tre missfall på raken så får man hjälp. Det sa dom på sös till mig. Sen sa dom att jag antagligen inte behövde göra utredningen för att det är helt normalt. Men man ska få utredning om man vill. 
    En dag i sänder.
  • slemtorsk i din bralla
    JWoo skrev 2011-10-10 22:12:12 följande:
    Ja, det blev starkt positivt (plus) och efter 15-16 sekunder så blev det svagare och svagare....
    så det försvann innan tiden gått ut...??? Tyvärr.. då är det inte positivt.... för färgen vandrar över rutan och kan framkalla ett plus.. kravet för att vara positivt är att det ska stanna kvar och finnas där när tiden har gått ut... sen är det CB antar jag??? och de är ju tyvärr ökända för sina falska plus

Men du ska ABSOLUT uppsöka läkare och kolla upp... det är ju inte omöjligt att du ÄR gravid iaf.. men om testet inte satte sig och fanns där inom tidsramen så tyvärr......
  • slemtorsk i din bralla
    Lufsan skrev 2011-10-10 22:14:27 följande:
    Tyvärr så stämmer det inte, får man tre missfall på raken så får man hjälp. Det sa dom på sös till mig. Sen sa dom att jag antagligen inte behövde göra utredningen för att det är helt normalt. Men man ska få utredning om man vill. 
    inte i Västra Götaland.. här krävs det utomkveds och/eller upprepade missfall efter v 8-9...
  • Lufsan
    tidiga missfall, före v 8 får man vanligtvis ingen "hjälp" med eftersom de är så vanlig.. man brukar säga att 30% av alla graviditeter slutar i sk tidigt missfall och de allra flesta vet inte ens om att de varit gravida så missfallet inträffar i 4:e veckan innan man ens hunnit testa många gånger (skulle ju aldrig ske här på FL hehe)

Det är JÄTTEVANLIGT med tidiga missfall och även om det är tungt för oss när det händer så finns det ju ingen möjlighet att vården skulle ha tid och resurser att hjälpa och utreda alla som råkar ut för det.. MEN om du och din kille/man försökt att bli gravida längre än ett år utan framgång har ni rätt till en utredning, eller om ni fått 3 missfall på raken som är efter v 8-9  men det måste man BE om och efterfråga
    sorry såg nu. att du tog upp det.Tyst
    En dag i sänder.
  • JWoo

Vi har försökt i nästan ett år och missfallen var efter v8 eller ja, jag började blöda då men det hade tydligen varit dött i flera veckor....
  • slemtorsk i din bralla
    JWoo skrev 2011-10-10 22:15:28 följande:
    Vi har försökt i nästan ett år och missfallen var efter v8 eller ja, jag började blöda då men det hade tydligen varit dött i flera veckor....
    men då ska du ju ändå se till att få en utredning !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det har man rätt till efter ett års försökande...

Men kontakta läkaren i morgon och ta upp allt detta med denne och se till att få en remiss för utredning. Om du nu inte är gravid så lär du och din kille utredas då så kan man se om man kan hjälpa er.
  • Lindis1974

Fast det låter jätteskumt. Min kusin bor i Göteborg. Hon fick hjälp nu efter sitt tredje missfall. Alla skedde innan v 8. Två av dem kom all ut men ett behövde hon hjälp med. Hon gör nu utredning.

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester