• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Anova
    YokohamaNr2 skrev 2011-09-06 14:30:52 följande:
    Också född -75 och vi hade inte kebabgryta eller pizza men något som hette Ryssröra, som var någon konstig köttgryta med ris. Detta var gymnasiet dock så en nymodighet

Annrs minns jag från lågstadiet leverbiffarna med lingonsylt och lappskojsen. Mumma, det var nästan pinsamt att erkänna att man tyckte om leverbiffarna för det skulle man ju tycka var asäckligt men det var det ju inte alls

Ryssröra hade vi också.. Var en av favoriträtterna på lågstadiet. Ryssröra i pitabröd.
  • PetraK

TACK Wlv! Jag blir nästan lite tårögd ;)!

• sallybuse
    fjonkan skrev 2011-09-06 14:34:40 följande:
    Älskade lapskojsen men så är jag uråldrig också:)

Ja lappkojsen kan jag fortfarande komma ihåg.Fast de är ca 35år sen jag gick ur skolan.Vilka minnen man har.Kommer till och med ihåg vad vi kallade den ena matanten.  ( Baloo) 
  • k girl
    Anova skrev 2011-09-06 14:33:38 följande:

Berodde det på okunskap? 

man kan ju bli "förgiftad".. Jag har inte ätit potatisbullar sedan jag gick ut gymnasiet.  
    Jag skulle ha mjölkfri kost. De buntade ihop mig med glutenallergikern och de två muslimerna i skolan. Jag fick köttsoppa ett par-tre gånger i veckan. Har först börjat om att äta köttsoppa nu, tjugo år senare.
  • Emmi27

Jag älskade den panerade fisken och såsen man fick till. Sen älskade jag pannkakorna fast att de var sladdriga. Och lapskojs.

• Anova
    k girl skrev 2011-09-06 14:47:48 följande:
    Jag skulle ha mjölkfri kost. De buntade ihop mig med glutenallergikern och de två muslimerna i skolan. Jag fick köttsoppa ett par-tre gånger i veckan. Har först börjat om att äta köttsoppa nu, tjugo år senare.

Vilken okunskap i specialkost det var på den tiden. (visst är du född -77? har för mig det.. ja är ju ett år yngre).

• UmmAlina

Jag minns att kebabgrytan var jättegod! Är det ingen som har recept på den?

Köttfärssås med spaghettin var också god.  

Jag tyckte bara om maten från låg,mellan och högstadiet. Gymnasiet var ingen höjdare  

• NenneLo

Nu är jag visserligen bara 23 år gammal och minns maten mycket väl. I lågstadiet - mellanstadiet var min favorit potatisbullar, kebabgryta, kinagryta, pizza och blodpudding.

På högstadiet var min favoriträtt tortellini, pizza.

På gymnasiet älskade jag kycklingfilén, chicken nuggets, pizza och vårrullar!  

• fjonkan
    sallybuse skrev 2011-09-06 14:46:25 följande:
    Ja lappkojsen kan jag fortfarande komma ihåg.Fast de är ca 35år sen jag gick ur skolan.Vilka minnen man har.Kommer till och med ihåg vad vi kallade den ena matanten.  ( Baloo) 
    Jag brukar göra den hemma ibland och alla barnen älskar det. Förstår inte varför den inte finns längre.
  • Lenora

Jag har nog alltid varit kräsen och var inte förtjust i skolmaten med ett undantag för ugnspannkakan. Konsistensen var helt fel, kompakt och gummiaktig, men den var urgod!

Salladsbuffeen på gymnasiet var en riktig höjdare, många olika sorters sallad och ett par olika goda dressingar att välja på. Tyvärr räckte det aldrig till alla så det vara bara om man hade tidig lunch som man fick sallad. 

Svar på tråden Minns ni skolmaten?