• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Hypnotica
    Mollz skrev 2011-09-06 16:38:44 följande:
    Hahahaha, fick samma här fast med morötter.. Kommer aldrig glömma "korvstroganoffen", där de tagit morotsbitar i samma form som korven istället..
    Under min gymnasietid fick de som inte åt kött sojakorv VARJE JÄVLA DAG.
  • UmmAlina
    Blgebo skrev 2011-09-06 16:38:53 följande:
    Kebabgrytan och pastan med ost och skinksås var två av höjdarna Båda rätterna tillagas nu här hemma, och jag tycker de smakar rätt lika skolans....

Sedan hade vi mkt vitkål som sallad. Vitkål med lingonsylt, vitkål med krossad ananas, vitkålsklyftor, pizzasallad...

Kan du inte dela med dig av recepten?
  • Zixi

Från låg, mellan och högstadiet har jag tyvärr inte ett enda positivt matminne från skolan. Det bästa var ris med piffi allkrydda (eller vad den hette) och det säger en hel del... Jag var över 20 när jag äntligen klarade av att äta kokt potatis igen.

I gymnasiet fick vi välja mellan vanlig mat och vegetarisk, det fanns salladsbord och maten var betydligt bättre.

Favoriterna var panerad torsk (brukade strunta i alla tillbehör och bara lasta tallriken full av fisk), vegetariskt pizza (sån där med tjock botten) och soppa för då fick man ta hur många brödskalkar man ville (vilket andra aldrig gjorde) och jag älskade det brödet! Vårrullar med ris gillade jag oxå (de vegetariska)

Från förskolan saknar jag Solskenspaj   Det var köttfärs med potatismos på som gratinerades i ugnen och serverades med ketchup.

Lapskojs som några av er skriver om har jag aldrig blivit serverad (är skåning)

2010-07-20 3040/50
  • GulTussilago

Har inga trevliga minnen alls av skolmaten. Det enda som jag tyckte var någorlunda ätbart var pyttipannan (som var ihjälpepprad men trots det inte det minsta smakrik) samt höns, ris och currysås.
    Allt annat var mer eller mindre blä!
    Det fanns bara ett alternativ och vi fick inte ta maten själva

I högstadiet åt jag mat ett par gånger, sen skippade jag det.
    I gymnasiet kändes det bättre, det var trevligare lokal och trevligare klasskamrater. Maten kändes något bättre (och man fick ta själv!)

Dock har jag jobbat lite i skolan nu senaste året, och jag är positivt överraskad av maten! Nu är den ju ganska god!
    De får till och med  riktigt potatismos! Och tre rätter att välja mellan (inkl ett vegetariskt alternativ som vem som helst får ta av. När jag gick i gymnasiet kunde man välja det, men då terminsvis)

• UmmAlina
    Princess84 skrev 2011-09-06 16:56:04 följande:
    Pasta med någon gul sås. Så underbart god!
    Minns jag rätt så var pastan i såsen, så såsen var inget tillbehör. Vet någon vad den rätten kallas? Jag saknar den.

Är det inte pasta med skinksåsen du tänker på?
    Eller kanske makaronipudding/låda 
Svar på tråden Minns ni skolmaten?