Inlägg från: Lenora |Visa alla inlägg
  • Lenora

Minns ni skolmaten?

Jag har nog alltid varit kräsen och var inte förtjust i skolmaten med ett undantag för ugnspannkakan. Konsistensen var helt fel, kompakt och gummiaktig, men den var urgod!

Salladsbuffeen på gymnasiet var en riktig höjdare, många olika sorters sallad och ett par olika goda dressingar att välja på. Tyvärr räckte det aldrig till alla så det vara bara om man hade tidig lunch som man fick sallad. 

• Lenora
    SweeneyTodd skrev 2011-09-06 18:06:23 följande:
    Fan vad folk klagar. Inser ni hur bra vi har det, som får GRATIS mat? Sverige är ialla fall en av dem få(eller den endaste) landet som serverar gratis skollunch. Var tacksamma.
    Fast det betalas ju av befolkningen hur som helst, bara genom skatter istället för pengar direkt från barnfamiljerna.

Personligen betalar jag hellre till och med lite extra för att min dotter ska få bra, näringsrik och god mat till lunch eller skickar med en god lunchbox än att hon skulle få den kvalitet av mat som jag fick under skoltiden.

Vi fick inte ens ta med egen mat om vi inte tyckte om det som serverades den dagen, till exempel flottig stekt korv med överkokt potatis eller sönderkokt pasta med en smaklös sås som stått så länge att den har ett tjock skinn. 
  • Lenora
    Krafs skrev 2011-09-06 18:39:25 följande:
    Skolmaten är näringsrik. Var har du fått motsatsen ifrån?

Angående att kunna bidra med egna pengar är jag tudelad. Det skapar en orättvisa bland barnen. Men är kvaliteten på matlagningen så pass låg (vilket jag inte vet ifall den är) så måste man kunna påverka den på något vis. Men jag tror inte den rätta vägen är att skicka med sina barn hemlagad mat.

Det man bör göra är väl isåfall att trycka på hos kommunen/skolledningen för att försöka få någon förändring gällande maten. Tillsammans kan man arbeta fram en lösning som känns bra. 
    Hur mycket näring är det egentligen i pannkakor med sylt? Eller stekt falukorv med pulvermos? Vi fick inte grönsaker till maten förrän på gymnasiet och då räckte det inte ens till alla! Om maten är riktigt vidrig äter inte alla barnen den heller.

Jag tror att skolmaten i andra områden i landet var bättre och den kanske är riktigt bra nu för tiden, men då jag gick i skolan var det riktigt illa.

Jag har nu en möjlighet att välja en bra skola med god skolmat och skicka med en lunchbox istället om dottern inte gillar det som serveras den dagen. Jag föredrar nog det än att tjafsa med kommunen i åratal för att förbättra skolmaten.
  • Lenora
    pipon skrev 2011-09-06 21:55:38 följande:
    Näää, jag var tvungen att googla var barnen på min gamla skola får äta nu för tiden. Undrar om det var lika bra för oss när vi var små...

Måndag: Ungsbakad kyckling filé med quinoa, färska grönsaker och baguette
    Tisdag: Laxfilé med kokt potatis och äkta dansk remouladsås, haricots verts och rågbröd
    Onsdag: Marockansk couscous med lamm, kyckling och korv, färska grönsaker och fullkornsbaguette

and so on and so on...  eller så är det bättre på pappret än i verkligheten... men jag misstänker starkt att det ligger grupptryck bakom gnället på skolmaten.
    Den menyn låter riktigt god.

Då vi gick i skolan blev vi serverade flottig falukorv med halv-cm stora broskbitar i, pulvermos var vanligt och precis all mat var smaklös och överkokt. Nästan alla såser hade ett tjockt skinn över dem och det serverades knappt grönsaker, aldrig någonsin frukt. Jag är i och för sig väldigt kräsen men jag tycker nog att vi hade rätt att klaga.

Det är inte många rätter jag blev serverad under skoltiden som jag inte skickat tillbaka på en restaurang idag.
  • Lenora

Och vi var tvungna att dricka mjölk även om det gjorde att vi mådde illa och kräktes av det. Jag bönade och bad om att få vatten istället men det var oacceptabelt. Ofta drack jag det där giftet även om jag mådde pyton för det var värre att stå och ta allt skäll jag fick av mattanterna inför hela matsalen om jag slängde bort mjölken som de försökte tvinga i mig.

Det visade sig senare att jag förstås är laktosintolerant.

• Lenora
    pipon skrev 2011-09-06 22:20:49 följande:
    Det är du inte alls det, du sjåpar dig bara, mattanten vet alltid bäst! Se så drick upp nu!
    Ja, det spelar väl ingen roll vad läkarna säger heller. *Sväljer mjölken snällt* och Kräks.

• Lenora
    pipon skrev 2011-09-06 22:24:31 följande:
    Frukt nä, haha det hade vi, men efter massivt gnäll byttes det ut mot efterrättspuddingar och andra mutor för att vi inte skulle klaga så förbaskat och skicka arga föräldrar på skolledningen. Ena jädra skitungar var vi!
    Jag önskar att jag gick på din skola istället för den budgetskola som jag gick på. Rynkar på näsan

Hjälp, det låter som att jag växt upp i ett riktigt tragiskt land men det var bara en kommun i Sverige som inte hade en särskilt bra budget. Det är inte så att jag har haft en hemsk uppväxt alls, det var ett lugnt och tryggt område, bara lite avskiljt och de satsade definitivt inte på skolmaten.
  • Lenora

Ok, för att inte vara för negativ i den här tråden lägger jag till att skolans risgrynsgröt faktiskt var godare än "köpes".

• Lenora

En "rolig" grej på min skola var att man var tvungen att ha ett läkarintyg på att man var vegetarian för att få äta vegetariskt. En hel del läkare vägrade skriva intyg då de inte kunde veta det så en del vegetarianer åt knappt någonting alls. 

• Lenora
    fluu skrev 2011-09-06 23:48:54 följande:
    Men herregud:P När var det här?
    Det underbara 90-talet. Skrattande
  • Lenora
    fluu skrev 2011-09-06 23:48:54 följande:
    Men herregud:P När var det här?
    Läs mina andra inlägg i den här tråden för andra underbara minnen av skolmaten från en svunnen tid. 
  • Lenora
    bitte67 skrev 2011-09-06 23:56:00 följande:
    Lenora skrev 2011-09-06 23:51:36 följande:
    Det underbara 90-talet. Skrattande
    Och på 70- och 80-talet, åtminstone mellan -74 och -85...
    Vad härligt att vi gamlingar kan minnas de uråldriga tiderna.

Jag börjar låta som min pappa som brukade ta upp att han minsann var tvungen att gå en mil varje dag i en meter hög snö för att komma till skolan då han var liten då vi ville ha skjuts i bilen en kilometer till skolan. 
Svar på tråden Minns ni skolmaten?