• trettioplus

Kanin på menyn?

Under kriget var det jättevanligt att ett hushåll höll kaniner för kosthållning. Idag är kanin nästan omöjligt att uppbringa i köttdisken och jag har inte varit bekant med någon som haft köttkaniner sedan jag var barn. Ändå är kaninen lätt att föda upp, ger många ungar och gott kött. 
    Diskuterade saken igår och kom fram till det borde finnas en marknad för att restauranger skulle köpa upp kaninkött. Antagligen för att jag direkt skulle välja den rätten själv. Jag fick inget självklart medhåll.

Skulle du välja kanin om det fanns med på menyn på din restaurang? 

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-21 10:58
    Inte din restaurang, som den du äger, utan den du besöker.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kanin på menyn?
  • Insatt

Kanske... Jag skulle nog vilja testa.
    Min styvpappas familj överlevde kriget tack vare bland annat att de födde upp kaniner. Han vill göra det igen nu men mamma vägrar. De hade sällskapskaniner när mina äldre syskon var små och hon kan inte med tanken på att de ska slaktas och ätas. Sambon hade nog vägrat att äta det dock, men han är väldigt kräsen när det gäller mat och tankar som kan uppstå kring att veta vad man äter för djur.

• miss nöjd

Rent moraliskt skulle jag hellre äta en kanin från min bakgård där jag vet att de haft ett bra liv än en gris som fötts upp för att slaktas- med tanke på transport och slakthhus osv....

• mlinz

Nu ska jag skriva lite mera!

Jag är kaninuppfödare, och slaktar mina kaniner till husbehov när det behövs, aggressiva eller nervösa/stressade kaniner. Nu har jag dock haft turen de senaste åren och bara haft snälla och lugna kaniner :)  
    Men i framtiden om jag får mer plats så vill jag gärna ha ett gäng till just kött, men just nu finns bara platsen till mina utställningsdjur.

Belgisk jätte passar inte så bra till köttproduktion, visst, de ger hyfsat mycket kött, men de växer väldigt långsamt och äter otroligt mycket, så det finns andra raser att föredra som ger bättre utdelning.  
    Blandraser av mellanstora och små raser ska vara något av det bästa.

Jag äter hellte egenslaktat kött.Då vet jag att kaninerna har haft stora, luftiga och rena burar, en bra uppväxt, ett bra foder, en lugn men ändå snabb slakt =minimalt lidande för kaninen.
    Detta har man ingen aning om alls när man handlar i affären... Jag slaktar hellre själv än köper i affären.
    I framtiden hoppas jag kunna vara i stort sett självförsörjande på kött, genom att ha slaktkaniner och höns (han får slakta kaniner och höns för husbehov, ej försäljning, utan utbildning, men om han har kunskapen för att göra lidandet så kort som möjigt för djuret) och älgkött genom min pappa som är jägare :)  

• trettioplus

Gör du något med pälsarna också mlinz, eller slänger du dem bara?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • mosterYster
    puss skrev 2011-07-22 10:01:49 följande:
    vart kan man köpa kanin? eller har du privat?
    Köper på snabbköpet Bor i Tyskland
  • riboflavin

Kanin är väldigt gott, och nyttigt. Sen är det ju et typexempel på ett djur som man kan ge ett fantastiskt liv innan det blir mat om man inte har skrupler kring att äta djur man känner (det har inte jag). I framtiden vill jag ha egna köttkaniner. Just nu går det tyvärr inte pga. platsbrist och en hopplös jakthund som aldrig skulle låta dem vara ifred.

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • mlinz

Än så länge kan jag inte bereda skinn, men skulle gärna vilja kunna. De kaniner jag slaktar än så länge passar varken till avel eller kel, så då ser jag gärna att de kommer till nytta fullt ut.

Nu har jag dock inte behövt slakta på flera år.

• mosterYster
    riboflavin skrev 2011-07-22 13:32:46 följande:
    Kanin är väldigt gott, och nyttigt. Sen är det ju et typexempel på ett djur som man kan ge ett fantastiskt liv innan det blir mat om man inte har skrupler kring att äta djur man känner (det har inte jag). I framtiden vill jag ha egna köttkaniner. Just nu går det tyvärr inte pga. platsbrist och en hopplös jakthund som aldrig skulle låta dem vara ifred.
    Ja men eller hur! De får en harmonisk uppväxt, slaktas humant och utan onödigt lidande och man kan ta tillvara hela djuret, päls och allt. Jag fattar faktiskt inte hur man som köttätare kan föredra att äta kött från grisar som egentligen bara föds för att leva ett tag i extremt stressig miljö och sedan slaktas livrädda. 
  • viseversa

Ja kanin är väldigt gott. Det hade jag absolut beställt. Men i sthlm kan man lätt köpa kanin kött om man vill det. 

• surtanten

Jag säljer kaninkött i min gårdsbutik i Fotskäl, ca 6-7 mil från Varberg-Göteborg-Borås. De som jag säljer mest till är vanliga konsumenter som vill tillaga själv.

Hade gärna sålt till restauranger och butiker men det är svårt att ha jämn tillgång på kaninkött. De vill helst ha färskt kött (normalt säljer jag fryst) och det blir ganska svårt att få fram kontinurligt.

Mina kaniner slaktades tidigare på Öland (!) vilket var det närmaste slakteriet, nu har jag fått möjlighet att slakta utanför Borås och det känns bättre med transporterna. Jag köper även in kaniner från andra uppfödare.

Så vill ni prova kaninkött är ni välkomna till mig www.svingsasen.se

• puss

Jag har väldigt lite fördomar när det gäller mat.

Svar på tråden Kanin på menyn?