• mlinz

Kanin på menyn?

Nyttigt kött och gott! Jag är kaninuppfödare och slaktar kaniner med aggressivt eller nervöst temperament

• mlinz

Och hela mitt långa inlägg försvann, skriver på telefonen :p återkommer när jag sitter vid en dator :)

• mlinz

Nu ska jag skriva lite mera!

Jag är kaninuppfödare, och slaktar mina kaniner till husbehov när det behövs, aggressiva eller nervösa/stressade kaniner. Nu har jag dock haft turen de senaste åren och bara haft snälla och lugna kaniner :)  
    Men i framtiden om jag får mer plats så vill jag gärna ha ett gäng till just kött, men just nu finns bara platsen till mina utställningsdjur.

Belgisk jätte passar inte så bra till köttproduktion, visst, de ger hyfsat mycket kött, men de växer väldigt långsamt och äter otroligt mycket, så det finns andra raser att föredra som ger bättre utdelning.  
    Blandraser av mellanstora och små raser ska vara något av det bästa.

Jag äter hellte egenslaktat kött.Då vet jag att kaninerna har haft stora, luftiga och rena burar, en bra uppväxt, ett bra foder, en lugn men ändå snabb slakt =minimalt lidande för kaninen.
    Detta har man ingen aning om alls när man handlar i affären... Jag slaktar hellre själv än köper i affären.
    I framtiden hoppas jag kunna vara i stort sett självförsörjande på kött, genom att ha slaktkaniner och höns (han får slakta kaniner och höns för husbehov, ej försäljning, utan utbildning, men om han har kunskapen för att göra lidandet så kort som möjigt för djuret) och älgkött genom min pappa som är jägare :)  

• mlinz

Än så länge kan jag inte bereda skinn, men skulle gärna vilja kunna. De kaniner jag slaktar än så länge passar varken till avel eller kel, så då ser jag gärna att de kommer till nytta fullt ut.

Nu har jag dock inte behövt slakta på flera år.

Svar på tråden Kanin på menyn?