• trettioplus

Kanin på menyn?

Under kriget var det jättevanligt att ett hushåll höll kaniner för kosthållning. Idag är kanin nästan omöjligt att uppbringa i köttdisken och jag har inte varit bekant med någon som haft köttkaniner sedan jag var barn. Ändå är kaninen lätt att föda upp, ger många ungar och gott kött. 
    Diskuterade saken igår och kom fram till det borde finnas en marknad för att restauranger skulle köpa upp kaninkött. Antagligen för att jag direkt skulle välja den rätten själv. Jag fick inget självklart medhåll.

Skulle du välja kanin om det fanns med på menyn på din restaurang? 

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-21 10:58
    Inte din restaurang, som den du äger, utan den du besöker.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kanin på menyn?
  • såffan

beror ju på priset såklart men hade det varit rimmligt hade jag absolut valt kanin (fast jag föredrar hare), vi födde upp kaniner för köttet när jag var liten och det var inte alls svårt att få köpare dirket. Det var visserligen nästan 20 år sedan men ändå...

• Cloud

Belgiska jättar lär ju ge bra med kött men smakar alla raser likadant eller finns det specifika köttraser sas?

Nån som har koll på det?

• pluppfamiljen

Kanin är verkligen gott vi brukade äta de hära med långa hängande öron rätt stora vart dem. Vädurskaniner, det vattnar sig i munnen man kanske skulle köpa några från Zoo. Drömmer

Blivande 6 barns mamma
  • såffan
    Cloud skrev 2011-07-21 16:40:14 följande:
    Belgiska jättar lär ju ge bra med kött men smakar alla raser likadant eller finns det specifika köttraser sas?

Nån som har koll på det?
    vit lantras eller svensk vit lantkanin (folk kallar dom lite olika) är "vanligt" att man föder upp som köttkanin i sverige. belgiska jättar är ju verkligen en fin raskanin (ofta med fina stammtavlor osv) och kostar där efter så det känns ju inte helt ekonomiskt
  • Eleator

Nej, fy. Jag inser att det enbart är för att jag inte är van vid tanken på att äta kanin, men det känns helfel. Samma sak med hund. Men hade jag bott i Kina kanske det hade varit helt naturligt att äta hund.

• Cloud
    såffan skrev 2011-07-21 17:28:46 följande:
    vit lantras eller svensk vit lantkanin (folk kallar dom lite olika) är "vanligt" att man föder upp som köttkanin i sverige. belgiska jättar är ju verkligen en fin raskanin (ofta med fina stammtavlor osv) och kostar där efter så det känns ju inte helt ekonomiskt
    Ok. Tack.
  • Capt Janeway

Här i Skåne finns det gott om vildkanin

Varför föda upp, när man kan jaga fina friska gräsuppfödda exemplar? 

• why the face

Jag har inte smakat själv för jag är lite mesig med att prova sånt jag inte är van vid men när vi var i Schweiz beställde min man kanin på en restaurang och han hävdar att det är det godaste köttet han ätit. 
    Har ett svagt minne av att min mamma berättat att mormor födde upp kaniner till mat när mamma var liten. Kanske var vanligare då. Detta var på 40-talet. 

• Ginevra

Jag har visserligen bott länge i länder där kanin ofta finns på restaurangmenyer och i livsmedelsaffärer, men har ändå rätt svårt för att äta det av känslomässiga skäl. För mig känns kaniner i första hand som husdjur.

Svar på tråden Kanin på menyn?