EightySix skrev 2011-08-28 23:03:48 följande:
Andfåddhet.... Ja! Jag förstår inte vad det kommer sig? Jag blir andfådd av att gå uppför 2 trappor på jobbet....??!!
o kan inte hämta andan nästan, pinsamt om man prata med arbetskompisen o inte kan få luft!
Prata o gå samtidigt är ju inte lätt!
Sen slog jag på google o fick veta att det är vanligt med frossa, för det har jag fått tillbaka, det har varit lugnt några veckor, men nu är det tillbaka! Trodde inte det var möjligt att göra det och har aldrig hört talas om det!
Någon som känner igen sig? Alla har ju gått o svettats på jobbet nu när det varit så kvavt o varmt, jag har tyckt det varit huur gott som helst o nästan frossat lite! Konstigt!
Och varför känns det som om jag är längre gången?? Min mage är så svullen så jag blir tokig! På kvällarna skulle man kunna tro att jag är i v 20...o jag kan inte dölja den. Jag kan inte ha tajtare tunikor för magen GÅR liksom inte dölja!
När jag skulle åka till jobbet förut o möta upp min kollega som skulle köra så fick jag stänga jackan för att magen puta så!
OCH till råga på allt! Massa finnar o ansiktet!!! Jag blir så iriiterad på alla knotter jag har i ansiktet! Har ni samma?
Förlåt... detta blev gnälligt, men jag har inga andra att gnälla till.......
Det behövs mer syrgas till vävnaderna och mer koldioxid behöver transporteras bort. Lungorna ökar luftintaget per minut från cirka 7,5 liter i tidig graviditet till cirka 11 liter i fullgången tid. Antalet andetag per minut ökar inte märkbart; i medeltal bara med två andetag per minut under hela graviditeten. Däremot ökar mängden luft per andetag, en gravid kvinna andas djupare.
Ungefär hälften av alla kvinnor upplever under den sista tredjedelen av graviditeten en viss lufthunger även i vila, det vill säga att det känns tungt att andas. De sista veckorna, när barnet sjunker ner i bäckenet bör det gå lättare att andas. Man kan inte peka på en säker anledning till detta, troligen är det många faktorer som samverkar, som livmoderns tryck uppåt, de ökande kraven på utbytet av syre och koldioxid men kanske också en förändrad känslighet i hjärnans andningscentrum.
Vad du kan göra
Slappna av och försök låta bli att stressa. Grips inte av panik om du blir andfådd - det blir bara värre. Sjunk inte ihop. Sträck på dig så att lungorna får gott om plats att vidgas i bröstkorgen. Om andningen blir blir pipig eller rosslig måste du låta en läkare undersöka dig så snart som möjligt