Lyckobebisen skrev 2011-10-07 17:18:19 följande:
Fråga gärna på! Tycker det är kul med frågor, och när folk visar intresse. Om jag lär nån något, som kan i sin tur lära nån något och så vidare..
Ja, när vi började med inseminationerna så fick jag skriva på ett typ, föräldraintyg, som mer eller mindre går ut på att jag är lika mycket förälder och måste ta lika mycket ansvar. När vi sedan gick över till IVF fick jag skriva på ett nytt som gällde i samband med det. Ska jag vara helt ärligt vet jag inte om jag måste skriva på något mer papper i samband med födseln eller så, som pappor måste göra, men jag tror inte det. Måste nog kolla upp det
Men som sagt tror jag inte det eftersom jag liksom inte är biologisk och redan skrivit på mitt papper..
Sen gäller allt för mig lika mycket, eller ska i en perfekt värld göra det. Jag har ju samma rättigheter och är ju mamma bara inte biologisk. Sen vet jag att vi kommer stöta på mycket "mamma och pappa" grejer, men så är det ju för mig, och har alltid varit, att samhället är ju så heteronormativt att alla vill sätta en stämpel och fråga efter relationer och alltid om jag är ihop med en man. Sen om jag själv ska vara riiiiktigt fördomsfull så ser jag ju inte direkt "flatig" ut, så mm.. Är van
Jag tycker det finns jättemycket att jobba på med regnbågsföräldrar och möjligheter till barn i Sverige, men jag måste säga att vi just är väldigt nöjda med den hjälp och är fantastiskt tacksamma över att vi ens kan få barn med dagens teknik, precis som jag antar att alla är som inte kan få dem själva oavsett parner och anledning.
Om man inseminerar i Sverige genom landstinget blir båda mammorna automatiskt juridiska föräldrar . Om man däremot använder sig av insemination utomlands (tex Danmark ) så blir endast den födande mamman juridisk förälder . Den icke-födande mamman måste därför
adoptera barnet när det är fött för att bli juridisk förälder. Det kallas närståendeadoption och föräldrarna måste vara gifta för att närståendeadoptionen ska kunna gå igenom.
Har ni tittat på sk HBT certifierade dagis ? Tycker alla förskolor och skolor borde vara det .. jag menar det är väl ändå 2011 ?