Coriander skrev 2011-09-04 16:58:44 följande:
En fråga till alla er som mått illa under första trimestern och som nu gått över till andra trimestern:
Hur mår ni? Har en illamående försvunnit?
Själv mår jag faktiskt värre nu än under första trimestern.
Jag spyr upp varje dag, kan inte ens dricka vatten något mer! Med andra ord går jag både törstig och hungrig om dagarna, eftersom allt - precis allt - kommer upp när jag äter eller dricker.
Jag har inga fler halmstrån att greppa efter.... hade så levt på hoppet att illamåendet skulle gå över när jag gick över till 2/3 av graviditeten.... men tvärtom har det blivit - jag mår absolut 100% värre nu än tidigare. Och jag har börjat önska att denna graviditet aldrig ens existerat. Jag kommer definitivt inte orka med detta 6 månader till. Illamåendet påverkar min psykiska välmående till den graden, att jag på riktigt känner hur jag faller ner i mörkret. Kan liksom inte se något ljust med detta alls.
Snälla, ge mig råd vad jag ska göra nu...
Att gå till en läkare är inte något alternativ: i fredags ringde jag nämligen och fick till svar, att på vårdcentralen har man för tillfället 26 dagars kö till att få se en läkare. De bedömde inte min situation som seriös eller livshotande, utan för det mesta nästan skrattade bort det som "ja ja, du är ju gravid".
Samma sak hände mig på apoteket. Jag gick dit för att hämta receptfria mediciner mot illamående och halsbränna och tanten vägrade sälja något av dessa till mig, eftersom jag är gravid och det skulle gå över!!
Varför har man som gravid inte längre rätt till vård eller får köpa receptfritt vad man vill? Hela graviditeten verkar ju göra mig till någon "icke-människa" och inte tas seriöst inom vården.
Jag är mer än trött på detta nu
Sök hjälp ! Stå på dig .. låt de inte vifta bort dig pga du är gravid . Du kanske har hyperemesis `?
Effekterna av hyperemesis
Hyperemesis tar över ditt liv, gör dig utmattad, deprimerad och gör det svårt eller omöjligt att njuta av graviditeten. Relationer kan bli lidande, man kan känna dig isolerad och dra sig undan, vilket i sin tur kan leda till att partnern känner sig undanstött (Tiran 2004).
Det kan vara svårt att ta hand om sig själv eller sin familj i veckor eller månader – enkla saker som att ta en dusch, köra bil eller handla mat kan vara omöjligt tidvis.
Effekterna av hyperemesis kan vara långvariga. Det kan göra att man inte ens kan tänka sig att
skaffa ett barn till under en lång tid.