Inlägg från: faceprimer |Visa alla inlägg
  • faceprimer

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Jag har inte varit inne här på hela dagen men jag orkar inte läsa ikapp alla sidor haha hoppas ni alla mår toppen iallafall. Jag mår bra förutom foglossning, enorm trötthet och allmäna gravidkrämpor som hör till hehe längtan är enorm efter vår lilla kille. Bebisrummet är färdigt och jag går och tittar och håller hans blivande kläder och går omkring i bebisrummet och längtar...
    Imorgon ska jag och sambon får se vår lilla prins på ultraljud, så himla mysigt  
    Kram på er alla! 

I väntan på vår älskade son - mars 2012 ♥
  • faceprimer

Förresten, vill bara tipsa om en bok som heter Föda utan rädsla, håller på att läsa den nu och den är superbra. Tycker inte man behöver vara rädd för att föda för att läsa den, utan den har många bra tips överhuvudtaget och handlar mycket om att kunna hantera smärtan och att kunna vara avslappnad och vad det gör under värkarna/förlossningen om man är avslappnad jämförelsevis med spänd/rädd. och överhuuvdtaget förklarar kroppens reaktion vid en förlossning etc. Kan verkligen rekomendera den

• faceprimer
    Nikis skrev 2012-01-24 10:06:26 följande:
    Tips på hur man lättare ska få luft, känns som min bebis ligger jättehögt upp och ibland känns det som att jag håller på att svimma för jag inte får ordentligt med luft. obehagligt!!!

Samma här! Dock så underlättar det som skrivet, att stå på alla fyra ett tag tycker jag.
    Jag har det problemet när jag duschar, haha. Vi har badkar, och står jag upp får jag ont i benen och dom blir helt blå, sitter jag i badkaret och duschar kan jag knappt andas, ligger jag ner mår jag oftast illa, så jag har fått stå på alla fyra när jag har duschat, haha, inte det lättaste alltså. haha. 
    Kunde knappt sitta upp för några dagar sen för att det kändes som om han låg och tröck ordentligt för kunde inte ens ta djupa andetag, men nu har det blivit bättre. Ska på TUL idag så ska bli intressant att höra hur han ligger
  • faceprimer

Jag känner att jag inte sitter så mycket vid datorn längre så jag missar verkligen mycket av vad ni skriver, så förlåt om jag är tråkig och knappt kommenterar saker längre, men blir så när ni är så aktiva och man inte hinner läsa ifatt   Sen är jag inne och läser från mobilen mycket och jag är så himla dålig på att skriva på iphonen, tar typ hur lång tid som helst så de orkar jag sällan   

Skulle bara säga lite fort att TUL gick jättebra. Vår killes vikt var beräknad att vara 2570g blev förvånad att det var så mycket.  SF måttet var 34cm och min vikt var ca +1kg på 3 veckor.  han ligger med huvudet nedåt just nu också men vet inte om han var fixerad eller ej, men huvudet nedåt iallafall

Ta hand om er. Nu ska jag ta tag i ett helt berg av disk.... mindre roligt.   
    Kram!

• faceprimer
    MAMMY 86 skrev 2012-01-24 18:50:32 följande:
    Måste fråga, ni som är i vecka 34- 35 vad ligger sf mått på??? 

va hos bm idag min ligger på 33, är i vecka 35 (34+3)  

Jag är inte så långt gången, är i v33, .32+4 och mitt SF mått ligger på 34cm.
    Har läst att SF måttet kan ligga på +/- 2 åt båda hållen, dvs i v.33 så anses allt från 31-35 "normalt". Men det är vad jag läst..
  • faceprimer
    MAMMY 86 skrev 2012-01-24 22:03:22 följande:
    Okej !!!

Tack alla, känns bättre nu, trodde bebisen va för stor :/ hihi

För stor tror jag inte du behöver oroa dig för Ett stort SF mått betyder ju inte automatiskt stor bebis heller, utan kan vara mycket fostervatten, sen beroende på hur man bär bebisen, lågt/högt så kan det också påverka SF måttet. Jag har hela tiden legat över kurvan, men samtidigt följt min egna kurva precis som man ska.
    Dock vet jag inte hur lång min bebis är så jag kan inte svara för hur stor i längden han är, men han vägde bra iallafall, lite över genomsnittet som jag förstod det.  Så i mitt fall kanske ett större SF mått är en större bebis. Men vet inte säkert
  • faceprimer
    Chetti skrev 2012-01-24 22:15:37 följande:
    En tråkig sak har hänt Gråter

Min syster har fått missfall, hon var i vecka 14. Så himla tråkigt... Gråter 

Nej, vad tråkigt att höra
  • faceprimer
    Coriander skrev 2012-01-24 23:14:42 följande:
    Ska bli spännande att se imorgon vad jag har för sf-mått. Två veckor sedan hade växten nämligen börjat sakta in och v.30+2 var måttet 27cm... då låg jag alltså på den mellersta tillväxtkurvan, fast jag 6 veckor tidigare (ja, det blev hela 6 veckor mellan mina mvc besök pga dålig planering av barnmorskan) hade varit på den översta kurvan. Även viktökningen hade blivit mindre sist jag var där. Under 6veckor hade jag ökat i vikt endast 1,3 kilo, vilket gjorde att jag plötsligt låg under deras viktkurva också. 

Meddelar imorgon vad det blev för vikt och mått... jag är lite orolig för att sf-måttet kanske inte ökar som det ska. 

Mitt SF mått har ökat väldigt snabbt ändå (tycker jag), sist jag var där så var det på 31,5, vilket var ca 1 månad sen, och nu låg det på 34cm. Har läst om personer som varit fullgångna som haft sf mått 36 och fått normalstora bebisar.
    Jag känner nästan tvärtom, att jisses vilken fart det växer för mig. Fast hellre det somsagt än tvärtom.
    Min lilla pojke var ju beräknad att väga 2570g nu också vilket jag blev förvånad över, trodde inte det var så mycket. Snart 3 kg liksom! haha. 

Hoppas att det ökat som det ska för dig. Om dom inte anser att det ökat som det ska, gör man ett TUL då för att kolla upp det? 

• faceprimer
    Scorpio skrev 2012-01-24 23:29:53 följande:
    Det skulle vara kul att veta vad alla nya nick här i tråden hette före ni bytte :P jag känner mig alldeles förvirrad nu när jag läser :)

haha jag har inte hunnit lära mig alla nya nick heller, jag går efter "visningsbilden" hehe
    Hur går det med lilla tösen?  hon mår bra?  hon är såååå söt! 
  • faceprimer
    Coriander skrev 2012-01-25 10:03:22 följande:
    Precis hemkommen från mvc. Till min förvåning hade vikten ökat med 2,4 kilo under senaste 2 veckorna!! Och sf-måtten hade ökat från 27 till hela 31! Nu ligger jag precis mitt emellan den översta och mellarsta kurvan på sf och återigen på översta kurvan vad det gäller vikten.... Jag vet att man ökar det mesta såhär i slutet, men så här mycket, det kunde jag inte ana. Känns bra i alla fall att bebben växer och har sig där inne. 

Nu måste jag baka några marängbottnar till en tårta som ska serveras mina föräldrar på deras bröllopsdag nu i helgen. Fast först måste jag nog gosa med vår hund som är så kelig här brevid... samt läsa i kapp i tråden igen.  

Vad skönt att det hade ökat som det skulle
    Åh så mysigt att gosa med hund,  vi har också hund, världens goaste vad har ni för någon? 
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)