• Nikis

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

enlitenbitkaka skrev 2011-08-13 20:36:41 följande:
    Ja jag har ingen aning hur dem räknar...men låter ju som en semi-igångsättning iaf Hur funkade det för dig? Har du upplevt den förlossningen som enklare/svårare än andra? (fått för mig att du har fler barn)
    Hehe nej jag har bara ett barn sen innan, så jag kan inte svara på de :P Dock tyckte jag att de va skitjobbigt. :P
  • Nikis
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-13 20:44:35 följande:
    Ja det är ju ett hästjobb att få ut de små guldklimparna!
    Coriander skrev 2011-08-13 20:39:17 följande:
    Min svägerska blev igångsatt när hon födde sin son i vintras. Hennes värden var jättedåliga sedan i början av graviditeten, så hon fick veta redan i v.26 att de skulle sätta igång hennes förlossning 2 veckor innan BF. När den dagen kom fick hon åka in till sjukhuset, de satte dropp på henne med ocsitocin (ursäkta stavningen), men det funkade inte på henne. I tre dagar försökte de med samma sak varje dag, men förlossningen ville bara inte sätta igång. Den tredje dagen ville de skicka hem henne, men som tur var krävde hennes mamma, att hon skulle få stanna på sjukhuset. Samma kväll rasade alla hennes blodvärden och de var tvugna att göra snitt på henne. 

Mamman och pojken mådde fint efter snittet, men hade de varit tvugna att åka hem från sjukhuset hade det kanske inte gått så bra för henne och bebisen.

Med andra ord: Det är inte alltid en jump-start lyckas på första eller ens tredje försöket, men när man väl fått i sig ocsitocin ska man helst stanna kvar på sjukhuset - just in case.  
    Tack för svaret Jag kommer inte få bli igångsatt om jag inte är mogen - vet du om hon var det eller fick hon oxytocin för att mogna?
    Jag hade samma bm som tidigare och hon frågade om jag ville snittas ist eftersom de va så jobbigt sist. Men jag tror inte att jag vill snittas. Men jag är rädd, redan nu :/
  • Nikis

Min bm tycker att jag ska gå på auroraklinik? Någon som gjort det? Någon mer som född barn tidigare och är lite lätt skraj? :P

• Nikis
    Stinis83 skrev 2011-08-13 20:55:47 följande:
    Lokesmami, jag hade en superkomplicerad förlossning, men känner mig konstigt nog inte rädd för att göra det igen. Däremot får jag inte göra det igen, risken att det går illa är alldeles för stor för mig. Och det grämer mig lite, jag ville göra det igen, men det blir snitt.

Får man fråga vad det var som hände? Är du rädd så kan du gå i Aurora-samtal och se om det hjälper, kanske kan vara skönt att prata om det? Be att få träffa läkaren hos din bm, och lägg upp en rigorös förlossningsplan så du kan undvika att få en jobbig förlossning igen.
    Nej allt gick bra och jag fick dropp, badade, och hade de mysigt. Tills dem stack hål på vattnet och allt gick så fort, jag tappade kontrollen helt över mig själv, fick aldrig någon bedövning fast jag bad (skrek) om det, låste in mig på toan och va helt förstörd. Jag minns inte mycket, men min stackars sambo minns mer :P. Usch ja de va jobbigt faktiskt.

Jag va innan förlossningen väldigt rädd för att tappa kontrollen och jag och min bm skrev ett förlossningsbrev om hur jag ville ha min förlossning vad jag förvändade mig och vad jag ville ha för bedövning. Tyvärr blev de ju inte alls så. Jag hoppas att denna gång kan bli mer lugn och fin.
  • Nikis
    Wielkip skrev 2011-08-13 21:00:22 följande:
    menar du mig eller babyb? :)
    jag har inte gjort det iallafall, först barnet!
    Oj jag menar babyb.. de kom inte med :P hehe Har du fött tidigare i vatten?
  • Nikis
    Coriander skrev 2011-08-13 21:35:20 följande:
    Stackars dig.. Låter som en ut av dessa förlossningar där inget riktigt gick enligt planen. Varför vägrades du Epidural (det antar jag att du ville ha?)? Tyvärr finns det bm där ute som inte "orkar" ringa efter narkosläkaren till plats när föderskan ber om smärtlindring. Det varierar också en himla massa mellan olika bm när de bedömmer att man kan få smärtlindring. Mest är bm rädda för att värkarbetet ska stoppas av smärtlindring. 

Jag anser att alla föderskor borde påminnas om att det som händer deras kropp i en förlossning är deras beslut. Bm kan inte tvinga dig till något. Du har rätt att ifrågasätta och ska också göra det vid en förlossning. Bm ska vara där för att hjälpa dig, inte sköta förlossningen på det viset som känns mest bekvämt för henne. Förlossningsbrev som man skriver innan förlossningen och går igenom med barnmorskan är vanligtvis ett bra sätt kommunicera vad man vill. Smärtlindring i någon form har man alltid rätt till - oavsett vilken fas av förlossningen man är i. Om inte annat bör man ha tillgång till lustgas. 
    Jo jag blev nekad eda, orsaken till det var att dem tyckte jag va duktig och arbetade på fint.. Jag blev galen, jag hoppas att denna gång att någon kan lyssna lite bättre på mig. Jag skulle gärna vilja ha lite mer kontroll över min kropp. Att föda barn är ju verkligen häftigt, men man vet aldrig vad som kan hända.
  • Nikis
    Plockepinn skrev 2011-08-13 22:37:51 följande:
    Ja det låter spännande, dock inget som överhuvudtaget nämnts vid mina förlossningar på DS och SÖS men det kanske går att ordna lite varstans. Jag är inget vattenfreak själv, så jag väljer nog old school för egen del :) (tja, eller snitt kanske). 
    DS, är de danderyds sjukhus? 
  • Nikis
    Ponja skrev 2011-08-14 14:55:49 följande:
    Har skapat en annan tråd nu för dem som även var intresserade av en mindre :)

Sen tack för era svar ang varför man inte ska få i sig mycket socker!
    Hade verkligen ingen aning om allt det. Hur ska man få reda på allt sådant? Bm har då inte informerat mig om det iaf, men det kanske dem gör senare?
    Jag hittar inte tråden? skulle gärna vilja vara med där..
  • Nikis
    Ponja skrev 2011-08-14 20:05:33 följande:
    Marbebis 2012 heter den :)
    finns flera som heter så :/ hittar inte :(
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)