Inlägg från: faceprimer |Visa alla inlägg
  • faceprimer

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Jag kunde få hjärtklappning innan men nu har jag inte haft det på ett tag, men det är inte alls ovanligt att man får det
    Är också i v12 nu och det kännns härligt, nu vet man att det är nu och framåt de börjar hända grejer på riktigt större mage, ultra ljud, bebisen växer och man kommer kunna känna rörelser så småningom så nu ser jag bara fram mot resten av veckorna, tiden innan v12 gick sååååå sakta.

• faceprimer

Fick ett brev hem på posten idag från Mödravården, där jag har blivit kallad på MÖTE FÖR ÖVERVIKTIGA GRAVIDA?! Jag har sen jag blivit gravid gått upp ca. 6kg, det tycker jag är fruktansvärt mycket. Jag har aldrig vägt såhär mycket nånsin. Innan jag blev gravid hade jag några få kilo för mycket men inte överdrivet, och nu när jag har gått upp så har jag blivit inbjuden att delta på möten för överviktiga, alltså grovt överviktiga med BMI över 30. Hm... vet inte hur jag känner alls inför det. Känns lite som ett slag i magen. Så tjock är jag definitivt inte. Tror ingen skulle kunna gissa att jag väger såhär mycket när dom väl ser mig. Hoppas jag verkligen inte iallafall! Och jag skulle ju inte väga såhär mycket om jag inte vore gravid.
    Vet inte riktigt varför jag får det nu? Jag hade redan i v.6-7 gått upp ett par kilo där med, men innan jag blev gravid så låg jag på en stadig vikt några få kilo för mycket men inte överdrivet... jag har alltid haft lite hull och har lärt mig acceptera det.
    Åå.. vad sur jag blir nu! Jag menar, jag äter knappt godis, det enda är att jag är väldigt hungrig så jag kan äta ganska mycket men sötsaker försöker jag undvika... Min BM vet att jag inte äter mycket onödigt och rör på mig men ändå blir jag kallar till detta. Vet inte om jag ska gå... Liksom, detta är ju pga graviditeten som jag gått upp, inte att jag var överdrivet överviktig innan...? Dessutom har dom vägt mig med alla kläder på, precis efter maten dessutom, då väger man ju kanske 3 kg mer än vanligt och utgår från den vikten..
    Nej... lite stött blir jag. OKEJ om jag hade vägt mycket från början men nu har jag ju gått upp och inte kan jag ro för det.
    Det handlar inte om viktnoja på något sätt, siffran för mig är relativt oviktig, det är att jag blivit kallad dit... så titttar jag mig i spegeln och känner att "nej, så tjock är jag väll inte...."

• faceprimer
    loppan skrev 2011-08-30 10:43:28 följande:
    Har du hört hjärtslagen?? häftigt! Är det med doppler hemma eller hos BM??Glad Vi ska också på vårat första UL nästa vecka, fast på tisdag och är då i v 13, längtar och är himla nervös för det enda man vill är ju att se att hjärtat slår! Vilken tid ska ni dit på måndag??
    En doppler hemma Åå spännande, jag är också i v.13 då
    Vi ska dit 15.30 på måndag Det kommer nog gå toppenbra för oss båda hoppas jag Men visst är man nervös... Jisses, haha
  • faceprimer

missförstå mig inte ang. min viktinlägg... det handlar inte om att jag är emot sånna träffar, tycker det är superbra att dom anordnar sånt där de kommer va information, gemensamma träffar etc etc... Men när man vet att man gått upp pga graviditeten och inget annat och blir ändå kallad på möte blir man lite förvånad... Och speciellt när dom tar vikten precis efter man ätit lunch och man väger sisådär 3 kg mer än förra gången och väljer att gå på den vikten trots att man nyss ätit mat och dessutom med flera lager kläder på sig.. då stämmer det ju inte..

• faceprimer

Jag hade ca kanske 5 kilo för mycket innan, vägde ca 74-75kg till mina 166cm, vilket är lite övervikt men jag är inte enorm, men har lite hull och har alltid haft. När jag blev gravid så gick jag upp och vips så vägde jag 6 kg mer (denna vägning var dock efter frukost med kläder på..) när jag sen vägde mig andra gången så hade jag precis ätit en större lunch och hade flera tröjor på mig och jeans skor etc, och då vägde jag 3 kg mer... vilket betyder isåfall att jag skulle ha gått upp 9kg sen jag blev gravid, men jag vet ju att det itne är så mycket utan snarare 6kg innan frukost.... Men tycker ändå det är konstigt.
    Så skrev dom i brevet att "Det innebär en fara för både dig själv och ditt barn att vara överviktig under graviditeten......." som att jag vore gigantisk och det vore självförvållat. Förkalrade även för min BM att jag var väldigt förvånad själv över hur mycket jag hade gått upp och enligt henne lät det inte konstigt.. Men så får man ett sånt här brev hemma. Kunde dom inte sagt något till mig personligen isåfall att jag har gått upp väldigt fort och att dom vill hålla de under uppsikt och försöka förhindra så man går upp så mycket? Än att få ett brev hem för överviktiga gravida kvinnor då det låter som att "Hej, du väger för mycket och därför vill vi träffa dig..."
    Känns lite konstigt.....

• faceprimer

jag känner mig inte överviktig heller, känns nästan fel att komma dit och säga "Hej, jag ska på möte här för mycket överviktiga..." för jag tror inte man tänker att jag är rejält överviktig när man ser mig, dock är min BM jättebra och det har varit andra som vägt mig så vet inte om det är dom som skickat brevet... Men dåligt är det iallafall och stött blir jag verkligen...  Men men.. inget att göra åt. Tack för alla era svar iallafall!

• faceprimer

Nu har jag klickat hem en mamma baddräkt från ellos, svart och enkel. Jättesvårt med storlek dock men man får väl byta när man provat sen hemma om den inte passar. Har tänkt att börja simma. Att anstränga mig ordentligt fysiskt (svett, hög puls, etc...) kommer jag inte orka med känner jag nu, utan då passar att simma alldeles utmärkt. Så tänkte börja med det så fort som baddräkten kommer, vill inte visa mig i bikini hehe.

• faceprimer
    Sonrisa skrev 2011-08-30 20:46:26 följande:
    Måste tyvärr säga hejdå till er, mina vänner. Var på ultraljud idag och vår älskade lilla ärta hade givit upp i v.8+6. Känns otroligt tungt idag.

Neeeeeej Fy vad hemskt. Usch. Jag lider med dig! :'( Blir helt tårögd!  Vad ledsamt :( Skickar en massvis med kramar till dig Hjärta Hoppas av hela mitt hjärta att nästa gång kommer det gå hela vägen för er. KRAMAR
  • faceprimer

Stinis,. lycka till idag på Ultraljudet!

• faceprimer
    Stinis83 skrev 2011-09-01 10:46:00 följande:
    Nu är ultraljudet klart och vi har fått se vår lilla bebis! Jag hade räknat rätt på dagen så jag blev inte flyttad :) Det var en aktiv liten en därinne, låg och sparkade och slog efter ultraljudsdosan, och jag kände det! Moderkakan ligger bak, så hon sa att det är fullt möjligt att jag känner den redan nu.

Och vi frågade om hon kunde se vad det var för kön, och hon sa att det kan man inte såhär tidigt. Men efter en stund sa hon "Jo... Jag vågar faktiskt gissa! Titta! Pojke!" :)

Jag är i sjunde himlen, svävar på moln och är överlycklig! Bebisen mår bra, var lite kissnödig sa hon, och vi fick absolut lägsta sannolikheten :)

Åh, grattis och vad roligt!
    Ååh, jag vill också veta kön!!! Blir såååå galen av nyfikenhet! Hihi. Kan inte förstå hur man klarar av att inte veta! Jag som var stensäker på att jag inte vill veta innan jag var gravid och precis i början , men nu, jisses, jag är så himlans nyfiken!  

Men återigen, grattis till ett lyckat ultraljud! längtar såå tills mitt på måndag! Hoppas innerligt att allt är som det ska bara!  
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)