Inlägg från: Coriander |Visa alla inlägg
  • Coriander

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

enlitenbitkaka skrev 2011-08-12 14:09:50 följande:
    Min erfarenhet är att trådar av den här stilen tunnas ut allt eftersom tiden går. Folk ramlar bort pga naturen, några tröttnar och tillslut är det kanske 5-10 pers som skriver mer regelbundet.
    Ja, så är det säkert... det blir ju en del av den dagliga rutinen liksom, att snabbt kolla igenom tråden och svara på några inlägg & uppdatera andra om sin egen dag. 
    Plockepinn skrev 2011-08-12 14:47:53 följande:
    Exakt, det lär lösa sig.
    Jag tycker att det är väldigt onödigt med syrliga kommentarer som antyder hur opersonligt eller dålig stämning det är. Där och då skapar den som skriver en riktigt dålig stämning! Tröttnar ni, bara gå ur tycker jag.
    Håller med om det. Det är bra ifall alla säger vad de tänker, för då kan man ju fixa saker och ting. Men just när det kommer några rader från någon som hängt med ett tag typ "Dålig stämning här - jag får inga svar. Jag drar härifrån..", då känner jag liksom "jasså, varför blev hon sur nu? Var det något jag skrev?".
  • Coriander
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-12 14:54:31 följande:
    Ja jag upplevde då aldrig någon dålig stämning innan någon drog upp att hon lämnar tråden.
    Exakt! Man skulle ju gärna vilja höra vad som gjort denna person så upprörd, så att hon måste lämna tråden i protest för den dåliga stämingen. Sen har jag all förståelse, för att man kan ha dåliga dagar..men att gå så långt som att påstå att det är en hel tråd det är fel på... hmmm... dra inte iväg då, utan stanna kvar och red ut sakerna... så känner jag. 
  • Coriander
    Jeanette28 skrev 2011-08-12 20:57:17 följande:
    En fraga till er alla...
    Vet att jag fragade detta for nagra veckor sen, men undrar fortfarande...

Ar det normalt att inte ha nagra symptom?!
    Jag ar i vecka 8+2. Har lite omma brost (men bara om jag tar pa dem) men det ar allt.

I onsdags sa hade jag lite bruna flytningar men ingen smarta alls. Kan det ha varit ett missfall? Det hande bara efter jag gick pa toaletten (nr 2) och efter jag vart lite forstoppad. FORLAT for alla detaljer =) Men kanner att detta ar det enda stallet jag har att fraga pa!

Ska pa ultraljud pa Tis, sa hoppas dem hittar ett hjartslag!
    Kram
    Gumman, svarar till dig nu som jag svarade då:
    Det är definitivt ingen fara, ifall du inte har några symtom. Din kropp är bara bättre inställd till hcg än de flesta. 
    Istället för att vara orolig, skulle jag njuta av läget. 

Att du fått en liten brun flytning i samband med nr2 är väl inte helt ovanligt. Har för mig, att någon annan här i tråden också haft det? Just nu spricker små blodådror lätt inne i slidan och runt omkring, vilket kan medföra bruna eller tom röda flytningar. Så länge som man inte har kraftiga smärtor kan man för det mesta vara helt utan att oroa sig. Och dom smärtorna - dom mräker man definitivt. Typ som menssmärtor. 

På tisdag får du sen berätta hur lillen såg ut där inne.. 
    Håller tummarna för att allt ska gå bra! Och nu låter det som en graviditet där du är bland de lyckliga få (1/3 av alla gravida kvinnor) som inte får en endaste symtom. 

Kram
  • Coriander
    Chetti skrev 2011-08-12 21:05:31 följande:
    Har inte hört att saltlakrits ska vara farligt men det kan vara laxerande :)
    Saltlakrits anses som farligt pga att den KAN höja blodtrycket. Dock är det fortfarande helt okej att äta ca 50g saltlakrits/dag. De med högt blodtryck blir ombedda av sin läkare att inte äta saltlakrits eller annat liknande... men för en person med normal blodtryck eller under det normala - ingen fara. 
  • Coriander
    staar skrev 2011-08-13 19:55:53 följande:
    Fick prata med en barnmoska efter första gången som sa att jag inte skulle oroa mig men det tog ett tag innan jag kunde sluta. När jag fick en till igår (desutom på jobbet) så bröt jag ihop totalt. Ringde sjukvårdsrådgivningen idag och de sa samma sak, fattar inte att jag inte får en tid för att komma och kolla, denna oro är bara sjukt jobbig. Det är inte färskt blod utan väldigt mörkt. Men i vecka nio(tio) tycker jag att smärtan borde vara enorm, men jag vet inte, aldrig varit med om det här tidigare.
    Har du gravsymtom som vanligt? Har du kanske gjort något de gånger du fått en blödning som skulle kunna förklara det? 

Inom sjukvården tar de inte in till VUL eller liknande undersökningar ifall man inte har ordentlig blödning och starka smärtor... och även då kan de be en att ringa först den egna BM eller VC.  
  • Coriander
    Nikis skrev 2011-08-13 20:04:31 följande:
    Är det någon här som är i vecka tio (9+2) och fått tid till RUL? När isf?? ;P
    Jag är v10 (9+1) och har inte fått någon tid till det. Jag måste först gå och göra första UL undersökningen den 5/9 och därefter ger de mig en ny tid till nästa undersökning. Där gör de en bedömning om hur gammalt fostret är. 

Får ni inte göra UL mellan veckorna 11-13 i Sverige? Här i Finland har alla kvinnor rätt och ska göra en UL runt de där veckorna innan vidare undersökningar eller UL.  
  • Coriander
    staar skrev 2011-08-13 20:07:55 följande:
    Första gången kan jag inte komma på något speciellt jag gjorde, hade semester. Men denna gång har jag haft det rejält ansträngande sysslor för kroppen tre dagar i rad. Jag har ömma bröst som jag alltid har sen ett illamående som alltid kommit och gått, igår hade jag jätte svårt att äta fast jag var hungrig. Tycker att det är lite konstigt att jag fick en andra blödning exakt fyra veckor efter den första.
    Jag tror att du kan slappna av. Så länge som du har även de minsta små gravsymtom brukar det inte vara någon fara, enligt min läkare. Du märker tydligt ifall hcg:t börjar svikta i din kropp..då faller nämligen ofta ALLA gravsymtom helt och hållet bort.

Försök ta det lite lugnare, då ansträngningen kan göra, så blodådror spricker och du får blödning. 

OM du skulle få kraftiga magsmärtor och blödningen vara mer ihållande borde sjukvården kunna erbjuda dig någon typ av undersökning. Annars kan man ju alltid göra VUL privat på någon klinik. Det gjorde jag i v.7 och fick se ett litet hjärta slå.

Kram
  • Coriander
    Nikis skrev 2011-08-13 20:15:01 följande:
    Nej inte vad jag vet.. Jag har gjort vaginalt, men de va i vecka sju eller åtta typ. Bara för att se att bebisen låg där den skulle. 
    Så efter 5:e september får du en ny tid till RUL? 
    Japp. Fast för mig kommer det ju vara lite knepigare än för andra... jag ska flytta i slutet av september till en annan stad och där får jag liksom starta om från längst bak i kön. Plus att det tar tid innan jag ligger registrerad i deras system i nya staden... så jag är lite orolig för ifall jag ens "hinner" få någon tid för RUL.... Men men, efter 5/9 lär jag få fler svar på det också. Man ska inte oroa sig i onödan. 

Jag säger som andra i denna tråd - kolla upp varför du fått en sådan himla sen tid... v.21 har jag aldrig hört tidigare att man skulle göra RUL. v20 är det senaste jag hört...  
  • Coriander
    LillaE2012 skrev 2011-08-13 20:26:26 följande:
    Jag är i vecka 9+1 idag. Var hos BM i tisdags för informationssamtal. Fick då tider för KUB som skall göras vecka 12-14 och även tid för inskrivning. KUB görs när jag är i vecka 12, lyckades få till en tid då, ville ha så tidigt det gick och inskrivningen fick vänta till vecka 14 då inga tider passade förrens då. Tid för RUL får jag först efter KUB-UL och det ska då vara i vecka 18-20 som de gör det.
    Jag tror UL som jag ska göra v.12+4 är just KUB (dock heter det ju annat här i Finland). Kollar de då bebbes nacke och ska du lämna in blodprov innan också? För mig sa dom, att de kollar svullnad i nacken och ger mig resultat för de blodprov de tagit... eller innebär KUB något helt annat i Sverige? *nyfiken*
  • Coriander
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-13 20:31:36 följande:
    Någon här som blivit/ska bli igångsatt? Har ju blivit igångsatt i v.23 men det går ju knappast att jämföra med att bli igångsatt när man är fullgången. Är så fundersam på hur det går till...
    Min svägerska blev igångsatt när hon födde sin son i vintras. Hennes värden var jättedåliga sedan i början av graviditeten, så hon fick veta redan i v.26 att de skulle sätta igång hennes förlossning 2 veckor innan BF. När den dagen kom fick hon åka in till sjukhuset, de satte dropp på henne med ocsitocin (ursäkta stavningen), men det funkade inte på henne. I tre dagar försökte de med samma sak varje dag, men förlossningen ville bara inte sätta igång. Den tredje dagen ville de skicka hem henne, men som tur var krävde hennes mamma, att hon skulle få stanna på sjukhuset. Samma kväll rasade alla hennes blodvärden och de var tvugna att göra snitt på henne. 

Mamman och pojken mådde fint efter snittet, men hade de varit tvugna att åka hem från sjukhuset hade det kanske inte gått så bra för henne och bebisen.

Med andra ord: Det är inte alltid en jump-start lyckas på första eller ens tredje försöket, men när man väl fått i sig ocsitocin ska man helst stanna kvar på sjukhuset - just in case.  
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)